Mitä sinä tekisit? Taaperon ruokailuriehumisesta osa 86453

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omppu

Vieras
Hohhoijaa, kun meinaa mennä hermot. Kerro mitä sinä tekisit?

Yleensä lapsi 1,5vee syö itse toisella lusikalla ja mä syötän toisella. Nyt sai kunnon itkupotkuraivarin, kun halusi väkisin molemmat lusikat käsiinsä. Ekaks en antanut periksi ihan vaan siksi kun ei tuollaisessa pitäisi antaa periksi. Vaan sitten annoin kun halusin lautasen tyhjäksi ja yliväsyneen päikkäreille. Söi sit kahdella lusikalla ja hain kolmannen, jota se ihme kyllä ei halunnut ja saatiin lautanen tyhjäksi. Siinä vaiheessa kun alkoi paiskomaan lusikoita pöytään, nappasin ne pois.

Yksinkertainen juttu ja ikään kuuluuvaa, mutta kiinnosta miten muut olisivat toimineet?

Meillä lapsi 2 v ja kyllä jo tuossa vaiheessa söi ihan itse. Lopussa autan vieläkin hiukan, mutta jos antaisit vaan syödä ihan itse ilman mitään avustusta. Hitaampaa se tietysti on, mutta ainakin meillä toi kyllä tyytyväisen hymyn, kun ihan itse söi ja kehuttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tsubaki:
Meillä lapsi 2 v ja kyllä jo tuossa vaiheessa söi ihan itse. Lopussa autan vieläkin hiukan, mutta jos antaisit vaan syödä ihan itse ilman mitään avustusta. Hitaampaa se tietysti on, mutta ainakin meillä toi kyllä tyytyväisen hymyn, kun ihan itse söi ja kehuttiin.

No meillä tuo ei ole kovin innokas itse syömään. Yleensä haluaa alkuun vähän lusikoida mut sitten keksii muuta tekemistä. Eiköhän se kuitenkin jossain vaiheessa siitä hommasta kunnolla innostu.

Alkuperäinen kirjoittaja omppu:
Hohhoijaa, kun meinaa mennä hermot. Kerro mitä sinä tekisit?

Yleensä lapsi 1,5vee syö itse toisella lusikalla ja mä syötän toisella. Nyt sai kunnon itkupotkuraivarin, kun halusi väkisin molemmat lusikat käsiinsä. Ekaks en antanut periksi ihan vaan siksi kun ei tuollaisessa pitäisi antaa periksi. Vaan sitten annoin kun halusin lautasen tyhjäksi ja yliväsyneen päikkäreille. Söi sit kahdella lusikalla ja hain kolmannen, jota se ihme kyllä ei halunnut ja saatiin lautanen tyhjäksi. Siinä vaiheessa kun alkoi paiskomaan lusikoita pöytään, nappasin ne pois.

Yksinkertainen juttu ja ikään kuuluuvaa, mutta kiinnosta miten muut olisivat toimineet?

Olisin varmaan toiminut ihan juuri noin kuin sinäkin.

Meillä mennään tällä hetkellä samanikäisen taaperon kanssa sillä tavalla, että aluksi lapsi syö itse, hetken päästä menen auttamaan niin, että täytän toisen lusikan ja hän itse laittaa luskikan sitten suuhun. Sillä aikaa taas täytän toisen. Huoh.. Työlästä, mutta annan hänen itse syödä niin paljon kuin jaksaa.

Meillä monesti annan syödä ensin itse (1-vuotias poika) käsin, naamalla, lusikalla, miten nyt milloinkin, ja menen hetken päästä avustamaan. Ainahan tuosta ei tahdo mitään tulla, mutta olen yrittänyt minimoida sotkut ja muut sillä että työnnän esimerkiksi spagetti/pastalautasen poitsulle - jotain helppoa lusikoitavaa/syötävää - ja itse työnnän kastikkeen perässä. Myös esimerkiksi leivän antaminen antaa taaperolle mahdollisuuden syödä itse.

Pyrin pitämään ruokailuhetket positiivisena tekemisenä (siinä välillä karvaasti epäonnistuen), niin että olisi kuitenkin aina kiva mennä syömään.

Meillä syö itse, vaikka aikamoista sotkemistahan se välillä on. Jos on oikein väsy niin autetaan kyllä toisella lusikalla, ei ole mulle ongelma. Pirteänä syö mieluummin itse, ja jos erehtyy koittaa auttaa niin napakasti ilmoittaa "älä, itte!" :)

Alkuperäinen kirjoittaja taaperoiden äiti:
Öö, tota, miksi sä syötät vielä 1,5-vuotiasta?

Jos et haluu antaa syödä itse lusikalla niin vie se hampurilaiselle. Ei tarvii lusikoista tapella.

:o Siis minkä ikäisen pitäisi muka itse syödä? Minä syötän kyllä vielä tota 1v9kk ikäistä. Ei siitä muuten mitään tule.

Jos et haluu antaa syödä itse lusikalla niin vie se hampurilaiselle. Ei tarvii lusikoista tapella.

