Mitä sinä sanoit takaisin, jos sukulaisesi tai tuttavasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
ihmettelivät miksi vauvasi jatkuvasti oli rinnalla syömässä?

Viikonloppuna käymme mummolassa yökylässä ( on toiset juhlat siellä päin ja mummolassa on siksi hyvä yöpyä ) ja jännitän jo nyt tuonne menoa.

Vauva tykkää iltaisin vähän väliä tankata rinnasta syömistä + pelkään, että tuosta tuleekin sitten vanhemmiltani sanomista, että taasko se on syömässä ja että eikö tuosta tule vain pienelle jatkuvia mahanpuruja jne jne jne.... Kun ei sekään ole kivaa, että vauva itkisi kurkku suorana, koska ei hän välitä tuttia syödä. Isäni mielestä taas itkevän vauvan kuuluisi syödä tuttia ja hänen mielestään kun vauva imeskelee sormiaan, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että vauvalla on nälkä.

Nukkumaankin vauva menee vasta yhden jälkeen yöllä. Yritin jo tässä rytmiä aikaistaa, että mentäisiin nukkumaan jo yhdentoista jälkeen, mutta ei siitä tullut mitään. Ajattelin, että parempi, että mennään sitten vasta yhden jälkeen nukkumaan. Tuntuu, että vauva tankkaa paremmin maitoa sisuksiinsa, kun istun ja imetän häntä. Kun taas sängyssä, vauva tahtoo alkaa pelleilemään rinnalla eli hetken imaisee rintaa, sylkäisee sen pois, alkaa uudestaan hamuamaan rintaa ja taas haluaakin imeä jne jne...

Minkä ikäinen vauva? Tuo rinnalla pelleily kyllä kuulostaa siltä että hänellä ei ole nälkä mutta on kova imemishalu. Jos olisin sinä niin opettaisin vauvan syömään tuttia, muutenhan olet itse se tutti. Meidän esikoinen söi tuttia mielellään ja se rauhoitti kovasti ja helpotti nukahtamistilanteita, mutta ei haitannut imetystä mitenkään ja tutista vieroituskin meni 1.5-vuotiaana yhdessä päivässä. On vähän outoa kun nykyään tutille opettamista niin kovasti kammoksutaan.

Yrittäisin myös aikaistaa iltarytmiä parilla tunnilla ihan tosissaan, yhdeltä yöllä on tosi myöhään. Miten olet koettanut rytmiä korjata, oletko jättänyt jotkut päiväunet pois vai jollain muulla tavalla?

Munkin mielestä kuulostaa, että teidän elämän on aika tissikeskeistä ja että se haittaa sosiaalista elämää ja sekoittaa vuorokausirytmin. Ei nyt niin hyvä.

Riippuen tilanteesta voisin sanoa vaikka että vauvalla on nälkä, tämä tankkaa yötä vasten, on tiheän imunkausi tai vaan että viihtyy siinä. Oma on vauvani, eli ei muiden tarvi kantaa huolta hänen imetyksistään.

Jos tuo rinnalla roikkuminen alkaa itseäni häiritä eikä vauva tunnu siinä syövän niin sitten voisin kokeillakin tuttia. Tai muuta seurustelua/sylittelyä.

Tee kuten itse parhaaksi näet. Muiden ohjeita kannattaa kuunnella, sillä joskus niissä voi olla jotain järkeäkin, mutta heti kuuntelun jälkeen ne voi laskea toisesta korvesta ulos.

Meillä on oltu tissi suussa jatkuvasti, mutta siitä ei ole onneksi kukaan valittanut. Vauvojen huutamisesta mieheni sen sijaan valitteli. Olisi pitänyt kuulemma antaa tuttelia, jotta huuto loppuisi. Itse kyllä tiesin, että maitoa kyllä riittää eikä tuttelista olisi ollut apua.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Hmm... Näin jälkeenpäin miettien, kaverini kävi meillä kylässä kuopuksen täyttäessä 6kk. Hän ihmetteli jossain vaiheessa kun vauva "söi kokoajan". En kyllä muista mitä siihen vastasin, kiinteitä kuitenkin juuri aloitettiin että ehkä totesin että kai tuo kohta helpottaa. (Toisaalta en kyllä itse nähnyt tuota vauvan syömistä jatkuvana tai pitänyt sitä ongelmana, eli noitakin voi vissiin tulkita eritavoin)

Taas joku ammattiloukkaantuja, alias superäiti liikkeellä. Äläpä kuule kuitenkaan pahoita mieltä. Älä sano anopille, äidillesi tai miehesi veljelle mitään ilkeää. Ei nekään ole mitään pahaa tarkoittaneet. Jatka samaan malliin ja ota illalla vaikka yksi siideri lapsen nukahdettua. Koita rentoutua ja nauttia kesästä.

hmmmm, vauva tulee loppuviikosta "vasta" neljän viikon ikäiseksi. Joten ei kai näin pienillä edes ole mitään säännönmukaista vuorokausirytmiä vielä tässä vaiheessa??

