mitä syön kun pitää olla laktoositon ja täysin kasvikseton ruokavalio imetyksen ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saisinko neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saisinko neuvoja

Vieras
Vauvallani on jatkuvasti kuralla vatsa ja minun pitäisi olla nyt ainakin kuukauden ilman kaikkia maitovalmisteita ja kasviksia.

esim. juomista saan juoda vain vettä ja teetä. En saa juoda mitään mehuja, hiilihappojuomia, maitoa, jne. En syödä mitään kasviksia tai mitään missä on käytetty maitovalmisteita. Mitä ihmettä syön muuta kuin paahtoleipää, tummaa leipää, mustikkakeittoa ja lihaa, riisiä?

En tiedä lopetanko imetyksen kohta kokonaan jos menee näin vaikeaksi...:(

Käykö hedelmät ja marjat? Ilmeisesti riisi ja vehnä käy. Johan sulla on paljon vaihtoehtoja. Lihaa/kalaa/kanaa riisin tai pastan kanssa, leipää, maidottomia levitteitä tms. Hedelmäsalaattia, maidotonta jugurttia + marjoja jne.

Viesti karkas, kun imetin samalla :D

Kuka sanoi että sinun täytyy noin radikaalisti muuttaa ruokailutottumuksia? Syökö vauva pelkkää maitoa? Jos syö, niin maitokakkahan on sellaista "kuraa". Onko vauvalla muuten vatsavaivoja?
Minulla 4kk ikäinen vauva ja kakka on aina ollut löysää ja rakeista. Se kyllä muuttuu kiinteiden myötä kiinteämmäksi.

Oletko varma? Luulisin että viljaton ruokavalio kokeillaan ensin, sekin on jo tarpeeksi vaikea. Mitä kasviksiin kuuluu? Juurekset? Hedelmät? Marjat (eihän mustikkakeittokaan sovi). MIten sinun ravitsemuksesi turvataan? Kysy vielä ammattilaisilta! Ravitsemusterapeutti neuvoo. Allergialiitosta saat varmaan tukea ja apua, googlaa.

Miksi ei kasviksia, jos saa kysyä? Kun luulisi että ensin jätetään maito ja viljat pois. Ehkä soija, jos vielä oireita. (Joillakin maitoallergisilla myös naudanliha oireilee, huom.)

Laktoositon ei ole maidoton. Jos noudatat laktoositonta ruokavaliota se auta. Pitää olla kokonaan maidoton.

Kummallisesti kiellettiin kasvikset, yleensä vältetään ensin maitoa ja kotimaisia viljoja ja kananmunaa ja tomaattia jne.

Maidoton ruokavalio on helppo jos saat käyttää kotimaisia viljoja. Oatly kaurajuoma on hyvää ruuanlaitossa maidon korvikkeena. Samaten Oatly "ruokakerma" on todella hyvää ruuanlaitossa. Jos soijaa ei kielletty on myös soijatuotteissa paljon maitoa korvaavia esim. jogurtteja, "maitoja" ja kermoja.

Ihmettelen kyllä tuota kasviskieltoa. Itse olen kolme allergista lasta imettänyt ja aina olen esim. perunaa pystynyt syömään ilman että lapsi on oireillut.

Minä tiputtaisin ensin ruokavaliosta pois maidon, rukiin ja kauran, kananmunan, tomaatin, porkkanan yms yleisesti allergisoivan ja katsoisin pari viikkoa miten lapsen oireet helpottaa.

Aluksi ei kannata ottaa mitään tilalle, ainakaan sellaista mitä et ole ennemmin käyttänyt.

