Mitä pitää ottaa huomioon kun on eroamassa miehestä? Ei lapsia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terttulei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terttulei

Vieras
Ei nyt oikein toimi ajatus.
On niin pitkä aika siitä kun viimeksi muutin. Tai olin täysin yksin ja omillani.
Ero edessä ja nyt pitäisi käytännön asiat saada järjesteltyä.
Onneksi ei ole lapsia tästä kärsimässä.

Antakaas eronneet vinkkejä ja huomioita, mitä mun pitää järjestää?

Vuokra asunto nyt ensin pitäisi saada, auto miehen nimistä omalle nimelle, vakuutukset jne.
Sitten riidellä huonekaluista ja tavaroista.
Lakkauttaa yhteinen tili.

Mitä vielä?

Ensin, oletteko te naimisissa? Jos, niin esim. auton vaihto sun nimiin ei olekaan niin selvä homma kun ositus tehdään. Muutenkin, oletteko te sopineet tuosta autosta?Tuskin nyt niin vaan miehes sulle auton lahjoittaa...
Mutta eipä siinä muuten kummallista ole noiden lisäksi mitä sanoit. Etsit itsellesi asunnon, irtisanot vanhan omista nimistäsi (muista myös sähkö ja mahd. vesi), jos miehelläsi on puhelin tms. sun nimissä niin irtisano ne ja otat vakuutukset omiin nimiisi. Sitten vain lusikat ym. kodin irtaimisto jakoon ja muutat pois.

Avo- vai avioliitto?

Mut molemmissa pätee:
- hommaa vuokra-asunto (esim. oikotie.fi, VVO, oman kunnan nettisivut... mikä nyt lieneekään teillä päin fiksuin tapa vuokrata asunto)
- avaa oma pankkitili ja ohjaa palkkasi sinne

Jos olette avoliitossa, niin toisen autoa ei voi noin vain ottaa omiin nimiinsä. Jos ette pääse sopuun auton hinnasta, niin sitten ostat oma auton muualta.

Avoliittossa onneksi. oltu 9 vuotta.

Auton on pääosin minun rahoittama,miehellä oma autonsa. En usko että suuresti laittaa vastaan vaan suostuu muuttamaan mun nimiin sen.

Oma tilikin jo löytyy.

Mitenkäs nuo osoitteenmuutokset nykyään?
Onko jokin keskitetty palvelu josta maksamalla saa osoitteenmuutoksen ilmoitettua moneen paikkaan vai pitääkö erikseen soitella jokaiselle?

Rahallisesti kyllä tulee kova paikka, varsinkin kun joutuu useita kodinkoneita hankkimaan. Ja takuuvuokra. Noh, kaipa sitä pärjää kun niin moni muukin on pärjännyt.

Yhteistyössä