Mitä rahaa saa perheellinen aikuisopiskelija?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Hain kouluun ja jos pääsen niin mitä rahaa siihen saan, onko jollain kokemusta? Nuo kelan tekstit on niin omituisia ettei niistä ota erkkikään selvää! Eli olen ollut kohta kymmenen vuotta kotiäitinä, nyt olen työttömänä työnhakijana. Saanko mistään mitään jos pääsen kouluun?!

no riippuu minne haet ja minkä kautta. jos haet työvoimapoliittiseen koulutukseen, saat työmarkkinatuen/ansiosidonnaisen plus 9€/opintopäivä ylläpitokorvausta, jos taas haet ihan yhteishaussa saat sen opintorahan mikä taitaa olla 200-300€ kuussa

[QUOTE="jeps";26137806]no riippuu minne haet ja minkä kautta. jos haet työvoimapoliittiseen koulutukseen, saat työmarkkinatuen/ansiosidonnaisen plus 9€/opintopäivä ylläpitokorvausta, jos taas haet ihan yhteishaussa saat sen opintorahan mikä taitaa olla 200-300€ kuussa[/QUOTE]

OLET VÄÄRÄSSÄ. TYÖMARKKINATUKEA voi hakea myös toisen asteen tai AMK-koulutukseen. Sitä saa 2 vuoden ajan

katsotaan omaehtoiseksi koulutukseksi. Lisäksi opintojen tulee edetä tiettyyn tahtiin eli 4,9 opintopistettä kuukaudessa. Itse olen kanssa työtön työnhakija työkkärin listoilla ja saan ko tukea.

Aikuisopintoraha on toinen etuus, mutta se kai vaatii työsuhteen olemassaoloa ja on paljon pienempi n. 200e/kk.

[QUOTE="kolmen äiti";26137816]Eikö noihin rahoihin todellakaan vaikuta se että on kolme lasta joille pitää hankkia sitten myös hoitopaikat??:O[/QUOTE]

HAE TYÖMARKKINATUKEA!!! Minä tulen saamaan sitä lähes 1000e/kk. Jännää tosiaan opiskelemaan lähteä!!

[QUOTE="neilikka";26137852]Opintoraha nuorille on yleensä n. 300e, mutta kyllähän se aikuisopiskelijoille on enemmän. Tarkkaa summaa en tiedä.[/QUOTE]

se riippuu ihan tosissaan siitä, että oletko hakenut yhteishaussa nuoriso vai aikuispuolelle, oletko menossa opiskelemaan työllistävää alaa vai alaa, josta on vaikea löytää työtä, työkkärissä päättävät sitten antavatko opiskella sillä työmarkkinatuella.
Onko kenties jo koulutus työllistävälle alalla esim. lähihoitaja ja haluaa opiskella vaikka paperialalle.

Ei lapsellinen opiskelija saa sen enempää etuja kuin lapsetonkaan, kyllä jokaisen tulee rahoittaa ne kulut itse, tekemällä vaikka sijaisuuksia koulun ohella.

[QUOTE="kolmen äiti";26137924]Juu ja samalla hoitopäivät pitenee ja maksua menee yhä enemmän..eli ei auta yhtään vaikka tekisi kuinka lisähommia..[/QUOTE]

jos sun lapset on kokopäivä paikalla, niin maksu on ihan sama, olivat sitten 6 tai 8h hoidossa.
myös hoitomaksu määritellään tulojen mukaan, jos olet pienitulopinen yksinhuoltaja voit saada maksut nollaluokkaan.

Varmaan tulotkin on sitten isommat? Opintotukea ja lapsilisää ei lasketa tuloksi, meillä huomioidaan vain miehen kk-tulot (reilut 2000e/kk) ja perhekooksi kuitenkin 4. Asumistukea saa myös, jonka ehdot ovat paremmat kuin opintotuen asumislisän. Mutta sekin on tulosidonnainen.

Mutta monet tosiaan opiskelee ekat 2 vuotta tuolla työmarkkinatuella tms.

minäkin opiskelen rahaa tukien muodossa n800e kk mutta tienaan n.2000e lisäksi kun myyn itseäni viikonloppuisin. ei ehkä kaikille sopiva tapa mutta kaikki suoraan käteen:)

Yhteistyössä