Mitä sairaanhoitajat tekevät? Onko se jotain salaista? Kaveri ei kerro...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hm

Vieras
ammatistaan mitään.

Itseäni kiinnostaisi ihan yleissivistyksen vuoksi se että mitä ne sairaanhoitajat oikein tekevät työkseen? Ystäväni työskentelee vain naisia hoitavassa sairaalassa (naistentaudit, keskeytykset jne.)

Korostan heti alkuun etten ikinä kysele mitään mitä eivät saisi kertoa, esim. hoidokeista. En tahdo tietää mitään luottamuksellista. Tämä ihminen on paras ystäväni eikä edes kysyttäessä halua puhua ammatistaan.

Saattaa viitata vain että oli "rankka yö" tai että hänellä oli opiskelija mukana jota siis ohjasi ja että tämä oli hankala kun "ei halunnut tehdä tiettyjä toimenpiteitä". Mitä ne tietyt toimenpiteet ovat? Mitä yleissairaanhoitajat joutuvat tekemään ihmisille?

Mua kummastuttaa kun ihan selvästi minulla on tunne että jotenkin häpeilee kertoa tai jotain, en ymmärrä. Itse kertoilen ummetlammet omasta työstäni ja mitä päivisin työpaikalla teen. En tietenkään luottamuksellisia tietoja mutta yleisesti.

Eli mitä te sairaanhoitajat teette työssänne? Toki varmasti riippuu mutta mitä yleishommia teidän on kaikkien osattava?

No työpaikasta tosiaan riippuu tosipaljon työtehtävät. Minulla työtehtäviin kuuluu lääkkeenjako, veri- ja muiden näytteiden otto, potilaiden voinnin tarkkailu, liman imeminen hengitysteistä, letkuruokien laitto jne.

Naistentautien osastolla voi olla mitä moninaisempi kirjo potilaita: keskeytyksistä gynekologisiin syöpiin. Ja tehtäviin kuuluu mm. potilaiden tilan tarkkailu (vuodot, yleisvointi), iv-nestehoito, iv-lääkitykset, muut lääkitykset, katetrointi (virtsa), haavahoidot, hoitotyön kirjaaminen, omaisten ja potilaiden kanssa keskustelut, lääkärin kierrot (ja muussa kuin aamuvuorossa yhteydenpito lääkäreihin tarvittaessa)...

Naistentautien osastolla voi olla mitä moninaisempi kirjo potilaita: keskeytyksistä gynekologisiin syöpiin. Ja tehtäviin kuuluu mm. potilaiden tilan tarkkailu (vuodot, yleisvointi), iv-nestehoito, iv-lääkitykset, muut lääkitykset, katetrointi (virtsa), haavahoidot, hoitotyön kirjaaminen, omaisten ja potilaiden kanssa keskustelut, lääkärin kierrot (ja muussa kuin aamuvuorossa yhteydenpito lääkäreihin tarvittaessa)...

EIkä se välttämättä ole työstä kiinni, ettei ystäväsi kerro hirveästi. Kaikki eivät vain hirveästi yleensäkään kerro työstään. Minulla on ihan vastaavanlainen kaveri, joka aina vastaa vain, että "kiirusta pitää". Aina sama vastaus. Ja yrityselämässä on hyvässä asemassa. Minua kiinnostaisi kuulla työn sisällöstä vähän enemmän :)

Oikeastaan on edes vaikea sanoa, että mitä yleishommia on osattava, se on tosi paljon osastosta kiinni. Jos vaikka naistentaudeilla työskentelevä, psykiatrisella työskentelevä, traumalla työskentelevä ja lasten teho-osastolla työskentelevä laitettaisiin vaihtamaan toimipisteitä, niin varmaan aika hukassa olisi joka iikka.

Yhteistyössä