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28655360:
hmmmm, vauva tulee loppuviikosta "vasta" neljän viikon ikäiseksi. Joten ei kai näin pienillä edes ole mitään säännönmukaista vuorokausirytmiä vielä tässä vaiheessa??

no ei todellakaan ole vielä säännöllistä rytmiä.Meillä pikku- ukkeli valvoskeli tuon ikäisenä välillä aamu neljääkin...säännöllistyy siinä 3kk iässä.

Meillä käytiin paljon tällaisia keskusteluja:

"Taasko se syö?"
"Joo."
TAI
"Onko sillä muka taas nälkä?"
"Joo."
TAI
"Syökö se ihan jatkuvaan?"
"Joo, suurin piirtein..."

En minä sitä sen kummemmin selitellyt. Joskus kyllä teki mieli vastata, että otapa silmä käteen ja katso, tässä vauva, tässä tissi, tissi vauvan suussa, mitäpä luulet, söisköhän se? Pitääkö sitä tosiaan kysyä? Mutta en vastannut niin :)

Mut joo, jos et itse koe asiaa ongelmaksi niin toisten ihmettelyt voi päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joku "jep, tässähän sen on paras olla" -kommentti voi kertoa sukulaisille, että kyseessä ei teidän mielestä ole ongelma johon kaipaisitte heidän huippuhyviä vinkkejään.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Mun molemmat vauvat on ollu tississa kiinni pitkaan ja hartaasti. Ja tissilla ne aina myos vaiensin- tuttia ei kumpanenkaan ole syonyt. Jos joku joskus paivitteli tai ihmetteli niin sai sen mn puolestani tehda. Mun mielesta on taysin luonnollista etta pieni laps on emonsa iholla paljon. Sanot vaan etta "No meilla nyt tehdaan nain, tuntuu parhaiten toimvan" tms. Ala oo moksiskaan moisesta, aina niita neuvojia loytyy. Tapoja on yhta monta kuin aitiakin.
Mun kaverilla oli samaan aikaan vauva kun mulla esikoinen, tama oli hanen kuudes lapsi. Han on aina imettanyt 2kk ja pikkuvauvasta on tottuneet makoilemaan lattialla/sitterissa pitkiakin aikoja eri huoneessa kuin aitinsa, joka saattoi tehda ruokaa tms. Koskaan en hanta arvostellut, mutta kieltamatta mieli teki, kun han valilla kommentoi etta kyllapa sa totutat tos lapsesi olemaan tosi riippuvainen itsestasi. Grrrr

Mulle anoppi sano, et taidan nauttia rintojen paljastelusta ja siitä, että niitä alvariinsa lutkutetaan. Sano vielä mumisten mennessään, että ei voi katsoa moista näytelmää.

[QUOTE="Ani";28655619]Mulle anoppi sano, et taidan nauttia rintojen paljastelusta ja siitä, että niitä alvariinsa lutkutetaan. Sano vielä mumisten mennessään, että ei voi katsoa moista näytelmää.[/QUOTE]

Taitaa anopillasi olla jokin henkilökohtainen trauma imetykseen liittyen. Tai sitten on vain erityisen rajoittunut ja vittumainen ihminen.

[QUOTE="Ani";28655619]Mulle anoppi sano, et taidan nauttia rintojen paljastelusta ja siitä, että niitä alvariinsa lutkutetaan. Sano vielä mumisten mennessään, että ei voi katsoa moista näytelmää.[/QUOTE]

Kiva...

Tuohon voisi jo todeta että ei tarvitse katsella, voitte tulla vauvaa katsomaan seuraavan kerran sitten kun ollaan lopetettu imetys. Ja vaikka vielä perään että on muuten tarkoitus jatkaa imetystä ihan taaperoikään asti...

Viimeksi muokattu:

Tämä olisi jo asiatonta, tarvittaessa vastaisin napakasti takaisin tuollaisia asiattomuuksia laukovalle anopille.

Ap:n tapauksessa kertoisin mahdollisesti lyhyesti nykyisistä imetyssuosituksista ja siitä, että vauva on tosiaan niin pieni, ettei säännöllistä rytmiä ei ole löytynyt. Ei kannata loukkaantua tai etukäteen kovasti stressata, kommentit tarvittaessa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja voithan puhua etukäteen asiasta miehesi kanssa, niin hän voi tukea sinua tarvittaessa.

Juurikin noin niin kuin moni on sanonut, anna mennä sisään ja vielä nopeammin ulos toiselta puolen.

Meillä äitini aikanaan ihmetteli kun kaksosista toinen söi tissiä yhtenään, tiheän imun päivät. Äitini muistaakseni mutisi jotain, että maito ei riitä. En ottanut hänen puheita kuuleviin korviin vaan imettelin illan aina vähän päästä ja join itse paljon. Satuin saamaan suht hyvän yön (kaksosten kanssa todella harvassa) ja aamulla maitoa oli ihan järkyttävästi. Molempien syötyä lypsin täyden tuttipullollisen ja imetysvastainen äitini oli ihan ihmeissään.

Yhteistyössä