Mitä sitä söis että laihtuis vain vyötäröltä eikä lompakosta.... (ja asiaa kaloreista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chocolatte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chocolatte

Aktiivinen jäsen
13.05.2007
2 239
0
36
Ihan oikeasti. Kaikki terveellinen on kallista. :/ Jos ei ole varaa ostaa edes niitä epäterveellisiä, miten voi syödä terveellisesti?

Yleensä minun päivän syömiset on siinä kun aamulla syön kaksi ruisleipää, joiden päällä 1 kevytmeetwursti ja 1 kevyt gotler, ja muki teetä. ehkä lasi vitamiinimehua. Sitte yleensä en syö lounasta ja välipaloja en oikein muista ikinä ostaa niin ne on sitte niitä leivonnaisia.. sitte päivällisellä syön ruokaa vain vähän enempi mitä laitan lapsille ja lasi rasvatonta maitoa. illalla samaa ku aamulla. teen sijasta saatan ottaa kaakaon.

Välipaloilla olen viimeisten muutaman viikon aikana syöny leivonnaisia, mutta nyt ei ole niitäkään kun pistin leivonta kiellon. Olen 10+4 rytmissäni menossa alku päässä eli en saa syödä herkkuja. Täysjyväsämpylöitä ajattelin kyllä leipoa tässä joku päivä...

Tuli mieleen eilisestä ketjusta, kun joku söi vain 500 kaloria päivässä ja se vaikutti negatiivisesti laihtumiseen. Mites minä sitten? Täyttyykö mulla edes tonni? Olen joskus jollaki laskurilla laskenu että pitäs syödä 1300-1500 kun laihdutan...
Mitä halpoja välipaloja ja lounaita on? Harvemmin jää edellisen päivän tähteitä...

Syöt aika paljon sokeria. Vähennä sitä, jos tahdot laihtua. Väittäisin, että syöt REILUSTI yli tonnin juuri tuon sokerin vuoksi.

Kevyt tuotteet eivät ole "pakollisia", jos tahtoo laihtua, mutta tavallista ruokaa täytyy silloin vaan syödä vähemmän. Vaihda nuo makkarat täyslihaleikkeeseen, tai jätä pois, lisää kasviksia, kaakaon sijaan teetä. Ja joo, EI leivonnaisia, vaan senkin sijalle kunnon ruokaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Syöt aika paljon sokeria. Vähennä sitä, jos tahdot laihtua. Väittäisin, että syöt REILUSTI yli tonnin juuri tuon sokerin vuoksi.

Kevyt tuotteet eivät ole "pakollisia", jos tahtoo laihtua, mutta tavallista ruokaa täytyy silloin vaan syödä vähemmän. Vaihda nuo makkarat täyslihaleikkeeseen, tai jätä pois, lisää kasviksia, kaakaon sijaan teetä. Ja joo, EI leivonnaisia, vaan senkin sijalle kunnon ruokaa. :)

Höh. No entäs kun en saata syödä makkaroista muita kuin mainitsemani.Nekin jätän joskus pois kun ei tee niitäkään mieli. En ole kyennyt kinkkumakkaraa syömään sen jälkeen ku Housessa joku sai siitä jonku madon :kieh: Sitä ennenki oli jo kuvottavan makusta minusta.. inhottavan lismasta...

Kasvikset on kalliita....ja sitte niitä ei prkl muista syödä ku ostaa kun on tottunu ettei siellä vihanneslaatikossa mitään ole :headwall:

Itse laihduin kun jätin kaiken imelän ja rasvan lähes kokonaan pois sekä vaalean leivän.
Limpparin suurkuluttajana ostin sitten kevyt limpparia ;)
Söin aamulla joko puuron tai sit pari ruisleipää ja kahvi.
Lounaalla salaattia ja ruisleipää.
Välipalalla hedelmä ja vaikka kevyt jogurtti.
Päivällisellä vähällä rasvalla tehty ruoka, ja ihan normaalin kokoinen annos.
Sen jälkeen en sit syönyt enää mitään. Nukkumaan mennessä saatoin juoda lasillisen täysmehua.

