Mitä pitäis tehdä? (puuttumisesta toisten asioihin...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on yks tuttavaperhe, ei mtn parhaita ystäviä, mut iha hyviä kavereita kuitenkin...perheessä kaks lasta, koululainen ja reilusti alle kouluikäinen.

No, "ongelma" on perheen aikuisten alkoholin käyttö, tiedän sen olevan ihan jokaviikonloppuista ja melko reilua, lomilla lähestulkoon jokapäiväistä, ja ne lapset pyörii siinä mukana...ovat kyllä ihan perushoidettuja, eli saavat kyllä varmasti ruokaa ja puhtaat vaatteet ylleen, ei siinä mitään. Eli missään tapauksessa ei voi sanoa, että lapset olis heitteillä...aikuiset hyvissä ammateissa, asuvat kauniissa okt:ssa yms. eli ns. "hyvä perhe"

Kerran olen äidin kanssa asiasta jutellut, kun perheessä oli koko vkl kestävät isommat juhlat, paljon todella juopuneita aikuisia ja pikkulapsi ulkoilemassa niiden juoppoukkojen seurassa...äiti oli sitä mieltä, että ei syytä huoleen, hän on ollut kotona (vaikkakin humalassa) ja lapsilla ei ole mitään hätää.

Tuon tapahtuman jälkeen ovat pitäneet juomisensa enemmän sisätiloissa, mut koska ihan lähekkäin asutaan, tiedän, että meno on jatkunut samanmoisena ja nyt lomalopettajaisjuhlintaa ihmetellessäni (lapsi ei esim. ole päässyt ulos koko vkl :( )olen miettinyt, mitä tuolle asialle tekis...neuvola tietää asiasta...

Miten toimis...antaako olla ja luottaa, että neuvolan täti tarvittaessa puuttuu, eihän hän tosin näe tilannetta viikonloppuisin. Ilmoittaa lastensuojeluun (ja on tosi vaikeeta, kun on kaverista kyse, voin kertoa!!) Juttelisko vielä äidin kanssa, vai antaisko vaan olla...

Ittekkin alkoa käytetään ja jopa lastenkin läsnäollessa, mut kuitenkin kohtuudella ja jos se känni pitää ottaa, niin sit kun lapset nukkuu tai ovat muualla hoidossa! Ei kuitenkaan joka viikonloppuista toimintaa...

No kyllä minä tuohon jotenkin puuttuisin.
Ainahan voi sanoa ei kuulu minulle, mutta hohhoi.. Kyseessä pieni lapsi.
Voithan soitella nimettömänä päivystävälle lasulle silloin kun tiedät että tilanne ns päällä, että kävisivät katsomassa vähän paikan päällä?

Sinustako on ihan ok että tuo lapsi oppii että tuollainen käytös ja alkon otto joka viikonloppu humalaan asti on ihan normaalia?

No kuule, ei se nyt niin vaarallista ole. Minä olen tuollaista menoa kattellut pienen lapsuuteni ja ihan normaali aikuinen musta on tullut, ja alkoa en itse käytä enää oikeastaan ollenkaan. En mennyt pilalle, eikä mennyt sisarukseni tai serkkunikaan jotka olivat lähinnä niitä muita lapsia jotka mökillä yms. oli myös katselemassa sitä juhlintaa.

Arvaa mitä? Muiden ihmisten asiat eivät kuulu sinulle.

Joo-o, toi on totta, ja jos sielä ainoastaan ne aikuisten ryyppäis, niin en toki miettiskään asiaa, silloin se ei kuuluis. Mut nyt kun kyseessä on se pieni lapsi (ja toinen vähän isompi), ja vanhemmat itse sitä mieltä, ettei mitään hätää ole, se vähän mietityttää....

Meillä esim. oma teini esitti toiveen, ettei tämä perhe vierailis meillä iltaisin, "kun ne on aina niin kännissä"

[QUOTE="vieras";24306145]No kuule, ei se nyt niin vaarallista ole. Minä olen tuollaista menoa kattellut pienen lapsuuteni ja ihan normaali aikuinen musta on tullut, ja alkoa en itse käytä enää oikeastaan ollenkaan. En mennyt pilalle, eikä mennyt sisarukseni tai serkkunikaan jotka olivat lähinnä niitä muita lapsia jotka mökillä yms. oli myös katselemassa sitä juhlintaa.[/QUOTE]

No minä kärsin lapsena suunnattomasti siitä että isäni oli alkoholisti. Vasta aikuisiällä käsittelin asian ja isän kanssa nykyisin läheiset välit, lapsena ei ollut.

