Mitä sinä tekisit jos tilanteesi olisi tämä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kerran ne on joskus tullut otettua.
Ei kai ulosottoon päästääinen ole mikään vaihtoehto.
Monet muutkin työssä käyvät velalliset ovat tiukilla.
Voithan esim. sinä hakea tulojen kasvattamiseksi osa-aikaista työtä.
Isä hoitaa vauvaa sillä aikaa.

Kyllä pitää ääneen ihmetellä, vaikkei ap tätä jaksa kuunnellakaan.. Että en ymmärrä ollenkaan tuota lähtöasetelmaa. Jos velkaa on niin sitä on, ja sitten järjestetään elämä niiden tulojen mukaan, mitä käteen jää. Ei pieni lapsi tartte muutakuin rakastavat vanhemmat, vaatteet päälle, ruokaa pöytään, kodin ympärilleen. Jos parisuhde kerran kunnossa ja ihana mies, niin kyllä vähän vajaaälyiseltä kuulostaa tämä keskustelu, että "pitäiskö lähteä lätkimään". Ei jummarra, mut ehkä mun ei tarttekaan.

Inhottava tilanne. Minä itse jäisin jos rakastat miestäsi. Miksi luopua rakkaudesta rahan takia. Ja se että lapsellasi ei ole "kaikkea" ei varmaan ole super paha asia kunhan on rakkautta kodissa ja tietty ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Jos olisi todella rakastamani mies ja muuten perusasiat suhteessa sekä perheessä kunnossa, en lähtisi. yhdessä sitten makseltaisiin näitä miehen "oppirahoja"..

Näin minustakin! Voi olla ettet muuten niin hyvää ja rakasta miestä enää koskaan löydä!
Rakkaus on rahaa tärkeämpää, minun mielestäni.

No ei se poislähteminen ainakaan sitä rakkautta kodin sisällä lisää, vaan tuo mukanaan muita ongelmia. Vaikka yhdessä jatkaisittekin, on yksinhuoltajana asuttava varmaan huomattavasti pienemmässä asunnossa kuin mihin olet tottunut (jotta saa tukia), ja se kiristää taas hermoja, jos kuitenkin jatkatte miehen kanssa normaalisti yhteistä perhe-elämää... toinen luukku tyhjänä sitten? Isi ei olisi välttämättä jatkuvasti läsnä, ja lapsen vaikea ymmärtää tämmösiä muutoksia... En kyllä lähtisi siihen muuttohommaan ollenkaan! Toivon oikeasti kaikkea parasta, mutta älä vaan vaihda rakkautta siihen näennäiseen parempaan, en usko että hyvää seuraa erossa elämälläkään! Väitän, että sulla on siltikin kaikki tarjota lapselle, mitä hän tällä hetkellä tarttee, vaikka menis kuinka vaikeaksi välillä.

Kiitos, sain paljon ajattelemisen aihetta.. Nyt kun tarkemmin ajattelen, en usko että koskaan voisin elää erillään miehestäni. Jos eroaisimme niin se olisi sitten tosiaan ero emmekä jatkaisi varmaan millään tasolla... Joskus vaan mielessä pyörii monet asiat että mitä tekisin ja perhana nyt lähden mutta taitaa olla vain raskaushormonien aiheuttamia. En suoraan sanottuna voisi elää ilman rakkautta. Ja halusin vähän perspektiiviä muiltakin ihmisiltä. Lähipiiri kovasti velkoja kauhistelee, heillä kun max. 2000e velkaa ja mullakin on siksi ollut sellainen olo että meidän (miehen mutta meidän tietysti kun yhdessä olemme) velkamme summa tähtitieteellisen suuri.

Jos olisi todella rakastamani mies ja muuten perusasiat suhteessa sekä perheessä kunnossa, en lähtisi. yhdessä sitten makseltaisiin näitä miehen "oppirahoja"..

