mitä päälle hautajaiiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suru puserossa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"suru puserossa"

Vieras
Mitä voisi nuori nainen laittaa päälle hautajaisiin? Kyseessä todella läheisen ihmisen, isäni, hautajaiset. Kaapissa ei ollut ainottakaan vaatekappaletta mitä laittaisi kun en paljon mustaa käytä eikä ole tarvinnut hautajaisissa käydä lähes kymmeneen vuoteen.

Pakko olisi siis jaksaa lähteä ostoksille vaikka ei sellainen paljon tässä tilanteessa kiinnostaisikaan... Jotain vinkkejä kehiin siis. Voiko mennä mustissa housuissa vai onko pakko olla hame, entäs mikä yläosa? Musta jakku ja valkoinen paitapusero?

Ja jos joku tietää suositella jotain kauppaa mistä löytyisi niin kiitos. Lähinnä ajattelin H&M, seppälä tai kappahl. Mitään kallista ei ole varaa ostaa.

Noista ehdottamistasi kaupoista varmasti löytyy jotain. Ihan hyvin voi laittaa mustat, suorat housut, jos ei halua hametta laittaa. Mutta siis kumpikin käy. Jos et ole mikään jakkuihminen, miten olisi esimerkiksi joku musta neule.

Voisitkohan lainata mustia tai tummia vaatteita joltain ystävältäsi? Loppupeleissä minusta on tärkeintä, että olet pukeutunut siististi.

Kukaan ei oleta, että lähtisit shoppailemaan hautajaisvaatteita, enkä usko kenenkään kiinnittävän huomiota vaatetukseesi, kunhan se on siisti.

Mulla oli äitini hautajaisissa musta villakankainen liivimekko, mustat villakankaiset (hyvin himmeät) liituraitahousut, mekon alla musta trikoopaita ja mekon päällä musta pitkähkö villatakki. Sekä kaulassa hyvin iso musta huivi. Kaikki löytyi ihan kotoa, ei tarvinnut onneksi shoppailla.

Näytin varmaan paksuissa monikerroksisissa vaatteissani kassialmalta, kun vierailla oli monilla kauniit ja istuvat jakkupuvut. Mutta ajattelin että tänään en palele yhtään sen enempää kuin pakko. (oli 30 astetta pakkasta ulkona ja rintakehässä vielä enemmän)

Vainajan lähipiirihän saa ihan etiketin mukaankin pukeutua vapaamuotoisemmin kuin muut vieraat. Hautajaispukeutumisen tarkoituksena kun on kunnioittaa sitä lähipiirin surua.

mustat housut, tumma ohut neule yhdistettynä samanväriseen ohkaiseen neuletakkiin (siis ns. twinset). Siistit kengät ja hillitty koru kaulaan. Tätä settiä voi käyttää missä vaan, vaikka työhönottohaastattelussa, on kuitenkin riittävän siisti hautajaisiinkin.

osanottoni sinulle isäsi takia.

En nyt ehkä ihan H&M:stä lähtisi ensimmäisenä hankkimaan lähisukulaisen hautajaisiin vaatetta. No, saattaa toisaalta löytyäkin, mutta varmemmin jostain muualta. Nuo vaatteet ovat varmaan sopivat. En tosin tiedä, pitäisikö olla tumma paitakin, kun noin läheinen kyseessä. Seppälä tai Kappahl ennemmin. Mun ennakkoasenne ohtuu ehkä siitä, etten muutamaan vuoteen ole löytänyt itselleni mitään henkkamaukasta. Liian teiniä ja teinivaatteeti eivät oikein sovi hautajaisiin.

Oman isoäidin hautajaisissa minulla oli musta toppi+ jakkumainen yläosa. Lisäksi hankin pitkän villakangashameen, kun talvi oli kyseessä.

[QUOTE="vieras";21897917]En nyt ehkä ihan H&M:stä lähtisi ensimmäisenä hankkimaan lähisukulaisen hautajaisiin vaatetta. No, saattaa toisaalta löytyäkin, mutta varmemmin jostain muualta. Nuo vaatteet ovat varmaan sopivat. En tosin tiedä, pitäisikö olla tumma paitakin, kun noin läheinen kyseessä. Seppälä tai Kappahl ennemmin. Mun ennakkoasenne ohtuu ehkä siitä, etten muutamaan vuoteen ole löytänyt itselleni mitään henkkamaukasta. Liian teiniä ja teinivaatteeti eivät oikein sovi hautajaisiin.

Oman isoäidin hautajaisissa minulla oli musta toppi+ jakkumainen yläosa. Lisäksi hankin pitkän villakangashameen, kun talvi oli kyseessä.[/QUOTE]

Muuten fiksua tekstiä, mutta sen verran oikaisisin, että pukeutumisetiketti on lähipiirin suhteen kaikkein löysin. Esim. vainajan lapset voivat pukeutua vaikka kokovalkoiseen, jos tämä on vainajan toive ollut.

Ne kauemmat sukulaiset sitten käyttävät mahdollisimman tummaa ja hillittyä vaatetta, vainajan lähipiiriä kunnioittaakseen.

Yhteistyössä