Mitä riskejä on ylipainoisen raskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jäin miettimään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jäin miettimään

Vieras
Asia tuli minulle oikeastaan yllätyksenä, nyt vasta kuulin että ylipainoisen raskaudessa on riskejä.

Minulla on kaksi lasta ja olen kummankin raskauden alettua painanut n. 90kg. Olen 174cm pitkä. Tällähetkellä painan 100kg. Kuopuksesta tulleet raskauskilot vielä tallella. Olen aloittanut kuntokuurin ja painonpudotus toiveena. Olen kumminkin energinen ihminen ja kunto on hyvä.

Kuulin, että ylipainoisen raskaudessa on riskejä? Millaisia?

Molemmat lapset ovat olleet yli neljäkiloisia, mutta olen synnyttänyt ne alateitse ihan parilla-kolmella ponnistuksella.

Toiveissa olisi nyt vauva ja mietin onko minulla oikeutta saada lapsi. Onko minulla jotain riskejä raskauden suhteen? Kuten sanoin, kuntokuurilla olen jo ja teen kokoajan näille ylimääräisille jotain... mutta jos tulen raskaaksi, vaarannanko tulevan lapseni elämää?

Höpö höpö :D
Minä oon 4 lasta synnyttäny ja terve olen ollu joka raskaudessa, kuten on ollu terveitä myös syntyneet vauvat.
Ja viimeksikin lähtöpaino oli 104.

Kiitos vastauksista, ootte kivoja! Rupes vaan pelottaa, että pitäisköhän sitä ensin laihduttaa ja sitten yrittää, mutta eipä kai... putoohan tää paino tässä varmasti ennen raskautumistakin!

mä olin esikoisesta koko raskauden seurannassa verenpaineiden takia, kun ne oli korkeat. on kyllä ilman raskauttakin. lääkitystä en saanut, saa kattoa saanko tällä kertaa. kävin siis ultrassa suht usein.

ja terve lapsi tuli :heart:

Raskausajan diabeteksen lisäksi raskausmyrkytyksen riski kasvaa. Ennenaikaisen synnytyksen riski on suurempi, samoin loppuraskauden kohtukuoleman riski. Myös synnytyksessä riskit ovat suurempia, mikäli ylipaino lisääntyy raskauden myötä. Äidin lantion ja lapsen koon välinen epäsuhta on suurempi ja voi aiheuttaa komplikaatioita mm. synnytyksen jälkeistä virtsainkontinenssia, jota ylipaino vielä pahentaa. Tänä vuonna tehdyssä väitöskirjassa on todettu, että ylipainoisten äitien vauvoilla on merkittävästi huonommat kuntopisteet (Apgar) kuin normaalipainoisten äitien vauvoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja tietoa:
Raskausajan diabeteksen lisäksi raskausmyrkytyksen riski kasvaa. Ennenaikaisen synnytyksen riski on suurempi, samoin loppuraskauden kohtukuoleman riski. Myös synnytyksessä riskit ovat suurempia, mikäli ylipaino lisääntyy raskauden myötä. Äidin lantion ja lapsen koon välinen epäsuhta on suurempi ja voi aiheuttaa komplikaatioita mm. synnytyksen jälkeistä virtsainkontinenssia, jota ylipaino vielä pahentaa. Tänä vuonna tehdyssä väitöskirjassa on todettu, että ylipainoisten äitien vauvoilla on merkittävästi huonommat kuntopisteet (Apgar) kuin normaalipainoisten äitien vauvoilla.

Tällänen kyllä pelottaa :(

Yhteistyössä