Aluksi dietin pitäminen tuntuu tosi raskaalta, mutta kyllä siihen tottuu. Aina välttämättä mikään apteekinkaan korvike ei sovi, silloin on hyvä että voi edes imettää..

en saa syödä marjojakaan paitsi mustikka, koska sen pitäisi kovettaa vatsaa. ja maidon kautta myös vauvan vatsaa. Lääkäri määräsi näin, vauvalla on vatsaoireita, hän kakkaa joka syötön jälkene 5 kertaa ja se on vihreää liejua ja välillä myös kunnon ripulia. hän myös itkee kovasti vatsaa.

viljat pitäisi olla ok. mutta menee vaikeaksi kaikki kastikkeet kun oikein mausteisiakaan ei saa. minun pitäisi vain ottaa vitamiinivalmisteita lisäksi että turvaan oman ravitsemukseni. tuntuu että tämä on niin hankalaa :(

[QUOTE="vieras";23606447]Tota, eikös imetettävän lapsen kakan kuulukin olla "kuraa"? Sehän ei nimenomaan saa olla kiinteätä kakkaa, se on jo merkki huonosta suoliston toiminnasta.[/QUOTE]

Jos kakka imeytyy vaippaan se on ripulikakkaa, eikä normaalia.

Luultavasti ap:n lapsella on muitakin oireita ei dietti turhaan aloiteta.

Siis, voit syödä mustikkakeittoa, mutta et mitään mehua?? Mustikkamehu, puolukkamehu, vadelmamehu...
Miksi et voi syödä kasviksia, mutta silti viljatuotteita?
Yleensä vauvan vatsaongelmissa karsitaan ensin maito, seuraavaksi kaikki kotimainen vilja ja jos nämä eivät auta, voi miettiä olisiko järkevää yrittää erikoiskorviketta...
En ole kuullut, että kasvikset sinänsä (aika laaja ryhmä) aiheuttaisivat allergiaa vauvalla?
Olethan karsinut kaalin, sipulin, lantun ja tomaatin, nämä ovat yleisesti allergisoivia.
Vihreä salaatti äidin syömänä ei kyllä allergialääkärini mukaan aiheuta juurikaan allergiaa vauvalle.
Yleisimmän allergisoivat ovat maito (soija on helposti allergisoiva, joten soijamaitoa ei kannata sinun käyttää) kotimaiset viljat, tomaatti, kala, kananmuna.
Sipuli, kaali ja lanttu aiheuttavat ilmavaivoja. Suklaa, kahvi sokeri ovat myös vauvan vatsalle pahoja.

Voit syödä lihaa, perunaa, riisiä, riisimaitoa ja gluteenittomia leipiä.

en saa syödä marjojakaan paitsi mustikka, koska sen pitäisi kovettaa vatsaa. ja maidon kautta myös vauvan vatsaa. Lääkäri määräsi näin, vauvalla on vatsaoireita, hän kakkaa joka syötön jälkene 5 kertaa ja se on vihreää liejua ja välillä myös kunnon ripulia. hän myös itkee kovasti vatsaa.

viljat pitäisi olla ok. mutta menee vaikeaksi kaikki kastikkeet kun oikein mausteisiakaan ei saa. minun pitäisi vain ottaa vitamiinivalmisteita lisäksi että turvaan oman ravitsemukseni. tuntuu että tämä on niin hankalaa :(

Oliko lääkäri terveyskeskuslääkäri vai lastenlääkäri? Perehtynyt allergioihin? Todella kummalliselta kuulostaa diettiohjeet. Allergisella voi mikä vaan (mustikkakin) aiheuttaa ripulia.

Mistä lääkäri voi tietää että viljat on ok?
Suolioireisia allergioita ei voi tietää testeillä vaan ne pitää aina testata välttämiskokeilla.

Sinuna kävisin jollain muulla lääkärillä ja pyytäisin käynnin ravitsemusterapeutille, hän osaa auttaa sinut alkuun dietin kanssa.

Oudoilta kuulostavat lääkärin neuvot,kehottaisin käymään hakemassa toisen mielipiteen lasten allergioihin paneutuneelta lääkäriltä, myös ravitsemusterapeutin luo ja vikkelään: eihän tuollaisia neuvoja jaella ilman lähettämistä ravitsemusterapeutille, joka neuvoo mitä saat syödä ja miten saat kaiken mitä tarvitset. Hän osaa kertoa myös vaihtoehto tuotteista. Todella omituista toimintaa lääkäriltä.

Ja laktoositon dieetti ei auta mitään, kun rinta tekee laktoosin omaan maitoosi itse joten siellä on sitä aina. N. 5 lapsella miljooonasta on synnynnäinen laktoosi intoleranssi, joten siitä ei varmaan ole kyse. Maidotonta siis tarkoittanet, mutta nyt sinne terapeutille!