Kerran viikkoon oli "namipäivä", jolloin söin vähän jotain hyvää. Loppujen lopuksi kävi niin ettei tehnyt mieli syödä edes silloin herkkuja kun huomasin että tuloksia alkaa näkyä.

Vajaassa vuodessa putosi 15kiloa.
Nyt saan taas syödä ja herkutella normaalisti. Paino näyttää pysyvän siitä huolimatta siinä missä pitääkin =)

Itse en ainakaan huomannut että tuo mun dieetti ois ollu sen kalliimpi kuin normaalikaan syömiseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Chocolaadi:

Höh. No entäs kun en saata syödä makkaroista muita kuin mainitsemani.Nekin jätän joskus pois kun ei tee niitäkään mieli. En ole kyennyt kinkkumakkaraa syömään sen jälkeen ku Housessa joku sai siitä jonku madon :kieh: Sitä ennenki oli jo kuvottavan makusta minusta.. inhottavan lismasta...

Kasvikset on kalliita....ja sitte niitä ei prkl muista syödä ku ostaa kun on tottunu ettei siellä vihanneslaatikossa mitään ole :headwall:

Kokeileppas leivän päällä jäävuorisalaattia ja paprikaa :p Ihan mielettömän hyvää.
Minä ihastuin niihin niin etten enää käytä leikkeleitä kuin todella harvoin.

Ihan kaikki terveellinen ei ole kallista. Esim. soijarouhe on tosi terveellinen, halpa ja hyvä proteiininlähde, sitä voi käyttää vaikkapa jauhelihan korvikkeena kaikissa ruoissa. Eikä esim. porkkanakaan kovin paljon maksa :)

Oon jo kauan miettiny että mulla on liian yksipuolinen ruokavalio.. Meillä kun syödään lähinnä kanaa ja jauhelihaa. On toki eri varioaatioita näistä, mutta kalaa on vain kerran viikossa tai kahdessa ja possua ei ole syöty moneen vuoteen ku niissä suikaleissa ja pihveissä on aina pirusti jänteitä.. :x

Olen miettiny sellastaki ruokaremonttia, että söisin vain kanaa ja kalaa ja sitte kasvis/soija ruokia.. vai mistä ne kasvissyöjät saa niitä mitä me muut lihoista... yhdessä lehdessä oli joskus juttua että kana ja kala on terveellisimmät lihat... joku lääkäriki oli kerran sanonut äidilleni että lehmän liha sulaa mätänemällä suolistossa.,...

laihdutuksen perusta on säännöllinen syöminen.... aamupala, lounas(joka tarkoittaa siis lämmintä ruokaa tai salaattia) välipala, päivällinen ja iltapala... ja runsaasti vettä tai kevytjuomia. 1300kcal on varmaan sellainen keskiarvo per päivä...

Kasviksista kannattaa seurailla kausituotteita, eli ostaa sitä mikä milloinkin on edullista.

Väittäisin että juurekset, kaalit ja perusvihreät on aina aikas edullisia.

Niistä kannattaa tehdä suupaloja tai salaatteja / raasteita valmiiksi jääkaappin, etteivät vain odota vihanneslaatikossa kuorimista ja käsittelyä - tulisi ehkä helpommin syötyä.

Ja kasviskeittojahan voi tehdä monenlaisia, niihin saa helposti upotettua 'mitä vain' laatuja.

