Mitä osaa teidän 10kk vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen. :)

Meillä kontataan, istutaan, seisotaan ja kävellään ilman tukea. Nukutaan 12 tunnin yöunet ja yhdet n. 2tunnin päikkärit.

Lapsi osaa itse juoda nokkamukista tavallista maitoa, syö itse sormin ja syö lusikallakin (tosin ruokaa ei hirveästi lusikan mukana suuhun eksy :) ). Mutta siis pääasiassa ruokailut menevät melkein itsekseen, auttaen tietenkin välillä.

Lapsi istuu kiltisti potalla ja on muutaman kerran jo pissat ja kakkat sinne tehnyt.

Vilkuttaa kovasti kaikille ja sanoo "heippa", "kissa" on myös kova sana.

Osaa myös sammuttaa ja laittaa imurin päälle kun äiti imuroi :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja sara:
meillä ei liikuta.istutaan just ja just ite.ei syödä eikä juoda ite.nukutaan hyvin.kasvetaan hyvin.

Oletko yrittänyt antaa juoda itse nokkamukista syöttötuolissa?
Minäkään en tajunnut ennenkuin lapsi meni perhepäivähoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
meillä ei liikuta.istutaan just ja just ite.ei syödä eikä juoda ite.nukutaan hyvin.kasvetaan hyvin.

Oletko yrittänyt antaa juoda itse nokkamukista syöttötuolissa?
Minäkään en tajunnut ennenkuin lapsi meni perhepäivähoitoon.

Siis tajunnut yrittää antaa juoda itse :D

kävelee, syö sormin juo mukista, istuu konttaa, sanoo äiti ja isi ja hei hei ja ei ja anna. osottaa esineitä "missä on lamppu, missä on äidin nenä, missä on isän nenä" ja osaa näyttää joka kerta ja yhdistää sanan ja esineen. nukkuu ilta 8-aamu 7. osaa riisua :D vilkas tyttö on :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja rokrok:
kävelee, syö sormin juo mukista, istuu konttaa, sanoo äiti ja isi ja hei hei ja ei ja anna. osottaa esineitä "missä on lamppu, missä on äidin nenä, missä on isän nenä" ja osaa näyttää joka kerta ja yhdistää sanan ja esineen. nukkuu ilta 8-aamu 7. osaa riisua :D vilkas tyttö on :heart: :heart:

Ohhoh, tuota riisumista meillä ei vielä ole (onneksi ) opittu :D Paitsi kengät on tietysti otettu jalasta jo monta kuukautta :D

tuntuu olevan aika kirjavaa minkä ikäisenä vauvat kehittyvät...

meidän vajaa 10kk pojat ovat muutama viikko sitten oppineet ryömimään, juovat itse tuttipulloista ja nokkamukeista, lusikan suuhun viemistä harjoiteltu (ilman ruokaa), jokeltavat, yöt nukutaan 20-7.30

Poika 10kk. Konttaa tosi vikkelään, istuu ilman tukea, nousee seisomaan ilman tukea, kävelee tukea vasten ja ilman tukea on ottanut pari askelta...

Öitä ei nukuta putkeen vaan heräillään. Nyt ollaan jättämässä yösyöntejä pois...

Pitäskö tämän ikäsen osata osottaa jotain esinettä tms.? Tai riisua vaatteita?
Vilkuttaa meillä osataan. Äitiä on ilmeisesti koitettu myös sanoa...
Mutta siihen nämä jää...

Nousi kyllä pystyyn jo 6½kk ikäsenä niin jos nuo hienomotoriset jutut sitten tulee myöhemmin?

Mun kaverin lapsi (näin juuri facessa) osaa 10kk ikäisenä kävellä ja sanoa jo äiti, isi, terve, vettä, mummi, tissi, pylly, tyttö ja kissa. Lahjakas lapsi ;)

Yhteistyössä