Mitä riskejä sisältyy lapsen nukutukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäilevä mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäilevä mieli

Vieras
Siis jos lapsi nukutetaan esim. korvien putkitusta varten? Kauan riski on "olemassa" toimenpiteen jälkeen? Onko anestesiahoitajia/lääkäreitä paikalla?

Samat riskit kuin aikuisellakin, mahd. lääkeaineallerga tai pahoinvointi lääkkeestä nukkuessa.
Meillä oli ainakin alle vuoden ikäisenä hoitaja jatkuvasti pienen sängyn vieressä heräämössä n. 2 h toimenpiteen jälkeen ja leikkausosastollahan pyörii lääkäreitä jatkuvasti.

Meillä poika nukutettiin 3 kertaa siinä vuoden hujakoilla.
Olin itse liki koko ajan mukana,kannoin leikkuriin ja poika nukahti syliin.Ja kun oli operoitu niin olin heräämössä ja poika heräsi niin olin vieressä.

Mutta on hoitajiakin.

Meidän lapsen putkituksessa anestesiahoitaja oli läsnä koko operaation ajan ja kävi vielä ennen kotiuttamista katsastamassa lapsen kunnon ja jutteli, millaisia oireita saattaa olla (väsyystä, pahoinvointia...). Etukäteen ei nukutuksesta puhuttu sen ihmeemmin, leikkava lääkäri vain kertoi, että kyseessä on kevyt nukutus, lapsi hengittää itse koko putkitusoperaation ajan.

Meillä mies ei uskaltanut osallistua koko operaatioon, sillä on nukutuskammo. Kieltämättä se hetki, kun lapsi putoaa ihan vetelänä sylissä, on aika spooky, mutta leikkaushenkilökunta osasi ohjata hätääntyvän äidin kahvikuposen äärelle odottelemaan lapsen heräämistä :) Onhan tuo todella yleinen operaatio ja tosiaankin kevyt nukutus. Meillä lapsi heräsi ihan pikanopeasti, ja leikkauspäivä oli ihan ok, taisi yksi pieni oksennus tulla iltasella. Seuraavana päviänä ei operaatiosta tietoakaan. Lapsellekaan ei jäänyt kammoa. Ihan tyytyväisenä muistelee sairaalan leikkihuonetta.

Alkuperäinen kirjoittaja epäilevä mieli:
Siis jos lapsi nukutetaan esim. korvien putkitusta varten? Kauan riski on "olemassa" toimenpiteen jälkeen? Onko anestesiahoitajia/lääkäreitä paikalla?

Jos nukutus on päivällä, sen saattaa antaa esim laitoshoitaja tai muonituskeskuksen työntekijä. Virka-ajan ulkopuolella yleensä vartija tai taksikuski.

Alkuperäinen kirjoittaja ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilevä mieli:

Jos nukutus on päivällä, sen saattaa antaa esim laitoshoitaja tai muonituskeskuksen työntekijä. Virka-ajan ulkopuolella yleensä vartija tai taksikuski.

;-D Eli täysin ammattilaisten käsissä...

no putkitushan on vaan sellainen "humautus" eli ei syvä nukutus... ite en nähnyt ku tyttö nukutettiin, täällä päiv annetaan rauhoittava lääke leikkihuoneessa ja sen vaikutuksen alettua lapsi menee hoitajan kanssa jatkamaan. heti operaation jälkeen sai mennä viereen odottamaan.. olihan se oudon näköistä kun toinen oli ihan kanttuvei.. :D ja pirun kiukkunen herätessä!

Minä meinasin pyörtyä, kun poikamme nukutettiin putkitusta varten ja rupesin itkemään.
Sen takia pyysin mummon mukaan, joka tiesi mitä tekee.
Minä pidin sylissä ensin. Sitten kun silmät muljahteli ja nukahti niin mummo nappasi, koska
itse meinaisn pyörtyä.
Ymmän miehiä, jotka eivät kestä. Mieheni olisi tullut,mukaan mutta oli työvuoro. Hänkin herkkä mutta minä ääripää herkkyydessä.

Yhteistyössä