Ei kai sitä yh:na pysty enemmän lapselleen laittamaan kuin yhdessä lapsen isän kanssa,vaikka velkojakin olisi.Ja jos itse olet niin varakas että pystyisit yh:nakin tulemaan toimeen ja yksin lapselle "kaikki"laittamaan niin miksi lähteä??Eihän ne miehen velat sinun velkoja ole.
Ihmettelen tuota sinun logiikkaa miten asian ajattelet.
Ja vähän sitäkin kuinka kauan olette olleet yhdessä kun nyt vasta paljastui sinulle tuo velka asia.Nimittäin kyllä minä tiesin ukostani jo heti että on korviaan myöten veloissa ja ihan persaukinen mutta ei se minun tunteisiini vaikuttanut mitenkään.Tottakai ne velat vaikuttaa yhteiseen talouteen ja meillä on nyt yhteinen lapsikin mutta jos olisin halunnut itselleni ylellisen elämäntyylin ja elättäjän ja halunnut ns.rahasta naimisiin niin olisin varmaan valinnut jonkun upporikkaan ...mikä ei taas sovi minun ajatusmaailmaani lainkaan,että pelkästä rahasta yhdessä oltaisiin.
Tilanteessasi yhteiset menot on kuitenkin pystyttävä yhdessä maksamaan eli ei saa niin kääntyä että sinä maksat kaikki asumiseen,elämiseen ja lapsenhoitoon liittyvät kulut ja miehen velat.Eli miehen on pystyttävä osallistumaan(ja pystyykin otettuaan velkaneuvojaan yhteyttä)kodin yhteisiin menoihin ja senjälkeen katsottava minkä verran pystyy velkojaan/kk lyhentämään.Nöin sinä henkilökohtaisesti et joudu edes välillisesti varsinaisesti miehesi velkoja maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kai sitä yh:na pysty enemmän lapselleen laittamaan kuin yhdessä lapsen isän kanssa,vaikka velkojakin olisi.Ja jos itse olet niin varakas että pystyisit yh:nakin tulemaan toimeen ja yksin lapselle "kaikki"laittamaan niin miksi lähteä??Eihän ne miehen velat sinun velkoja ole.
Ihmettelen tuota sinun logiikkaa miten asian ajattelet.
Ja vähän sitäkin kuinka kauan olette olleet yhdessä kun nyt vasta paljastui sinulle tuo velka asia.Nimittäin kyllä minä tiesin ukostani jo heti että on korviaan myöten veloissa ja ihan persaukinen mutta ei se minun tunteisiini vaikuttanut mitenkään.Tottakai ne velat vaikuttaa yhteiseen talouteen ja meillä on nyt yhteinen lapsikin mutta jos olisin halunnut itselleni ylellisen elämäntyylin ja elättäjän ja halunnut ns.rahasta naimisiin niin olisin varmaan valinnut jonkun upporikkaan ...mikä ei taas sovi minun ajatusmaailmaani lainkaan,että pelkästä rahasta yhdessä oltaisiin.
Tilanteessasi yhteiset menot on kuitenkin pystyttävä yhdessä maksamaan eli ei saa niin kääntyä että sinä maksat kaikki asumiseen,elämiseen ja lapsenhoitoon liittyvät kulut ja miehen velat.Eli miehen on pystyttävä osallistumaan(ja pystyykin otettuaan velkaneuvojaan yhteyttä)kodin yhteisiin menoihin ja senjälkeen katsottava minkä verran pystyy velkojaan/kk lyhentämään.Nöin sinä henkilökohtaisesti et joudu edes välillisesti varsinaisesti miehesi velkoja maksamaan.

Eli kolmannen kerran VELKANEUVOJAAN on otettu yhteyttä siellä on käyty. Ja toisekseen, velat EIVÄT paljastuneet minulle vasta nyt vaan jo aiemmin. Kuitenkin jo silloin kun olin raskaana.

Minä olen sen verran tarkka raha-asioiden suhteen, että miettisin tarkkaan kannattaako jatkaa. Ensin täytyisi ottaa selville sekin, että mistä moiset rahasummat velaksi ovat alun alkaen tulleet. Onko esim. pelivelkoja tai muuta holtitonta rahan käyttöä. Semmoiset velat kun saattavat olla tulevaisuudessakin edessä. Ja maksajana saatat olla jatkossa SINÄKIN, vaikka et niitä velkoja olisi tehnytkään. Kannattaa harkita TOSI tarkkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Ulosottoon kun menee niin ei tule vielä merkintää jos tekee maksusuunnitelman ja pysyy siinä. Merkintä tulee vasta kun sitä velkaa oikeesti ulosmitataan

Tämä ei pidä paikkaansa,merkintä tulee jo siitä kun et pysty maksamaan kk/eriä(eli et voi maksaa niitä lainkaan)ja velkoja antaa velan perittäväksi perintätoimistolle.Jos et perintätoimistonkaan kanssa pysty sopimaan jotain kuukausierää niin senjälkeen saat merkinnän luottotietoihin.

Tottakai osallistun maksamiseen siinä missä hänkin kun yhteinen talous. Meillä tämä itsestäänselvyys. Ei ole pelivelkoja vaan mm.. autovelkaa ja erilaisiin hankintoihin (ajokortti, pesukone ym ) tarvittua luottoa..

No meillä ei ollut tuollaisista summista kyse (vaikka ei edes mitään kauhea summa ol tuo 20 000) mutta miehellä oli ulosotossa velkoja silloin kun ruettiin seurustelemaan. Siinä sitten rupes yhdessä ollessa elämä rullaamaan hyvin ja makseltiin yhdessä ne velat pois. Ja vaikka ne oli tullut juuri typeryyksistä ne velat, niin ei tuo minua haitannut kun kyllä suurin osa ihmisistä oppii virheistään.
Nyt on rahatilanne oikein hyvä ja nuo velat ovat muisto vain. Eli kyllä AP:lle sanoisin että puhallat vain samaan hiileen miehes kanssa nyt, yhdessä selviätte. Rakkaus ja toimiva perhe-elämä on kaikista tärkeintä.

Ulosottoon kun menee niin ei tule vielä merkintää jos tekee maksusuunnitelman ja pysyy siinä. Merkintä tulee vasta kun sitä velkaa oikeesti ulosmitataan

Tämä ei pidä paikkaansa,merkintä tulee jo siitä kun et pysty maksamaan kk/eriä(eli et voi maksaa niitä lainkaan)ja velkoja antaa velan perittäväksi perintätoimistolle.Jos et perintätoimistonkaan kanssa pysty sopimaan jotain kuukausierää niin senjälkeen saat merkinnän luottotietoihin.

Näin se menee!

Mä jättäisin miehen. En epäilisi hetkeäkään. Mennyt elämä on mennyttä elämää, mutta jos on jotain, mikä vaikuttaa meidän yhteiseen elämään, niin kyllä siitä pitää kertoa rehellisesti ja avoimesti. Erään eksän olen jättänyt juuri tästä syystä ja kertaakaan en ole katunut. Myöhemmin sitten selvisi, että oli kurkkuaan myöten velkaa sinne sun tänne..

Muuten hyvä mut mä oon maksanu ulosottoon maksusuunnitelman mukaan erään laskun ja tiedot on puhtaat.
Merkinnän saanti ei oikeesti ole kovin helppoo

Yhteistyössä