Välipala on helppo kuitata täysjyväruisleivällä ja kunnon leikkeleillä / vähärasvaisella juustolla / kasviksilla + teellä ja hedelmillä, ei siis tarvitse mitään valmisjuttuja varata.

mikset syö keittokinkkua tai saunapalvia?jos pakko syödä..ja kyllä kuule säästyy rahaa jos et syö leivonnaisia..eilen ostin kolme wieneriä ja hintaa 3,50e..sillä olis saanut jo ruokaa...

halpoja ja terveellisiä on kaikki keitot(makkara,jauheliha,liha,nakki,kala..),peruna ja seiti,broilerin koivet ja pieni annos riisiä tai perunaa.....välipalaksi rasvatonta jugurttia(litraisena halvin),banaania,leipää...mehuja en itse juo paitsi joskus sokerittomia tai 1,25dl appelsiinimehua ja siihenkin sekaan vettä..leivälle laitan useimmiten rasvaa ja kurkkua,ja jos viitsin niin olen ostanut 5% juustoa jota minä vain syön..kestää kyllä ihan hyvän aikaa..sitten pussikeitot(herkkusieni,katkarapu...)+leipää.kasvissosekeitto...vispipuuro yms.puurot(en syö näitä 'ruokana' vaan aamupalalla,iltapalalla)..halpa ja kevyt pastakastike tulee purkista tonnikalaa vedessä,tomaattimurskaa,lihaliemikuutio&mausteita+vettä,seuraksi spaghettia tai mitä vaan makaroonia..ja se on huono jos jätät aterioita välistä ja korvaat herkuilla..ja onhan noi laatikkoruuatkin täyttäviä,esim.perunasipsek+purkki t.kalaa vedessä/kinkkua/jauhelihaa/broileria+mausteita&5% tai 10% ruokakerma perään..perus makaroonilaatikko(ei koskenlaskijoita tms.sekaan)...

ja tosiaan vaikka perunamuussi+porkkanaraaste+kalapuikot/lihapullat..punajuuri ja suolakurkkuviipaleita käytän myös paljon...leivon itse sämpylöitä...kaalipatakin edullista ja hyvää..

Minä en kyllä ymmärrä missä sie näet rutosti sokeria? :whistle: Kun mainitsin kummiski etten ole nyt viimeaikoina syönyt niitä leivonnaisia ja aikaisemminkin maltilla. Ja kun ite ne leivon niin tiedän mitä niissä on ja koitan aina keventää niitä... Teessäkin harvemmin käytän sokeria ja se kaakao ei ole jokailtainen herkku vaan ehkä 1-2 iltana viikossa. Enkä sitä mehuakaan joka päivä juo vaan jos tuntuu ettei ole saanu mistään vitamiineja...

Tavallista kotiruokaa, samaa kuin muu perhe, yksi- kaksi kertaa päivässä lämmintä ruokaa esim. keittoa, perunoita ja kastiketta, pastaa ja kastiketta. Kasviksia ja juureksia ja marjoja kausiluonteisesti ja esim. mureketaikinan sekaan piilotettuna. Ruoan voi tehdä vähärasvaisesti. Maito rasvatonta, liha vähärasvaista, usein kanaa, joskus kalaa. Lähes kaiken voi paistaa ilman rasvoja tai vähällä rypsiöljyllä, haudutetaan uunissa tai keitetään. Kastikepohjaksi tomaattipure tai murska.
Puuro on kevyttä syötävää. Leivonnaisia ei kannata syödä joka päivä. Leiväksi ruis-tai täysjyväleipä ja makkaran sijasta esim. keittokinkku, jos sitä on pakko syödä.