Kyllä asiantuntijat suosittelevat täysin erilaista käytöstä lasten vanhemmille, joten on turhaa vähätellä asiaa. Paras ratkaisu olisi asiallinen juttelu tuon perheen äidin kanssa toistuvasti, niin ehkä hänellä jokin hälytyskello alkaisi soida itsellään. Jos ei, niin sitten yhteyttä johonkin.

Uskotteko, että jos jossain huoltajuuskiistassa jonkun ex toimisi noin niin täälläkin huudettaisiin isossa kuorossa, että ilmoita äkkiä siitä porsaasta.

Sinustako on ihan ok että tuo lapsi oppii että tuollainen käytös ja alkon otto joka viikonloppu humalaan asti on ihan normaalia?
Minä en itse tekisi noin mutta ei se oikeuta minua käyttäytymään kuin kaikkivaltias poliisi ja työntämään nokkaani muiden asioihin. En ymmärrä moniakaan asioita mitä muut ihmiset tekevät mutta ei se valtuuta minua puuttumaan heidän elämäänsä. Miten saatanan vaikeaa se on etenkin naiselle ymmärtää että sitä nenää ei työnnetä muiden ihmisten asioihin?

Minä en itse tekisi noin mutta ei se oikeuta minua käyttäytymään kuin kaikkivaltias poliisi ja työntämään nokkaani muiden asioihin. En ymmärrä moniakaan asioita mitä muut ihmiset tekevät mutta ei se valtuuta minua puuttumaan heidän elämäänsä. Miten saatanan vaikeaa se on etenkin naiselle ymmärtää että sitä nenää ei työnnetä muiden ihmisten asioihin?

Kuinka vaikeaa sen on miehelle ymmärtää, että tässä ajatellaan lasten etua, eikä sitä aikuisen oikeutta ryypätä ja kännätä lasten nähden. Mitään valtuutuksia ei tarvita sinulta, eikä kännisiltä vanemmiltakaan. Eläkää kuin siat pellossa mutta antakaa lasten elää lapsille sopivaa elämää. Jos aikuisella on oikeus känniääliökäyttäytymiseen, lapsella on oikeus olla ilman että joutuu elämään osana sitä.

A.P. miten sun oma perhe suhtaudu siihen että kyyttäät muiden perheiden asioita etkä vietäa aikaa oman perhen kanssa? Oletko varma että omassa perheessä kukaan ei kärsi kun kyyttäät mitä muut tekee?

A.P. miten sun oma perhe suhtaudu siihen että kyyttäät muiden perheiden asioita etkä vietäa aikaa oman perhen kanssa? Oletko varma että omassa perheessä kukaan ei kärsi kun kyyttäät mitä muut tekee?

:D pääsääntöisesti vietän aikaa oman perheen parissa :), tuo kytättävä perhe on niin lähellä, että voin toimia kyttänä helposti tässä oman toimen ohessa :D

Nyt kukaan perheestäni ei tosin ole tietoinen, että jaan tätä murhetta teidän palstalaisten kanssa! Luultavasti eivät tällä hetkellä ainakaan paljoa kärsi

Onko sunkin perheessä alkonkäyttöongelmia? Kuvittelet sitten ettei kukaan huomaa, eikä tajua että teillä on pieniä lapsia? Ja että kaikkien muidenkin lapset kasvaa kännisten keskellä.
Herätys. Sulle varmaan on iso yllätys, että lapsillakin on oikeuksia ja niitä onneksi jopa (ls) ulkopuolisten taholta valvotaan.

[QUOTE="vieras";24306196]Mikä siinä nyt sitten niin kärsimistä oli?[/QUOTE]
Joo, ihan normaaliahan se on että isi oli aina humalassa, ei kyennyt hoitamaan lapsiaan jne.
Tosi tasapainoista lapselle joo :)

Äitini paras päätös koskaan oli nakata isä pellolle.

Niin kauan kun itse vetää kännit ja omat lapset on ilman selväpäistä aikuista vahtimatta (olkoonkin että ne nukkuu) en menis kovin isoon ääneen huutelemaan muiden juopottelusta.
Omat lapsesi on ihan yhtä paljon oman onnensa nojassa kuin tuttavaperheesi lapset.

[QUOTE="akka";24306486]Niin kauan kun itse vetää kännit ja omat lapset on ilman selväpäistä aikuista vahtimatta (olkoonkin että ne nukkuu) en menis kovin isoon ääneen huutelemaan muiden juopottelusta.
Omat lapsesi on ihan yhtä paljon oman onnensa nojassa kuin tuttavaperheesi lapset.[/QUOTE]

Mä en tuossa viestissä maininnut, onko meillä selväpäistä aikuista silloin kun itte vedän kännin!
Mut joo, on mielestäni kuitenkin eri asia, onko se kännäys 2xvuodessa vai 52xvuodessa+lomalla 30pv putkeen...

Yhteistyössä