O
ov
Vieras
Olisit kylässä sukulaisperheen luona, joiden luona et olisi käynyt pariin vuoteen. Siellä olisi myös käymässä perheen 19-vuotias tyttö, joka asuisi jo omassa asunnossa kihlattunsa kanssa, tuo tyttö olisi siis kihloissa, hän olisi juuri saanut ammattikoulun käytyä ja jolla olisi työpaikka tiedossa. Täysin yllättäen tuo tyttö menisi äitinsä syliin istumaan äidin istuessa sohvalla. Mitä ajattelisit? Itse jouduin tänään todistamaan tuollaista tapahtumaa, että jo täysi-ikäinen tyttö istui äitinsä syliin, kun olin hänen perheensä luona kylässä ja tuo tyttö oli siellä käymässä kihlattunsa kanssa. Olin itse vähän hämmentynyt tapahtuneesta, kun en koskaan ole nähnyt vastavaa tapahtumaa ja samalla nolostuin sitä, että minua hämensi se näky. En vain ole tottunut näkemään, että noinkin vanha lapsi voi mennä istumaan äitinsä syliin ja olen kai siksi tottunut ajattelemaan, että ei lapset enää ainakaan murrosiän alettua istu äitinsä tai sylissä. Samalla minusta tuntuu hävettävältä, että miksi minua nolostutti nähdä aikuisen lapsen istuvan äitinsä sylissä, kun ketään muuta paikalla ollutta se ei näyttänyt haittaavan, ei tytön läsnä olevia isovanhempia, ei tytön vanhempia, sisaruksia, kihlattua ja tyttöä itseänkään. Miten minä olenkin aina pitänyt itsestään selvänä, että vanhempien sylissä istuminen on lähinnä pienten lasten (noin alle 12-vuotiaiden) touhua.