mitä perkelettä mie ten ton lapsen kaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika monelta Adhd-lapselta puuttuu kyky asettua muiden asemaan. Jos isteä loukataan se sattuu, mutta tosille tehdään kuitenkin samoin. eokä sitä lapsi ymmärrä. Tästä seuraa soisaaliset ongelmat.

mut ei adhd tee sitä loukatakseen! Joku just kerto et esim. lyö vaa sen takia ku haluaa koskettaa! Se on oikeasti niin!!! Ainakin mun kohdalla!!!

No en lähe väittää vastaan mut mun avustettavalta tää kyky puuttu. Kevät juhlassa äitinsä onnessaan kun ekan kerran poika näytti tunteita, muitakin kun raivoominen. Itki kun toi mulle lahjaa ja äitinsä oli sit kysynyt et mikä itketti. Niin poika oli vastannut et kun mä en enää nää näitä ihmisiä ja tulisn siitä surulliseks. Mutta tääki kai sit voi vaihella? Kyl tääkin poika hoiti pienempiä innoissaan mutta... sitten ei osannut asettuu toisen asemaan oikeestaan missään tilanteessa. Puhumalla ja kertomalla pikkuhiljaa alkoi ymmärtää.
Hm, mulla oli joku ajatus mikä piti kirjottaa mutta enhän mä sitä enää muista... Ai no nyt se palas mieleen... Eli tää kun komennetaan tai sanotaan esim et laita takki päälle ja ei heti tapahdu se toistetaan liian pian niin ADHD lapsi ei oo kerinny sisäistää sitä asiaa ja kun se sanotaan uudestaan niin hän alkaa käsitellä sitä niinkuin uutta asiaa. Eli miettimiseen tarvii antaa AIKAA! Tää ainakin oli mulle yks parhaista neuvoista ton pojan kohalla!

Tuo oli hyvä vihje1 Eli antaa aikaa käsitellä saamansa käsky.

Ja löytyihän "sinunkin" lapseltasi empatiakykyä, kukaan vain ei ollut opettanut hänelle, kuinka ja mitä tunteita saa näyttää.
:) Useasti adhd:n liitänäisoireina saattaa olla asperger-piirteitä, jotka voivat ulkopuolisesta näyttää tunteettomuudelta, vaikka kyseessä on sosiaalisen tilanteen tulkinnan vaikeus. Itsekin kärsin siitä jossain määrin. En siis ymmärrä keskutelusta kuin joko puhutun informaation tai sen, mitä kehon kieli kertoo. En siis sitä, mikä on kokonaisuus.

Eli esim. joku sanoo "se-ja-se käski kylään. Minä olen jo heti takajaloillani: ja minuahan ei minnekään käsketä, perkele! Äänensävy kuitenkin tarkoittaa, että on kutsuttu kylään. Nykyään osaan sentään miettiä, voiko asia olla jotain muuta, kuin miltä se ensin näyttää.

Eli lapselekin on hyvä antaa selkeitä ohjeita ja jos näyttää siltä, ettei mene perille, yrittää selventää eri sanoin ja pikku hiljaa tietoisesti alkaa opettaa metaforan käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:

mut ei adhd tee sitä loukatakseen! Joku just kerto et esim. lyö vaa sen takia ku haluaa koskettaa! Se on oikeasti niin!!! Ainakin mun kohdalla!!!

Laitoin sinulle y-viestiä :D

Juuri siksi addi tarvitsee ympäristöä, joka osaa auttaa selvittämään sosiaalisten tilanteiden ongelmia. Antaa kaikkien osapuolien kertoa oma versionsa ja sitten verrata, miltä kenestäkin tilanteessa tuntui ja miksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
nyt taas tämä kausi, jolloin saa miettii että mitä mie nyt vielä keksin että tuo lapsi edes vähän AIKAA olisi kunnolla....
kerrotaanpa vaikka aamun saldo.
-heti herättyään meni jääkaapille, jugurtit nurin, maidot lattialla, murot sylissä..
-vessaan lääräämään (meni muka pesee kädet) no koko vessa täynnä sotkua, paperia jne
-sen jälkeen meni omaan huoneeseen kaikki pikkulegot ympäri ja heitteli niil pikkuveljeään
-huutaa, kirkuu ja noin 5min. välein olisi jääkaapilla jotain syömässä(aamupalaksi otti vaivaiset 2 laut.jogurttia, muroja,mehua,leipää, kurkusta varmaan puolet, kiisseliä naminamitx2....)ja taas on jääkaapilla...
-koitin alkaa piirtää lasten kanssa. niin eiköhän hän päättänyt piirtää lattiat
- otti keittiövälineet ja alkoi rummuttaa atteria niillä.
käy kun kone kokoajan (ad-hd-alpsi on)
-alakerrassa levitti petivaattensa rikkoi ne
-repi seinästä piirustuksensa
kaikki tämä klo.8-10 välillä