[QUOTE="...";23606563]Suolioireisia allergioita ei voi tietää testeillä vaan ne pitää aina testata välttämiskokeilla.[/QUOTE]

OT: Ainakin suolisto-oireinen maitoallergia testataan verikokeella, samoin keliakia. Nämä otettiin mun pojalta kun löydettiin suolisto-oireinen maitoallergia.

AP: Mitenkäs lihat? Siis ihan marinoimaton kana tai naudanliha? Eivät kyllä maistu kovin hyvältä ilman mausteita mutta olisipa ainakin proteiinia ruokavalioon...

OT: Ainakin suolisto-oireinen maitoallergia testataan verikokeella, samoin keliakia. Nämä otettiin mun pojalta kun löydettiin suolisto-oireinen maitoallergia.

Jos verikokeet ovat negatiiviset, lapsi voi silti olla allerginen. Samoin ihopistot, Prick, voivat olla negatiiviset vaikka lapsi onkin allerginen. Keliakia verikoe voi myös olla negatiivinen, keliakia voi näkyä vasta tähystyksessä..

Ja toisaalta vaikka ihopistokokeet näyttäisivät allergiaa, ei lapsi välttämättä oireile niin pahasti ko. aineelle että sitä pitäisi välttää.

Allergiatestejä tehdään, mutta todellisen varmuuden saa vaan kokeilemalla.

Todella oudot ohjeet sanoisin. itse mega-allergikkoa imettäneenä minun ruokavaliosta karsittiin pois kaikki maitoproteiinia sisältävät tuotteet, soija ja kotimaiset viljat. Kun lapsen tilanne ei parantunut, karsittiin lisää mutta todella nopeasti altistettiin erikoiskorvikkeelle koska mun dietti oli erittäin tiukka. Rypsiöljy/oliiviöljylisä kaikkiin ruokiin jotta saat energiaa!! Oma ruokavalio koostui pahimmillaan vain jäävuorisalaatista, lampaanlihasta, riisistä ja oliiviöljystä.

itse olen joutunut jättämään maitotuotteet pois kun imettin maitoallergista poikaani.Kaikki ruuat joihin olisi pitänyt laittaa maitoa tai kermaa korvattiin kauramaidolla tai kermalla.Tuoteselosteita kannattaa katsoa tarkkaan sillä maitoproteiini ja hera ovat myös maitotuotteita...Itse noudatin tälläistä ruokavaliota 6kk ja ekstrana painokin putosi 5kg..

Onkohan lääkäri tarkoittanut allergisoivia kasviksia kuten tomaatti, sipuli, porkkana... ei kai kaikkia kasviksia kukaan kiellä kaiken varalta, varsinkin jos viljat muka on ok. Ei järkeenkäypää.

lääkäri sanoi maidoton, en oikein tiedä mitä eroa on laktoositon ja maidottomalla kun en ole tällaisia aiemmin joutunut miettimään. sain hyvin epätarkat ohjeet ja kyseessä oli ihan lastenlääkäri tietääkseni ei kuitenkaan allergiaan erikoistunut. ongelma on siis vauvan jatkuva ripuli.

mitään testejä ei otettu allergiaa tai keliakia ei otettu.

tämä on muutenkin hyvin outoa koska tähän mennessä vauva nyt 6,5kk olen häntä syöttänyt rintamaidolla + korviketta 2dl ja nyt aivan yhtäkkiä alkoi tämä ripuli ja sitten pitää jättää kaikki nuo mainitsemani asiat pois.

Nyt menet kyllä kunnolliselle lasten suolioireiseen allergiaan perehtyneelle allergialääkärille. Sulle on annettu ensinnäkin omituisen kuuloiset ohjeet, joita en ole koskaan kenelläkään muulla allergista imettävällä olleen ja toisekseen tuollaisella imetysdieetillä äiti pitää ehdottomasti ohjata pikimmiten ravitsemusterapeutille.

Jokos kiinteät on kehissä? Mitäs lääkäri niistä sanoi? Jos lapselle noin tiukka allergiadieetti, on ravitsemusterapeutin pakeilla käyminen aivan ehdotonta, muuten voi tulla pahaakin jälkeä pidemmän päälle.

Yhteistyössä