Mitä "rankaisu"keinoja käytätte..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytsy

Vieras
näiden uhmaikäisten 3-4v kanssa???

Minä oon yrittäny pistää miettimään,telkkakieltoo..

Miten saatte lapsen leräämään lelunsa?
Syömään ruokansa??
Nuo on meillä pahimmat riidanaiheet :/

SAMA MEILLÄ!!!
Oon yritänyt positiivista kannustusta. Meillä kun neitiin varsinkin (3v) ei uhkailut ja huutamiset auta.
Meillä jos ei syö ruokaansa tai pelleilee pöydässä joutuu huoneeseensa ja leikkii siellä kunnes tulee syömään. välipalaa ei saa ennen kuin on syönyt. Neiti taitaa olla luonnostaan aika pieniruokainen niinpä laitan pieniä annoksia ruokaa, ettei ruuan määrä heti masenna...
Lelujen keräämisestä tai asian vierestä...Kerran kun lapset eivät suostuneet siivoamaan lelujaan keräsin ne isoon jätesäkkiin ja vein varastoon.Kolmeen päivään kukaan ei kaivannut mitään leluja säkistä!! Ilmeisesti lastenhuone on "siivousurakan" edessä...

huomenta!
Kyselin myös itse näistä rankaisu keinoista mm. kylästä kotiinlähdö tilanteihin..kiitos vaan kaikille jotka vastasivat, sain ajateltavaa ja vinkkejä..

Luin neuvolasta saamaani lehtistä "4-5 -vuotias Isän ja äidin pikku apulainen. Siinä oli mielestäni hyvin kerrottu uhmasta, kuinka eri tunteet tulisivat tutuiksi, turvallisista rajoista, oikeasta ja väärästä jne. Jos vain on se lehtinen, niin kannattaa lukea.

Kun vain itse pystyisi olemaan rauhallinen kun lapsi saa kiukunpuuskan. Mielestäni lehtisessä oli sanottu hyvin: " Sylissä saa kiukutella, äidin ja isän pitää kestää lapsensa kiukkua ja opettaa häntä selviämään tunteenpurkauksistaan. Kun aikuinen pysyy rauhallisena, niin lapsi oppii, ettei hänen raivonsa ole uhka. Kun lapsi pääsee liukkuisenakin syliin, hän ymmärtää, että ikävätkin tunteet ovat sallittuja, kiukutteluistaan huolimatta hän on rakas vanhemmilleen. Toinen lapsi tarvitsee raunoittuakseen yksinoloa, mutta hänellä on oltava mahdollisuus tulla vanhemman luokse heti kun siltä tuntuu. Yksin jätetty lapsi saattaa kokea senmerkkinä siitä, että vanhemmat pelkäävät kiukkuista lasta ja ajatus siitä saa lapsen pelkäämään omia tunteitaan ja pitämään niitä hallitsemattomina. "

Toinen hyvä asia oli se, että rankaisujen ym. suhteen tulisi olla johdonmukainen. "Johdonmukaisuus tuo turvallisuuden tunnetta ja kascattacat lapsessa kärsivällisyyttä ja joustavuutta. Kun lapsella on selkeät säännöt, hän tietää mitä häneltä odotetaan ja millaisia seurauksia hänen käyttäytymisellään on."

Itsekin on huomannut, että aina ei ole johdonmukainen. Joskus antaa tehdä tiettyjä asioista esim. katsoa elokuvia, vaikka olisi aiemmin uhannut, että nyt et saa katsoa. Tai antaa ostaa jäätelön kaupasta vaikka ei olisi herkkupäivä. Joskus annan pari mahdollisuutta esim. kotiinlähdössä ja joskus mahdollisuuksia on annettu tusina.

Kaikkihan kuulostaa niin helpolta paperilla ja käytännössä se vaatii vanhemmilta tosi paljon..etenkin kärsivällisyyttä. Ois hyvä muistaa, että uhma menee ohi ja sen on kuulluttava ikään, jotta lapsi oppii mikä on sallittua ja mikä ei. Joku taisi jo asiasta kirjoittaa, kiitos muistutuksesta :) . Ja itselleni tuli mieleen se, että meillä aikuisillahan kymmenien vuosien kokemus elämästä, mutta lapsella vain se muutaman vuoden kokemus, jonka varassa elävät ja yrittävät selvittää mahdollisuuksiaan.

huh tulipas tekstiä, ei ollut tarkoitus ruveta kirjoittaa "kasvatusohjeita", mutta kun asia on itselle myös niin ajankohtainen ja olin lukenut vasta kirjallisuutta.

Tsemppaillaan!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2005 klo 06:55 tytsy kirjoitti:
näiden uhmaikäisten 3-4v kanssa???