mie tuun hulluksi kohta.
2 muuta pientä on myös talossa, jotka matkii kaikki nuo typeryydet...kun on muitakin lapsia ei voi aina juos ta tuon temppuilevan perässä,
tuntuu vaan ettei tuo ihan normaalilla tuo lapsi käy. ymmärrän vielä jos omat lelut rikotaan tai levitellään. mutta kun ne pysyvät siististi järjestyksessä mutta kaikki muu tavara rikotaan ja otetaan...
ollaan kokeiltu monia keinoja. arestipenkii, jäähyä, suoraa huutoa. palkitsemista jne--- ei mikään tehoa.
jos muilla on tälläistä mielelläni kuulisin miten ovat "oireet"helpottuneet

Jugurttia 2 lautasellista, kiisseliä, mehua, 2 naminamia????? Noissa on sokeria. Pienelle lapselle tuollainen sokerimäärä aiheuttaa melkoista levottomuutta. Verensokeri nousee nopeasti ja kohta laskee ja lapsella on nälkä. Lopeta ihmeessä moisen moskan ostaminen. Tee kunnon voileipiä jääkaappiin valmiiksi: ruisleipää, päälle juustoa/makkaraa/ym., kurkkua, tomaattia, kasviksia vadille paloiteltuna valmiiksi, maitoa.

Joo toi on myös mulla et pitää osata käyttää oikeita sanoja! Jos mies sanoo et meidän äiskä soitti ja pyys viikonlopuks sinne, niin suutun heti et mikä helvetti on ku mie en oo tervetullut sinne?!?!? Vaik se kyl tarkoitti et meidät kaikki on kutsuttu.... :laugh: :laugh: :laugh:

Sen takia mul on hirveän vähän ihmisiä kenen kans tuun toimeen koska tollaiset pienet asiat saa mut vetämään kauheat adhd-kilarit.... Enkä tee sitä pahuuttani tai koska haluan olla vaikea ihminen ja ottaa kaiken pikkutarkasti. Mun aivot vaan toimii niin! Kun ihmiset oppii käsittelemään minuu niin kyllä niiden kuva minust muuttuu heti.... Tän takia yleensä ku tutustun uusiin ihmisiin, sanon et oon anna ja mul on adhd, koita kestää! Valitettavasti viel nykypäivänäkään ei adhdta oikein ymmärretä...

Viime syksynä olin kurssilla ja jutellut sen vetäjän kanssa tästä ongelmasta. Kun koulussa se kaikista eniten vaikuttaa siihen et en voi olla paikoillaan tai käsillä pitää olla koko ajan jotain tekemistä. Kyl se opettaja kuunteli ja yritti oikeasti ymmärtää. Mut se on ilmeisesti oikeasti vaikeaa ihmiselle kellä ei ooo adhd:ta. Se nimittäin kerrankin ihmetteli et miks aikuisen ihmisen pitää olla kokoajan pyörimässä, olin kuulema kuin pieni lapsi. Ja se ei sit millää käsittänyt et en voi sille minkää...

Jääkaappit saa lukkoon. Kun minä olin lapsi, isä laittoi jääkaapin lukkoon, jos ei syöty lautasta tyhjäksi. En ole muistanu kysyä, miten se tehtiin, mutta ei siihen tarvittu työkaluja.. täytynee keksii se sitten jotenkin. meillä oli se lasten turvalukko jääkaappiin se salpa (tarranauhalla)poika osas hajoittaa sen. sitten oli ihan vaijeri kieputettuna pesukoneeseen. osas senkin.... kaikkee siis on koklattu. minun täytynee nyt sitten muistuttaa että niitä sokeripommeja ei ostella (ei kyllä aina joka päivä ostetakkaan.) jogurtti on pienenpien aamupala muuta ei syö, joten se jätän sokeripommiksi...
kiitos kaikille jotka tänne kirjoitti.. tiedän etten yksin ole... jotenkin vain vaikka on kuinka ja paljon kyseisestä oireyhtymästä tietoa niin en ehkä osaa sisäistää sitä päähäni? tämä vaan vaikuttaa niin ältsin paljon koko porukkaan ja koko päivään..joku kertoi et kylällä sanoo poikaa niin kohteliaaksi.
täytynee muistaa että oma lapseni on myös kova haalaamaan ja suukottaa ja hempeilijä, jos ei raivotuskapuuskaa ole...