Edullista laihdutusruokaa mm. maitorahka. Siitä saa erinomaisesti proteiinia. Maku ei ole paras, mutta sotkee jotain sekaan. Esim. sokeritonta mehua niin pysyy kalorit minimissä. Kaurapuuro on edullinen ja hyvä kuidun lähde. Pakastevihannekset ovat edullisia. Riisit ja pastat tummina ovat pikkasen kalliimpia, mutta niitä sitten ehkä menee vähempi. Rasvaton maito on edullista.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl?session_id=199a72ee8a857824d12e27a47439acde

Tuon avulla voit tutkailla syömistesi kalorimääriä.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?session_id=0f3e59af348a2eca5e719ee2c488872f

Tuolta löytyy tietoa muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja helppoa:
Tavallista kotiruokaa, samaa kuin muu perhe, yksi- kaksi kertaa päivässä lämmintä ruokaa esim. keittoa, perunoita ja kastiketta, pastaa ja kastiketta. Kasviksia ja juureksia ja marjoja kausiluonteisesti ja esim. mureketaikinan sekaan piilotettuna. Ruoan voi tehdä vähärasvaisesti. Maito rasvatonta, liha vähärasvaista, usein kanaa, joskus kalaa. Lähes kaiken voi paistaa ilman rasvoja tai vähällä rypsiöljyllä, haudutetaan uunissa tai keitetään. Kastikepohjaksi tomaattipure tai murska.
Puuro on kevyttä syötävää. Leivonnaisia ei kannata syödä joka päivä. Leiväksi ruis-tai täysjyväleipä ja makkaran sijasta esim. keittokinkku, jos sitä on pakko syödä.

Syön tavallista hyvää kotiruokaa, keittoja voisin syödä enemmänkin mutta mies ei tykkää. otetaan aina vähärasvasta lihaa jos on. Paistan kaiken ilman mitään rasvoja. Jos teen ruskean kastikkeen jauhlihaan, käytän margariinia. Teen sitä kyllä aika harvakseltaan. Puuroista en saata syödä kuin mannapuuroa ja ruispuuroa, synnärillä tykkäsin neljänviljan vellistä mutten ite siinä ikinä onnistu. Muita puuroja en saata syödä, rakausajoilta jääny kun meinasivat kiivetä ylös...

Mutta joo. Heitän sitten mäkeen nuo meetwurstitkin. Nekin on alkanu jo potkia... En tykkää kamalan rasvasista ja suolasista ruista koska ollessani kerran ulkomailla talon isäntä aiheutti minulle kammon/kuvotuksen niihin..

Hö. Kuulostanko jotenki syömishäiriöiseltä, kun aika moneen juttuun on tuota kuvotusta...

Alle kaksi euroa kilo yleensä, jos nyt ei mitään viinirypäleitä tai avokadoja ostele. Ja kasvispainotteinen ruokavalio laihduttaa tosi nopeasti. Jos ostaa kuitupitoisia kasviksia, ne pitää nälän mukavasti. Ja kananmuna on aika hyvää laihdutusruokaa, koska se pitää nälän tosi pitkään, joten ei tarvitse syödä paljon. Yksi kananmuna aamulla riittää, eikä ole nälkä kuin vasta monen tunnin päästä.

yleensä pyritään painonpudotuksessa saabuttaan 1000kcal vaje,jolloin paino putoaa kilonviikossa. laske kuinkapaljon kulutat (perusaineenvaihdunta) ja ota huomioon myös se että perusaineenvaihdunta laskee 5-10prosenttia kun syöt vähemmän. silloin se tarkoittaa että kalorivaje on vain 750-900 kcal ja laihdutaan hitaammin kun kilo per viikko. lisäämällä liikuntaa se korjaantuu. kasviksia pitäis syödä kilopäivässä. itse syön niin että korvaan kaiken perunan,pastan ja riisin kasviksilla. pakastealtaasta saa kasvissekoituksia ja lidlistä viä edullisesti. kaikki turha hiilihydraatti pois,vaaleet leivät,leivonnaiset. sokeri on pahasta... proteiini pitää syödä runsaasti,ja hyviä rasvoja n.40-60g päivässä. finelistälöytyy kaikikien ruokaaineiden ravintoarvot. liikkua kannattaa jokapäivä puolituntia (väh.) ja ottaa mukaan myös painoharjoittelu. lihas kuluttaa enemän kun läski,laihtuu siis nopeemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl?session_id=199a72ee8a857824d12e27a47439acde

Tuon avulla voit tutkailla syömistesi kalorimääriä.

