Mitä päiväkodissa kuuluu tehdä, kun on todettu kihomatoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahokito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahokito

Vieras
Lasten päiväkodista tuli tieto, että siellä on jollain/joillain lapsilla todettu kihomatoja. Ei ole tullut käskyä syödä mitään kuureja, vaan pelkästään seurata omia lapsia tarkemmin, että esiintyykö kutinaa tmv.

Päiväkodissa ei tietääkseni ole pesty leluja, eikä muutenkaan reagoitu tapaukseen. Mua nyt vähän ihmetyttää, että eikös siellä kuuluisi jotenkin voimakkaammin asiaan reagoida? Inhottaa viedä omat lapset sinne kihomadonmunien joukkoon.

Kertokaa miten muualla on päiväkodit nämä asiat hoitaneet.

Meidän talon toisessa ryhmässä oli kihomatoja. Matot otettiin pois lattioilta ja kaikki kankaiset lelut esim nukenvaatteet pestiin ja otetiin kuukaudeksi pois käytöstä. Muuten tehostettiin siivousta ja etenkin käsien pesua niin hoidossa kuin kotonakin. Vessassa oli aina joku vahdissa, että kädet myös pestiin ja kuivattiin kunnolla. Niin ja oman lelun päivät jätettiin myös kuukaudeksi pois. Mutta meillä tapauksia tuli useampi kerralla, kun oli sisaruksia samassa ryhmässä. Kehottaisin ostamaan kuuri valmiiksi, tehostamaan käsien pesua ja desinfiointia. Hoitovaatteet olisi myös hyvä vaihtaa ja pestä heti kotiin tultua.

Kiitos tiedosta! Ehkä mä vähän jututan noita hoitajia... Tiedän, että ainakin yksi äiti on jättänyt kertomatta päiväkodissa tartunnasta. On kyllä siivonnut kotinsa, ja syöttänyt lääkkeet, mutta ehkä mun pitäis asiasta mainita päiväkodilla. Jospa sitten ryhtyisivät siivoustoimiin, kun tietäisivät, että ryhmässä on useampikin oireillut.

Käsien pesua tehostettiin, osa leluista pistettiin käyttökieltoon, muistaakseni tekivät jonkin desinfioinnin sitten viikonloppuna tai olisiko ollut jopa jonkin päivän kiinni tuota varten, en enää niin tarkkaan muista. Kotona tietysti käskettiin seurata asiaa, toiminta- ja hoito-ohjeet annettiin siltä varalta, jos jotain löytyy.

Yhteistyössä