Minä oon yrittäny pistää miettimään,telkkakieltoo..

Miten saatte lapsen leräämään lelunsa?
Syömään ruokansa??
Nuo on meillä pahimmat riidanaiheet :/

Meillä joutuu omaan huoneeseen miettimään ja raivoamaan rauhassa. Pois saa tulla kun osaa olla nätisti. Raivoaa aikansa ja tulee alas tyytyväisenä. Meillä on toiminnu.

Leluja on keränneet aina ja yksin en niitä suostu keräämään koska en ole levittänytkään. Jos ei lelujen kerääminen meinaa onnistua uhkaan kerätä ne roska pussiin. Joskus olen kerännytkin. En tosin roskikseen asti vaan vieny varastoon 'jäähylle'. Nyt ei sit tarvitse kuin uhata kerääväni pussiin.

Ruokaahan ei tulisi pakottaa syömään. Lapsi syö kyllä kun nälkä. Aikuisen tehtävä on tarjota tasapainoista ruokaa, ruoka aikoina. Turhat välipalat pois. Jos ei ole syönyt pitäisi pitää tiukasti kiinni siitä, että seuraavaksi saa syötävää oikeana ruoka aikana. Itse pidän tärkeänä, että lapsi syö lounaan tai päivällisen kunnolla. Siis jos lounas ei ole kunnolla maistunut päivällinen sitten jo maistuukin. Välipalalla ei kyllä saa hirmuista määrää syöttää. Ihan vaan vaikka jogurtti ja voi leipä. Ja joskushan lapsilla on niitä syömättömyys kausia, mutta kun muistaa ettei ruoki herkuilla sillä varjolla että söisi edes jotain, kaikki palaa normaaliin. eikä niukka syöminen lasta vahingoita. Syö sitten kun nälkä on, ei lapsi nälkään kuole jos ruokaa tarjoillaan.

Syömäänhän ei voi lasta pakottaa. Syö, kun on nälkä. Jos ei syö aterialla, menee pois pöydästä eikä saa välipalojakaan. Kyllä seuraava ateria jo maittaa.

Jos lelukaaos valtaa lattiat eikä niitä kerätä, olemme joskus "uhkailleet" imurilla tai roskiksella. Eli säkki omaan kouraan ja aletaan kerätä niitä roskiin. Pikkulelut lähtee pikasesti laatikoihin, kun otan imurin esille. Joskus keräämme lelut yhdessä "kilpaillen" ja joskus illalla olen sortunut niitä keräämään ihan itsekin (siisteydestä kun pidän).

Ilkeyksiä tai tuhmuuksia meillä mietitään "miettimistuolissa". 5v pitää aikamoista meteliä eikä millään meinaa pyytää anteeksi (meillä myös selitetään miksi tuoliin joutui ja sitä mietitään eikä heti anteeksi-pyynnön jälkeen päästetä pois), 3v osaa olla nätisti aika pian, 2v tokenee heti ja pyytää anteeksi (aika söpöäkin tuon ikäseltä - matkii siskojaan kaikessa).

Super-Nannyn tehokeinot käytössä :) Eli jos joku asia ei mene sanomisella läpi, takavarikoidaan leluja. Huutaminen yms ei meillä auta mutta lempi-lelu päivän pari jäähyllä saa kummia aikaan. Poika reilu 5-v

Meillä on aika paljon käytetty eri muodoissaan tätä ensin tämä sitten tämä. Esim. ensin siivotaan lelut, sitten syödään jälkiruoka, ensin kerätään legot, sitten lähdetään ulos....Ideana on se, että lasten on helpompi toimia kun toiminnalla on joku suunta.

Mieheni kanssa olen aivan eri linjoilla lasten siivoamiskykyjen suhteen. HÄnellä on tapana vaatia lapsilta että he yksinkertaisesti siivoavat huoneensa, mutta minusta se on pienelle liian vaikea ja epäselvä tehtävä. Paremmin toimivat pienemmät ja selvemmin asetetut tehtävät kuten "kerää legot legolaatikkoon" tai nukenvaatteet nukenvaatekoriin.. Tein tässä vähän aikaa sitten oikein investoinnin, ja hommasin erikokoisia ja -näköisiä laatikoita ja koreja lastenleluja varten. Leikeistäkin tuli parempia kun kaikki lelut eivtä olleet yhtaikaa esillä, ja ennen kaikkea se innosti pikkuväenkin huolehtimaan tavaroistaan.

jos lapset on 1.5 ja 2.8-v.? ymmärtävätkö mielestänne lapset komentojen sisältöä? mitä keinoja käytette jos lainkaan 2-3 vuotiaisiin? isompi kiusaa pienempää, ei kiva.

Yhteistyössä