Mitä oppiaineita tai kursseja haluaisit yläasteelle, ja mitä vähentäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 877
19 182
113
Tuosta Pärjäisitkö hengissä -ketjusta tuli mieleen...

- Miksei ensiapukurssia opeteta vaikka yläasteella? Onko elvyttäminen teineiltä kielletty? Ymmärrän jos teineille ei haluta syyllisyyttä siitä jos elvyttäminen epäonnistuu tai jos se ei muuten vaan auta joka tilanteessa.
- Tuossa ketjussa mainitsemani partiotaidot, tai siis kurssi "kuinka pärjäät ilman tarvikkeita metsässä."
- Hyötykasvikurssi kokkauksineen pihan ja metsän kasveista, harmi vaan että suurin osa kasveista kukoistaa kesäloman aikana. :D No, voikukka kukkii jo toukokuussa.

- Vähentäisin opo-tunteja varmaan puoleen. Oli niistä ammatinvalinnassa jonkin verran hyötyä mutta ei paljoa.

Mä olen aiemmin maininnut, että kaikille pitäisi olla armeijan sijaan (intti siis vapaaehtoiseksi, menijöitä taatusti löytyy silti) kurssi missä opetellaan marjastusta, sienestystä, kalastusta ja metsästystä. Lisäksi kattavasti kodin- ja talonkunnossapitojuttuja, ruoanlaittoa keittiössä ja nuotiolla sekä siivousta, hygieniaa, lääkintätaitoa, maatalouden alkeitaja ööö, mitähän vielä. Ainakin metsässäyöpymistaitoja.

Toki näitä vois sit olla jo yläasteellakin osin.

Pakkomusiikki ja kuvaamataito veks. Ja käsityö enemmän valinnaiseksi. Jos mieluummin taiteilee ongenvapoja ja verkonsolmuja kuin villauskkia niin siitä vaan.

Mä olen aiemmin maininnut, että kaikille pitäisi olla armeijan sijaan (intti siis vapaaehtoiseksi, menijöitä taatusti löytyy silti) kurssi missä opetellaan marjastusta, sienestystä, kalastusta ja metsästystä. Lisäksi kattavasti kodin- ja talonkunnossapitojuttuja, ruoanlaittoa keittiössä ja nuotiolla sekä siivousta, hygieniaa, lääkintätaitoa, maatalouden alkeitaja ööö, mitähän vielä. Ainakin metsässäyöpymistaitoja.

Pakkomusiikki ja kuvaamataito veks. Ja käsityö enemmän valinnaiseksi. Jos mieluummin taiteilee ongenvapoja ja verkonsolmuja kuin villauskkia niin siitä vaan.
Mut villasukat on ihan tärkeitä kans. :coffee:
Siis rättikässä oli ihan kidutusta yläasteella ja ylipäätään yläaste onnistuu pilaamaan monta hinkua (liikunta, kuvis, musa), mut ehkä niitä kidutusaineita on hyvä silti olla? :)

Mut villasukat on ihan tärkeitä kans. :coffee:
Siis rättikässä oli ihan kidutusta yläasteella ja ylipäätään yläaste onnistuu pilaamaan monta hinkua (liikunta, kuvis, musa), mut ehkä niitä kidutusaineita on hyvä silti olla? :)

Villasukat ovat tärkeitä, mutta niidenkin kutojia riittää kyllä. Mä voisin vaihdossa sukista punoa vaikka muutaman köysijutun ko en tykkää puikkojen kanssa nävertämisestä. Tai kutoa mattopuilla maton! Tai kangasta.

Miksi ihmeessä kaupunkilaislasten tulisi opiskella maataloutta?
Kyllä musiikki on sivistävämpää ja hyödyllisempää mielestäni.
Marjastusta ja sienestystä olisi hyvä opetella, mutta kalastamisen ja metsästämisen opetus vähän kyseenalaista.
Monet ovat kasvissyöjiä nykyään.

Mielestäni olisi hyvä opetella sellaisia yleisiä elämäntaitoja jotka liittyvät itsenäistymiseen, ruuanlaiton ja kodinhoidon lisäksi olisi hyvä tietää mitä vakuutuksia tulee ottaa omilleen muuttaessa, miten asioida Kelassa, mitä tukia voi hakea ja miten, mitä tehdä jos vuokra-asunnossa sattuu vesivahinko ja miten vuokra-asunnossa käyttäydytään noin ylipäätään, mitä tehdä jos ei saa koulupaikkaa, minkä takia säännöllinen uni,ruoka ja päivärytmi on tärkeitä omillaankin asuessa.

Suurin osa 16-vuotiaista ei toki vielä muuta omilleen, mutta niitäkin löytyy.
Kun sitten lähdetään lukioihin ja amiksiin, ei kukaan enää tuollaisia opeta.
Sellaista oikeasti käytännöntietoa, miten elää.
Moni on todella hukassa itsenäistyttyään.

• Tykkää
Reactions: 0roosa0
Meillä oli muuten verkonkudontaakin koulussa villasukkien teon lisäksi. Oli vaan varmaan kutosen puutöiden yhteydessä, taidettiin tehdä siihen työvälineetkin. Minulla on yhä puinen korurasia käytössä, mikä tehtiin koulussa kutosella. Olen vaan maalannut ja vuorannut sen uusiksi sen jälkeen.

Minä kannatan pakkomusiikkia ja kuvista, tosin ei niistä välttämättä tarvitsisi antaa numeroita, pelkkä osallistuminen riittäisi. Mikään ei ole kamalampaa kuin joku laulukoe.

• Tykkää
Reactions: 0roosa0
Kaikilla tulisi olla jonkinlaiset tiedot ja taidot maataloudesta.

Mitä hyötyä kaupunkilaisellakaan on siitä, erottaako duurin mollista tai tietääkö mikä väri yhdistetään Tizianiin ellei osaa tarpeen tullen tuikata pottua maahan saadakseen ruokaa syksylläkin.

Pakkoruotsi pois. Vapaavalintaisena saisi olla useampia kieliä. Enemmän taloustaitojen opetusta. Monilta on nykyään rahan käyttö aivan hukassa. Samoin tietotekniikkaa ja koodausta pakolliseksi.

Käsityötunnit voisivat keskittyä olennaisempien taitojen opetteluun, ompelun osalta riittäisi, että osaa sukan parsia ja napin ommella. Sen lisälsi voisi opettaa sellaisia normaaleja kotona tarvittavia taitoja, naulakoiden ja hyllyjen kiinnitystä, saumausten korjausta, huonekalujen kokoamista jne.

Uskonto pois, sitä ei tarvita ollenkaan. Miksi kuluttaa aikansa satuolentoihin?
Ruotsi valinnaiseksi.
Historiaa vähemmäksi. Mulla oli historia aina 10 ja nyt 6 v lukiosta ja en muista yhtää mitään siitä enää kun ei ole käyttöä.
Taideaineet on kehittäviä joten ei todellakaan pois.
Atk vaa lisää, matikkaa, fysiikkaa.
Englanti taitaa olla hallussa muutenki jo nuorisolla joten nykyinen taso ok.

Yhteistyössä