Jugurttia 2 lautasellista, kiisseliä, mehua, 2 naminamia????? Noissa on sokeria. Pienelle lapselle tuollainen sokerimäärä aiheuttaa melkoista levottomuutta

tiedetään, mutta kyse oli siitä että lapsi itse ne hakee, silmän välttyessä, edelleenkään en voi jättää muita lapsia huutamaan ja olla siinä vartijana jääkaapilla.TARJOLLA OLI AAMIAISEKSI MINUN LAITTAMANA
jogurttia+perusmuroja kurkkua leivän päälle ja ruisleipää ja mehua lasi...
ihan vaan selvennykseksi tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jääkaappit saa lukkoon. Kun minä olin lapsi, isä laittoi jääkaapin lukkoon, jos ei syöty lautasta tyhjäksi. En ole muistanu kysyä, miten se tehtiin, mutta ei siihen tarvittu työkaluja.. täytynee keksii se sitten jotenkin. meillä oli se lasten turvalukko jääkaappiin se salpa (tarranauhalla)poika osas hajoittaa sen. sitten oli ihan vaijeri kieputettuna pesukoneeseen. osas senkin.... kaikkee siis on koklattu. minun täytynee nyt sitten muistuttaa että niitä sokeripommeja ei ostella (ei kyllä aina joka päivä ostetakkaan.) jogurtti on pienenpien aamupala muuta ei syö, joten se jätän sokeripommiksi...
kiitos kaikille jotka tänne kirjoitti.. tiedän etten yksin ole... jotenkin vain vaikka on kuinka ja paljon kyseisestä oireyhtymästä tietoa niin en ehkä osaa sisäistää sitä päähäni? tämä vaan vaikuttaa niin ältsin paljon koko porukkaan ja koko päivään..joku kertoi et kylällä sanoo poikaa niin kohteliaaksi.
täytynee muistaa että oma lapseni on myös kova haalaamaan ja suukottaa ja hempeilijä, jos ei raivotuskapuuskaa ole...

kai olet muistanut kertoa pojalle kuinka ihana on kun tulee halaamaan ja suukottamaan?

:hug: Jaksamista! Kun tieto tulee kunnolla prosessoitua, ymmärtäminen ja jaksaminenkin helpottuvat.

Yritä ainakin kerran päivässä saada itsellesi ihan oma hetki, rauhassa juotu kahvikupillinenkin antaa voimia ja samalla muistele ihan tietoisesti kaikkien lastesi hyviä puolia. Kuulostaa siirappiselta, mutta toimii. Minulle saa aina laittaa y-viestiä asian tiimoilta. ehkä voin olla avuksi, ehkä en, mutta sekin, että saa rutista ja valittaa vaikka ihan vieraalle ihmiselle, voi auttaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
:hug: Jaksamista! Kun tieto tulee kunnolla prosessoitua, ymmärtäminen ja jaksaminenkin helpottuvat.

Yritä ainakin kerran päivässä saada itsellesi ihan oma hetki, rauhassa juotu kahvikupillinenkin antaa voimia ja samalla muistele ihan tietoisesti kaikkien lastesi hyviä puolia. Kuulostaa siirappiselta, mutta toimii. Minulle saa aina laittaa y-viestiä asian tiimoilta. ehkä voin olla avuksi, ehkä en, mutta sekin, että saa rutista ja valittaa vaikka ihan vieraalle ihmiselle, voi auttaa. =)

kiitos. täytynee koittaa "keksiä" se pieni aika itselleen ja koitta vain sisäistää kunnolla tuo oireyhtynä ja ottaa myös itseään niskasta kiinni... vaikeaa on myös se että kun tosiaan kaikilla ihmisillä ei ole tietoa tästä adhd:stä ja lapsi leimataan villiksituholaiseksi jne.jonkun viisaan mukaan pitää vanhempien olla leijonia... se on huomattu

Ei tienkään tee tahallaan ja sehän se tuottaa vaikeuksia esim. muide lasten kanssa toimimisessa. Muiden lasten on vaikea ymmärtää, kun itse toimivat toisin. Ja kyllähän adhd-lapselle on tärkeä asettaa tiukat normit, sillä normaalim,maailmassa hänen on tarkoitus kasvaa. Aina ei selitykseksi riitä ettei ymmärrä ja tarkoita.