No tuonne kun laitoin kaikki mitä tänään olen syönyt ja tulen syömään, tulos oli 774 Kcal... :whistle: Ja olen kerennyt keksilläki herkutella... Poika pirulainen toi ne mulle tähän...

1200 kcal dieetti ois ihan hyvä. laita ylös paperille kaikki mitä syöt ja niiden ravintoarvot. lihakin kannattaa ostaa lidlistä kun se siellä on halpaa. tosin me käytetään prismaa ja ruokaan menee n.350 euroo/kk ja syödään lihaa,kasviksia ja kaikkee muuta missä ei oo paljoa hiilareita ja on terveellisiä. ei siis kallista ollenkaan. kalliimmaksi tulee jatkuvasti mässäillä ja ne kertyy viä onnistuneesti lanteille...jos ei satu oleen sellainen pnnellinen luonnonhoikka...=)

Aamupalaksi puuroa jossa vehnälesettä joukossa
Porkkanaa, lanttua välipaloiksi, on ainakin halpaa. Ja kyllähän jostain Lidlista tai sitten torilta saa hedelmiäkin halvalla. Niitä narskuttelet sitten välipaloiksi!

No meenkö nyt ihan metsään jos sitten rukkaan ruokavalioni tähän muotoon:

Aamupala
Tee, ei sokeria
2 ruisleipää, päällä mini lättaa ja salaattia ja paprikaa
(tai mitä jos laittas leivän päälle vain maustettua sulatejuustoa. niitä on tosi hyvänkuulosia enkä oo kokeillu..)

(Välipala)
Hedelmä, ei banaani

Lounas
Kanakeitto (kanasuikaleita ja juureksia kanaliemessä)
rasvaton maitolasillinen

(välipala)
Hedelmä tai kasviksia

Päivällinen
100g jauhelihaa/kanaa/kalaa
täysjyväriisiä tai kasviksia
lasillinen rasvatonta maitoa

Iltapala
Maitorahkaa tai luonnonjogurttia tai muuta vastaavaa

Laskin tuolla osoitteessa nyt näille ja laitoin mukaan myös 8 lasia vettä. Tuli vain reilu 1000 kaloria. eikö vieläkään tarpeeksi.. helkutti ei niitä kaloreita näköjään kasviksilla saada...

No meenkö nyt ihan metsään jos sitten rukkaan ruokavalioni tähän muotoon:

Aamupala
Tee, ei sokeria
2 ruisleipää, päällä mini lättaa ja salaattia ja paprikaa
(tai mitä jos laittas leivän päälle vain maustettua sulatejuustoa. niitä on tosi hyvänkuulosia enkä oo kokeillu..)

(Välipala)
Hedelmä, ei banaani

Lounas
Kanakeitto (kanasuikaleita ja juureksia kanaliemessä)
rasvaton maitolasillinen

(välipala)
Hedelmä tai kasviksia

Päivällinen
100g jauhelihaa/kanaa/kalaa
täysjyväriisiä tai kasviksia
lasillinen rasvatonta maitoa

Iltapala
Maitorahkaa tai luonnonjogurttia tai muuta vastaavaa

Laskin tuolla osoitteessa nyt näille ja laitoin mukaan myös 8 lasia vettä. Tuli vain reilu 1000 kaloria. eikö vieläkään tarpeeksi.. helkutti ei niitä kaloreita näköjään kasviksilla saada...

No minä ainakin näillä eväillä näkisin nälkää :ashamed:

Miten ois aamupalan lisäksi jukurttia tai rahkaa?

Lounaalle ehdottomasti kaveriksi täysjyväleipää tai esim. jälkkäriksi marjakiisseli tms.

Samoin kannattaa iltapalalle lisätä joko leipää tai esim. kuitumuroja tms.

Uusimmat

Yhteistyössä