Mitä on helikopterivanhemmuus?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Helikopterilla tarkoitetaan yleensä että noustaan se oman toiminnan yläpuolelle ja tarkastellaan tilanne ylhäältä käsin = miltä se ulkopuolisen silmin näyttää.

tää oiskin siis hyvän vanhemman merkki? Kaikkea ne keksii... ihmevertauksia. Kelllehän tuo aukeaa enää 40 vuoden päästä?

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=lok00034
Käyttäkää hakua

Toi curling-vanhemmuus tarkoittaa sitä että siloitellaan lapsen tietä, ettei vaan joutuis kokemaan mitään ikävää. Tehdään lapsen puolesta ja aikalailla lapsen mielen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
ööö, mikähän tuo curling on? Mulle seki outo :ashamed:

vastaisko joku :whistle: Kiitos

Curlingissahan kiillotetaan sitä rataa paremmin liukuvaksi kiekon edeltä eli tuohon viittaa vertaus.. Curling vanhemmat eivät siedä sitä että lapsi kokee pettymystä vaan tien pitää olla sileä jo edeltäkäsin.

Mutta kun on itse elänyt ilman helikopteri- ja curling-vanhempia, niin kyllä minä ihan vähän yritän tulevaisuudessa olla ainakin sellainen helikopterityyppi, ainakin mahdollisuuksien mukaan pankkiiri ja se sotkujen selvittäjä, tai ainakin sellainen, jolta aikuinenkin lapsi voi ongelmiensa keskellä kysyä suoraan, että miten tästä pääsee ulos...

Musta haukkahan en missään nimessä ole, kysykää vaan kenen tahansa lapseni keltä tahansa opettajalta :whistle:

Ihan kaikkea tosin en koulunkaan suunnalta purematta niele :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
No niin, kiitos valaisusta :)!

Ei tosiaan taida tuo helikopterivanhemmuus sen enemäpää kuin curling-vanhemmuuskaan olla tervettä tai hyvää vanhemmuutta...

jos helikopteri mitä Huuhkajatar esitti, niin ei sinällään paha välillä nousta sinne korkeammalle tarkastelemaan tilannetta, jos ei siellä korkeudessa jatkuvasti keiku.
Minusta jokaisen olisi hyvä aina välillä astua pikkuisen oman tilanteen ulkopuolella ja tarkastella tilannetta ulkopuolisen silmin, siis omaa toimintaansakin.

Ei ku se helikopterivanhempi on sellanen, joka hover over their offspring. Ei ossoo selittää suomeksi. Siis vähän niin kuin sellanen helikopperi alituiseen pörräämässä siinä lapsosensa yläpuolella. Just näitä vanhempia, jotka hankkivat lapsilleen opiskelu- ja työpaikat, eivät anna toisen itse edes yrittää mitään.

Wikistä:

"A helicopter parent is a term for a person who pays extremely close attention to his or her child or children, particularly at educational institutions. They rush to prevent any harm or failure from befalling them or letting them learn from their own mistakes, sometimes even contrary to the children's wishes. They are so named because, like a helicopter, they hover closely overhead, rarely out of reach, whether their children need them or not. In Scandinavia, this phenomenon is known as curling parenthood - describing parents who sweep all obstacles off ahead of their children."

Yhteistyössä