V
vieras
Vieras
Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No en lähe väittää vastaan mut mun avustettavalta tää kyky puuttu. Kevät juhlassa äitinsä onnessaan kun ekan kerran poika näytti tunteita, muitakin kun raivoominen. Itki kun toi mulle lahjaa ja äitinsä oli sit kysynyt et mikä itketti. Niin poika oli vastannut et kun mä en enää nää näitä ihmisiä ja tulisn siitä surulliseks. Mutta tääki kai sit voi vaihella? Kyl tääkin poika hoiti pienempiä innoissaan mutta... sitten ei osannut asettuu toisen asemaan oikeestaan missään tilanteessa. Puhumalla ja kertomalla pikkuhiljaa alkoi ymmärtää.
Hm, mulla oli joku ajatus mikä piti kirjottaa mutta enhän mä sitä enää muista... Ai no nyt se palas mieleen... Eli tää kun komennetaan tai sanotaan esim et laita takki päälle ja ei heti tapahdu se toistetaan liian pian niin ADHD lapsi ei oo kerinny sisäistää sitä asiaa ja kun se sanotaan uudestaan niin hän alkaa käsitellä sitä niinkuin uutta asiaa. Eli miettimiseen tarvii antaa AIKAA! Tää ainakin oli mulle yks parhaista neuvoista ton pojan kohalla!
Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
mut ei adhd tee sitä loukatakseen! Joku just kerto et esim. lyö vaa sen takia ku haluaa koskettaa! Se on oikeasti niin!!! Ainakin mun kohdalla!!!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
Alkuperäinen kirjoittaja mie:nyt taas tämä kausi, jolloin saa miettii että mitä mie nyt vielä keksin että tuo lapsi edes vähän AIKAA olisi kunnolla....
kerrotaanpa vaikka aamun saldo.
-heti herättyään meni jääkaapille, jugurtit nurin, maidot lattialla, murot sylissä..
-vessaan lääräämään (meni muka pesee kädet) no koko vessa täynnä sotkua, paperia jne
-sen jälkeen meni omaan huoneeseen kaikki pikkulegot ympäri ja heitteli niil pikkuveljeään
-huutaa, kirkuu ja noin 5min. välein olisi jääkaapilla jotain syömässä(aamupalaksi otti vaivaiset 2 laut.jogurttia, muroja,mehua,leipää, kurkusta varmaan puolet, kiisseliä naminamitx2....)ja taas on jääkaapilla...
-koitin alkaa piirtää lasten kanssa. niin eiköhän hän päättänyt piirtää lattiat
- otti keittiövälineet ja alkoi rummuttaa atteria niillä.
käy kun kone kokoajan (ad-hd-alpsi on)
-alakerrassa levitti petivaattensa rikkoi ne
-repi seinästä piirustuksensa
kaikki tämä klo.8-10 välillä
mie tuun hulluksi kohta.
2 muuta pientä on myös talossa, jotka matkii kaikki nuo typeryydet...kun on muitakin lapsia ei voi aina juos ta tuon temppuilevan perässä,
tuntuu vaan ettei tuo ihan normaalilla tuo lapsi käy. ymmärrän vielä jos omat lelut rikotaan tai levitellään. mutta kun ne pysyvät siististi järjestyksessä mutta kaikki muu tavara rikotaan ja otetaan...
ollaan kokeiltu monia keinoja. arestipenkii, jäähyä, suoraa huutoa. palkitsemista jne--- ei mikään tehoa.
jos muilla on tälläistä mielelläni kuulisin miten ovat "oireet"helpottuneet
Alkuperäinen kirjoittaja mie:Jääkaappit saa lukkoon. Kun minä olin lapsi, isä laittoi jääkaapin lukkoon, jos ei syöty lautasta tyhjäksi. En ole muistanu kysyä, miten se tehtiin, mutta ei siihen tarvittu työkaluja.. täytynee keksii se sitten jotenkin. meillä oli se lasten turvalukko jääkaappiin se salpa (tarranauhalla)poika osas hajoittaa sen. sitten oli ihan vaijeri kieputettuna pesukoneeseen. osas senkin.... kaikkee siis on koklattu. minun täytynee nyt sitten muistuttaa että niitä sokeripommeja ei ostella (ei kyllä aina joka päivä ostetakkaan.) jogurtti on pienenpien aamupala muuta ei syö, joten se jätän sokeripommiksi...
kiitos kaikille jotka tänne kirjoitti.. tiedän etten yksin ole... jotenkin vain vaikka on kuinka ja paljon kyseisestä oireyhtymästä tietoa niin en ehkä osaa sisäistää sitä päähäni? tämä vaan vaikuttaa niin ältsin paljon koko porukkaan ja koko päivään..joku kertoi et kylällä sanoo poikaa niin kohteliaaksi.
täytynee muistaa että oma lapseni on myös kova haalaamaan ja suukottaa ja hempeilijä, jos ei raivotuskapuuskaa ole...
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca::hug: Jaksamista! Kun tieto tulee kunnolla prosessoitua, ymmärtäminen ja jaksaminenkin helpottuvat.
Yritä ainakin kerran päivässä saada itsellesi ihan oma hetki, rauhassa juotu kahvikupillinenkin antaa voimia ja samalla muistele ihan tietoisesti kaikkien lastesi hyviä puolia. Kuulostaa siirappiselta, mutta toimii. Minulle saa aina laittaa y-viestiä asian tiimoilta. ehkä voin olla avuksi, ehkä en, mutta sekin, että saa rutista ja valittaa vaikka ihan vieraalle ihmiselle, voi auttaa. =)
Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
mut ei adhd tee sitä loukatakseen! Joku just kerto et esim. lyö vaa sen takia ku haluaa koskettaa! Se on oikeasti niin!!! Ainakin mun kohdalla!!!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
Ei tienkään tee tahallaan ja sehän se tuottaa vaikeuksia esim. muide lasten kanssa toimimisessa. Muiden lasten on vaikea ymmärtää, kun itse toimivat toisin. Ja kyllähän adhd-lapselle on tärkeä asettaa tiukat normit, sillä normaalim,maailmassa hänen on tarkoitus kasvaa. Aina ei selitykseksi riitä ettei ymmärrä ja tarkoita.
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.
Ei tienkään tee tahallaan ja sehän se tuottaa vaikeuksia esim. muide lasten kanssa toimimisessa. Muiden lasten on vaikea ymmärtää, kun itse toimivat toisin. Ja kyllähän adhd-lapselle on tärkeä asettaa tiukat normit, sillä normaalim,maailmassa hänen on tarkoitus kasvaa. Aina ei selitykseksi riitä ettei ymmärrä ja tarkoita.
Eivät ne normit voi sen tiukempia olla, kuin muillakaan lapsilla. Ne vain tuntuvat siltä.
Koulun ja kasvattajien on vain myönnettävä se tosiasia, että joidenkin lasten ohjaaminen vaatii enemmän työtä ja aikaa. Resurssien pienetämisellä ei pitkälle pötkitä.
Ja se, että ei tarkoita tai ymmärrä, ei ole selitys, vaan lieventävä asian haara.