Sanoin tuossa aiemmin että annan syödäkin, mutta yleensä kiinnostus lopahtaa muutaman lusikoinnin jälkeen. Pitäisikö sitten lopettaa ruokailu siihen, jos syöttämällä ottaisi vielä ruokaa?

Hohhoijaa. Kukin tyylillään, eiköhän tuo opi lusikalla syömään aivan mainiosti vaikka minä syötänkin. (Ja huomhuom: meillä mm. ei olla aloitettu pottatreenejä, meillä käytetään vielä hoitotasoa, meillä on tutit ja tuttipullot käytössä, meillä käytetään bodeja.)

Sanoin tuossa aiemmin että annan syödäkin, mutta yleensä kiinnostus lopahtaa muutaman lusikoinnin jälkeen. Pitäisikö sitten lopettaa ruokailu siihen, jos syöttämällä ottaisi vielä ruokaa?

Hohhoijaa. Kukin tyylillään, eiköhän tuo opi lusikalla syömään aivan mainiosti vaikka minä syötänkin. (Ja huomhuom: meillä mm. ei olla aloitettu pottatreenejä, meillä käytetään vielä hoitotasoa, meillä on tutit ja tuttipullot käytössä, meillä käytetään bodeja.)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
:o Siis minkä ikäisen pitäisi muka itse syödä? Minä syötän kyllä vielä tota 1v9kk ikäistä. Ei siitä muuten mitään tule.

Mun poika söi 1v synttäreillään jo itse,ei antanut edes auttaa,kyllä mä 1,5-vuotiaan antaisin opetella. =)

Mä olen antanut syödä usemmalla lusikalla jos niin haluaa, mutta meillä aterimien viskely on kielletty. Eli jos alkaa tiputteleen kiusallaan lusikoita tai heittelemään niitä, ne otetaan kokonaan pois. Sitten syötän ja jos se ei kelpaa, pöydästä pois vaan. Useamman kerran oon joutunut poistamaan pöydästä kesken ruokailun, mutta eipä tuo ole vielä nälkään kuollut. Jotain rajoja siihen pöytäkäyttäytymiseen on hyvä laittaa jo pienenä. Kotonahan ei nyt niin sottaaminen ja muu häiritse, mutta kun paljon syödään myös kodin ulkopuolella ja silloin ei ole kiva jos lapsi on tottunut saamaan aina tahtonsa läpi ruokapöydässä. Mä olen ainakin kerhossa välillä ihmetellyt joidenkin perheiden pöytätapoja, näkee että muksu saa touhuta ihan mitä haluaa, eikä vanhemmat henno ojentaa yhtään.

Meillä molemmat vaatineet noin 1v3kk ikäisinä lusikan itselleen ja sen jälkeen oppineet ihan muutamassa päivässä syömään ihan suht siististi itse. Mutta sinä voit kyllä syöttää 1v9kk ikäistäsi ihan rauhassa, jos ei siitä järjestelystä ole mitään haittaa. Ap:n tapauksessa lapsi halusi lusikan itselleen, mutta ap ei halunnut sitä antaa. 1,5-vuotiaalla on niin itse halutessaan kaikki edellytykset selvitä itse lusikalla syömisestä. Mun nähdäkseni tässä ap:n jutussa on vain ja ainoastaan kyse tästä. Äiti ei anna lapsen opetella taitoja, vaikka lapsella itsellään on halua ja kiinnostusta. Ton ikäinen hermostuu vähemmästäkin rajoittamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä olen ihan samaa mieltä tästä, eli että jokainen omalla ajallaan ja omalla tavallaan. Ei kaikki lapset ole heti 1-vuotiaina kypsiä ja kiinnostuneita ruokailemaan itse. Meilläkin 1v 7 kk ikäistä vielä osittain syötetään, koska keskittyminen ei riitä koko aterian lusikoimiseen itse. Meillä poika osoitti kiinnostusta lusikan käyttöön vasta joskus ihan muutama kuukausi sitten, sitä ennen vaan viskasi lusikan menemään tai leikki sillä muuten vaan.

Meillä molemmat vaatineet noin 1v3kk ikäisinä lusikan itselleen ja sen jälkeen oppineet ihan muutamassa päivässä syömään ihan suht siististi itse. Mutta sinä voit kyllä syöttää 1v9kk ikäistäsi ihan rauhassa, jos ei siitä järjestelystä ole mitään haittaa. Ap:n tapauksessa lapsi halusi lusikan itselleen, mutta ap ei halunnut sitä antaa. 1,5-vuotiaalla on niin itse halutessaan kaikki edellytykset selvitä itse lusikalla syömisestä. Mun nähdäkseni tässä ap:n jutussa on vain ja ainoastaan kyse tästä. Äiti ei anna lapsen opetella taitoja, vaikka lapsella itsellään on halua ja kiinnostusta. Ton ikäinen hermostuu vähemmästäkin rajoittamisesta.

Okei. Meillä on kyllä jo pitkään annettu lapselle lusikka käteen. Jos ruoka miellyttää, se syö jonkin verran itse. Jos ei, niin syö syöttämällä.

Yhteistyössä