Ei tienkään tee tahallaan ja sehän se tuottaa vaikeuksia esim. muide lasten kanssa toimimisessa. Muiden lasten on vaikea ymmärtää, kun itse toimivat toisin. Ja kyllähän adhd-lapselle on tärkeä asettaa tiukat normit, sillä normaalim,maailmassa hänen on tarkoitus kasvaa. Aina ei selitykseksi riitä ettei ymmärrä ja tarkoita.

Eivät ne normit voi sen tiukempia olla, kuin muillakaan lapsilla. Ne vain tuntuvat siltä.

Koulun ja kasvattajien on vain myönnettävä se tosiasia, että joidenkin lasten ohjaaminen vaatii enemmän työtä ja aikaa. Resurssien pienetämisellä ei pitkälle pötkitä.

Ja se, että ei tarkoita tai ymmärrä, ei ole selitys, vaan lieventävä asian haara.

Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:

Eivät ne normit voi sen tiukempia olla, kuin muillakaan lapsilla. Ne vain tuntuvat siltä.

Koulun ja kasvattajien on vain myönnettävä se tosiasia, että joidenkin lasten ohjaaminen vaatii enemmän työtä ja aikaa. Resurssien pienetämisellä ei pitkälle pötkitä.

Ja se, että ei tarkoita tai ymmärrä, ei ole selitys, vaan lieventävä asian haara.

Aivan! Ja pitkällisellä valmentamisella opettaa ymmärtämään!

:hug: Kuulostipa niin tutulta touhulta kertomasi juttu.Meillähän on pojalla ADHD ja Asperger- piirteet,jotka ovat nyttemmin tulleet voimakkaammin esille lääkityksen ,Concerta myötä.Täytyy sanoa,että ennen lääkitystä meillä oli ihan samanlaista rumbaa ja hulinaa aamusta iltaan.Poika on nyt jo 9-vuotias,että meno vähän rauhoittunut,mutta ilman lääkettä erittäin ehtiväinen ja vahdittava edelleenkin.
Poika on erittäin impulsiivinen ilman lääkettä ja kähinää sisaruksien kanssa tulee usein ja nyrkki heilahtaa ennen kuin ehtii itse edes sitä huomata.En olisi ikinä uskonut ,kun oltiin vielä sinun kuvaamassasi tilanteessa,että poika voi yksin mennä pyörällä kouluun ja juuri nyt on tavisten kanssa leirillä(lääkkeen ansiota).Ilman lääkettä ei voi päästää edes yksin pihalle,kun ehtii sattua ja tapahtua vaikka ja mitä :headwall: .
Sitten tuosta ruokailusta.Meillähän oli koulussa sellainen ravitsemus terapeutti oikeen kertomassa sokereista ja muista terveellisestä syömisestä.Yhdessä Viilis viilissä on 7 palaa sokeria!!En kyllä ikinä olisi arvannut.Ne jätettiinkin heti pois ruokavaliosta.Meillä on myös käytössä kalaöljykapselit,jotka ovat auttaneet ainakin keskittymisessä ja niitä syödään koko ajan joka päivä(eye-q).Tarkat päiväjärjestykset ja rutiinit ovat myös tärkeä juttu.Huomaa heti näin kesällä,kun ei ole koulua ja joskus lepsutaan,nii poika on heti paljon levottomampi.
Jaksamista sinulle todella paljon :hug:

Mulla vanhin poika adhd-lapsi. :wave:
Hajottaa tavaroita, penkoo kaappeja (just eilen löysin herran jemmaamat rizlat, filsut ja stidit...), rikkoo leikkejä, koheltaa koko ajan... jnejnejne... "Vinkuu" (=turhaa parkumista) joka asiasta, jos ei mene herran mielen mukaan...

Tää on rankkaa kyllä... On aikoja, kun ei niin pahasti "oireile", mutta tää kevät ja kesän alku on ollut suoraan sanoen ihan hirveetä aikaa! :hug:

Zelda mainitsi kalöaöljykapselit; mein pojalle niistä ei ole mitään tehoa ollut.

Yhteistyössä