mitä seuraamuksia on jos ei 5kk:lle anna maitoa ollenkaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi

Vieras
Siis kuulin ystävältäni että hänen yksi toinen kaverinsa ei anna vauvalleen 5kk maitoa enää ollenkaan kun vauva ei kuulemma sitä enää juo vaan antaa vellejä :O

Eikös tommosesta voi olla jotain haittaa vauvalle???
Heitti siis kaikki korvikkeet (ei ole koskaan imettänyt) roskiin kun vauva ei kuulemma enää halua juoda maitoa!!

Itselläni ei ole lapsia mutta eikö tuo ole jo väärin vauvaa kohtaan vai voiko maidon tosiaan korvata velleillä?
 
Kaupan vellit käy korvikkeesta tuon ikäiselle, jos vauva syö muutakin. En ole ihan varma onko velleissä yhtä paljon kivennäisaineita ja vitamiineja kuin korvikkeessa, mutta joka tapauksessa kiinteissä ruoissa niitä on paremmin sulavassa muodossa ihan tarpeeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Velli on maitoon tehty. On siis sakeaa maitoa...

Vaikka velli on maitopohjainen, se ei korvaa maitoa. Ohjeistuksen mukaan OSAN päivän maitoaterioista voi korvata vellillä, mutta ei maidon tarjoamista saa kokonaan lopettaa! Ei kai 5kk:n ikäinen voi päättää, mitä haluaa syödä/juoda ja mitä ei! Kyllä se on vastuullisten vanhempien asia huolehtia, että lapsi saa tarvitsemansa ravinnon oikeassa muodossa. Maito on olennaine osa lapsen elämää vielä piiitkään ainakin ruokajuoman osalta. (allergiat on tietty asia erikseen, mutta silloinkin täytyy neuvolassa suunnitella korvaava ravinto maidon tilalle)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
eli 5-kuiselta voi jättää korvikemaidon kokonaan pois ja antaa kiinteiden lisäksi maidon tilalla velliä???

En olis kyl ihan heti uskonut!!!!!

Kaupan velli on sakeutettua korviketta, johon on lisätty ravintoaineita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
eli 5-kuiselta voi jättää korvikemaidon kokonaan pois ja antaa kiinteiden lisäksi maidon tilalla velliä???

En olis kyl ihan heti uskonut!!!!!

Kaupan velli on sakeutettua korviketta, johon on lisätty ravintoaineita.


miten mun kalloon ei mahdu ajatus vauvasta kokonaan ILMAN maitoa?

No kaipa työ äidit tiedätte :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienen lapsen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Velli on maitoon tehty. On siis sakeaa maitoa...

Vaikka velli on maitopohjainen, se ei korvaa maitoa. Ohjeistuksen mukaan OSAN päivän maitoaterioista voi korvata vellillä, mutta ei maidon tarjoamista saa kokonaan lopettaa! Ei kai 5kk:n ikäinen voi päättää, mitä haluaa syödä/juoda ja mitä ei! Kyllä se on vastuullisten vanhempien asia huolehtia, että lapsi saa tarvitsemansa ravinnon oikeassa muodossa. Maito on olennaine osa lapsen elämää vielä piiitkään ainakin ruokajuoman osalta. (allergiat on tietty asia erikseen, mutta silloinkin täytyy neuvolassa suunnitella korvaava ravinto maidon tilalle)

Mistä sä olet tuollaisen ohjeistuksen löytänyt?

Korvikkeen voi korvata velli-korvikkeella, jos lapsi syö muutakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
eli 5-kuiselta voi jättää korvikemaidon kokonaan pois ja antaa kiinteiden lisäksi maidon tilalla velliä???

En olis kyl ihan heti uskonut!!!!!

Kaupan velli on sakeutettua korviketta, johon on lisätty ravintoaineita.

miten mun kalloon ei mahdu ajatus vauvasta kokonaan ILMAN maitoa?

No kaipa työ äidit tiedätte :D

Jos nyt tarkkoja ollaan niin ei äidinmaidonkorvike ole maitoa, vaikka sen päävalmistusaineena onkin maito tai maitojauhe... Ihan niin kuin vellissäkin.
 
Meidän vauva EI JUO maitoa.
Siis kun ei kertakaikkiaan vaan kelpaa. On kokeiltu vaikka mitä mut kun ei.

Vellillä siis mennään. Näin on ollut jo reilu 6kk iästä lähtien. Onneks on koko ajan syönyt kyllä kaikkea muuta mitä tuon ikäiselle voi antaa.
 
Meillä keskosena syntynyt vauva stoppasi maidonjuomisen kokonaan, eikä ole auttanut muu kuin antaa velliä, joka maistuu lapselle hyvin. Kyselin meidän lapsen osalta tilanteesta ravitsemusterapeutiltakin, joka kertoi että pelkän vellin juomisesta ei ole haittaa. Kalsiumia on vellissä enemmän kuin maidossa ja energiamäärältään ovat samaa luokkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienen lapsen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Velli on maitoon tehty. On siis sakeaa maitoa...

Vaikka velli on maitopohjainen, se ei korvaa maitoa. Ohjeistuksen mukaan OSAN päivän maitoaterioista voi korvata vellillä, mutta ei maidon tarjoamista saa kokonaan lopettaa! Ei kai 5kk:n ikäinen voi päättää, mitä haluaa syödä/juoda ja mitä ei! Kyllä se on vastuullisten vanhempien asia huolehtia, että lapsi saa tarvitsemansa ravinnon oikeassa muodossa. Maito on olennaine osa lapsen elämää vielä piiitkään ainakin ruokajuoman osalta. (allergiat on tietty asia erikseen, mutta silloinkin täytyy neuvolassa suunnitella korvaava ravinto maidon tilalle)

Kyllä voi. Ruokaa ei saa syötettyä väkisin edes niin pienelle, vaikka maistiaisia antaisikin.
 
Se on merkityksetöntä, miten se maito menee napaan. Onko se pelkkää maitoa, vai onko siihen sekoitettu muuta.

Koska vellissä tai esim vauvajugussa on maidon suhde alle 100%, se ei korvaudu ihan 1:1 jos tilavuutta vain katsoo.
 
Ei sillä ravitsemuksellisesti ole väliä, syökä vauva puuroa ja juo maitoa päälle vai juo pelkkää velliä. Mutta tulevaisuudessa voi kyllä olla vaikeeta saada vauva irti vellipullostaan. Itse olen tainnut kahdelle lapselleni yhteensä ehkä kaksi tetrallista velliä juottaa, kannatan siis toki linjaa, että ruoka ruokana ja juoma juomana. Mutta kukin tyylillään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kunhan saa maitotuotteita:
Ei sillä ravitsemuksellisesti ole väliä, syökä vauva puuroa ja juo maitoa päälle vai juo pelkkää velliä. Mutta tulevaisuudessa voi kyllä olla vaikeeta saada vauva irti vellipullostaan. Itse olen tainnut kahdelle lapselleni yhteensä ehkä kaksi tetrallista velliä juottaa, kannatan siis toki linjaa, että ruoka ruokana ja juoma juomana. Mutta kukin tyylillään.

Yhtä vaikea on päästä eroon maitopullosta. Vellin voi siirtää nokkikseen tai mukiin ja tarjota ruoan kanssa. Tosin mun mielestä vesi on paras ruokajuoma, koska kalsium häiritsee muiden ravintoaineiden imeytymistä.
 

Yhteistyössä