Mitä on valtataistelu lapsen kanssa? Mikä normaalia vaatimista, mikä pakottamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";30347391]Jos lapsi meinaa nukahtaa ruokapöytään, on koko päivän aikataulutus jotenkin pielessä ja lapsen pitäisi jo olla nukkumassa, ei syömässä. Nukuttamisen helppouteen vaikuttaa kaikkein eniten oikea ajoitus ja säännöllinen rytmi. Lapsi ei saa olla liian väsynyt (tappelee ja riehuu), eikä toisaalta liian pirteä (leikkii ja höpöttää ym sängyssä).[/QUOTE]

Niin. Eli sillä lapsella on oltava aikuisen asettamat säännöt ja rutiinit, koska se EI tajua itse mennä nukkumaan ajoissa.

Voi jestas.. uhmaikäisen lapsen kanssa ei neuvotella perusasioista. Todellakin käydään "lähtöpissalla", ruokaa tarjoillaan ruoka-aikoina, nukkumaan joka ilta samaan aikaan jne. Rytmien luominen ja rajojen asettaminen on rakkautta.

Joo, jos lapsella tulee raivari kun ei saanut sulkea hanaa itse, vaikka äiti käski jo 10min sitten, niin siihen raivariin ei puututa. Tai siis puututaan, mutta ei tarroilla ja laululeikeillä hyvitellen.

Meillä on jo toinen uhmaikä menossa, ensimmäinen 4v on sitä ohittamassa. 3v tytöllä tuo uhma taitaa kyllä olla enemmänkin luonteenpiirre... mutta noita minä itte! -kohtauksia tulee ja monta päivässä. Kaupassa ja ihmistenilmoilla myös, kerrostalon rappukäytävä on vakio. Siellä kaikuukin niin kivasti.

Jos typykkä ei sulje hanaa/pue vaatteita/tule syömään/siivoa lelujaan/muuta vastaavaa kolmannesta kehotuksesta, äiti tekee sen. Aina ei voi odotella, että lapsi suvaitsee itse tehdä niinkun käskettiin. Kaikkia asioita lapsi ei saa päättää. Huuto on ihan hirveä läpitunkeva sireeni ja kyyneleet lentävät samoin kun koko tyttö lattialle, sitten saakin kantaa kainalossa punasena kirkuvaa tyttöä taas pois tilanteesta. Kun huuto vähän hellittää, käydään läpi mistä se parkukohtaus sai alkunsa ja miksi ei tehty, niinkun lapsi halusi.

Kysy sieltä perheneuvolasta kans apuja.

Kyllä meillä 5 vuotiaan on aina käytävä vessassa ennen ulos lähtöä, tietenkin. valituksesta huolimatta aina pitää kokeilla.

En kyl nyt tajunnu mitä valtataistelua toi on... eriasia jos pakottaa vessaan aina tietyllä kellonlyömällä tms. Käyhän useimmat aikuisetkin vessassa varmuudeksi ennen lähtöä. Se on hyvä tapa joka tulisi oppia jo pienenä.

Häh? Mikä stressi vessakäynnistäkin pitäisi saada? Meillä on opetettu lapsi siihen ihan pienestä pitäen, enkä muista, että olisi mitään hirveää valtataistelua tarvinnut käydä. Joo, joskus on varmaan sanonu, ettei ole hätä, muttei ole tarvinnut pakottaa, riittänyt kun kehottanut kokeilemaan edes. Nyt koululaisena käy automaattisesti itse aina ennen uloslähtöä.

Yhteistyössä