Mitä puette lapsille ulos päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Eli otsikossa se kysymys: Mitä puette lapsille ulos päälle? Itse olen laittanut lapselle normi sisävaatteet (alusvaatteet, sukkikset, paita ja housut),kypärälakki ja pipo, tarvittaessa väliin fleece/villavaatetta ja sitten välikausipuku ollut päällä. Lapsi siis 4 vuotias. Lapsen pk:ssa lähes kaikilla näkyy olevan vielä vkpuku, mutta toisen päiväkodin ohi ajaessani huomasin että siellä lähestulkoon kaikilla lapsilla näkyi olevan talvihaalari tai toppapuku. Asumme pohjanmaalla ja rannikolla.

1v lapsella on yksinkertaiset sisävaatteet ja toppapuku. 3v lapsella on yksinkertaiset sisävaatteet, fleece ja kaksiosainen vk-asu. Pukemisen helpoous ratkaisee mulle.

Meillä vähän vajaa 3v oli tänään ulkona näillä: trikoopaita, neuleleggarit, sukat, villahaalari, villasukat, neuletumput, kosteutta hylkivät tumput, ohut kypärämyssy, paksu trikoopipo, reimatec vk-haalari sekä goretex lenkkarit.

45 min ja tuulinen piha rannikolla, lapsi oli siltikin lämmin. Olen kyllä miettinyt että pian pitää siirtyä jo talvihaalariin mutta ei ihan vielä.

Ei vielä ole toppavaatteide aika. Ihan simppelisti menee ulos ja miettii minkälaisella varustuksella itsellä on hyvä olla. Lapsi ei tarvitse sen enempää, kypärämyssykin on liikaa vielä. Lapsi liikkuu paljon enempi esim pihaleikeissä mitä aikuinen ja hikihän siinä tulee ja kiukku. Jossain ihan pohjoisessa saattaa olla tarve lämpimämpään asusteeseen mutta eihän täällä pääsääntöisesti ole vielä edes pakkasta!

Ulos puen lapset sään mukaan ulkovaatteisiin. Nyt lähiaikoina välillä toppavaatteisiin ja välillä vk-vaatteisiin kelin mukaan. Tiistaina näyttäisi olevan tulossa kylmä päivä, joten toppaa päälle. Ei sitä uusinta haalaria, koska ei ole lunta, mutta viimetalvista ja pihahaalaria päälle. Järjen käyttö on tässä asiassa ehdottomasti sallittu ja myös oman lapsen yksilöllisyys otettava huomioon!

Tällä viikolla oli pakkasaamu ja maa valkeana roudasta, laitettiin toppavaatteet. Nyt on lämmöt pyörineet jopa +7 asteessa, niin kuljetaan taas vk-asussa. Kun tulee taas pakkasia, pistetään topat.

Höpsis, eihän tässä kysytty neuvoja lapsen pukemiseen vaan sitä, miten muut pukevat lapsensa näillä keleillä.

Niinpä. Mutta joillekin on vaan tärkeää päästä napauttamaan, oli aihetta tai ei.

Tällä viikolla yhtenä päivänä (olikohan se torstai) oli ollut yöllä pakkasta, auton lasit jäässä ja maa kuurassa. Päivälläkin oli kylmä, noin +2. Silloin laitoin 2,5 v. lapselle toppapuvun, suht ohuehkon. Muuten on ollut joko vk-haalari fleecepuvun kanssa, tai kosteilla keleillä Elloksen fleecevuorinen, kokonaan kurahousukangasta oleva haalari.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: