Mitä olisitte tehneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tea"

Vieras
Tultiin harrastuksesta äsken kotiinpäin, bussipysäkille. Pysäkillä istui ventovieras vanha äijä (veikkaan +70). Rupesi heti yrittämään tyttöä (5 v) syliin, yritti jututtaa muakin, kyseli oonko naimisissa jne. Yritti koskea tyttöön kasvoihin jne. Vaikutti että on humalassa tai muuten sekaisin.

En olliut järin ihastunut tungetteluun ja en jutellut kovin ja tyttökin pelkäsi. Ajattelin että pärjätään, bussin piti tulla millä hetkellä hyvänsä (aikataulun mukaan oli just sen bussin tuloaika).

Yhtäkkiä äijä nousi pysäkiltä ja lähti kävelemään poispäin. Ajattelin jo että hyvä kun lähti ja mikä lie vanha pervo tuokin on. Noin 10 metrin päässä kaatui ja ei edes yrittänyt nousta. Mietin mitä teen. Jos mennään auttamaan, jäädään bussista... Näin sen bussin jo tulevan tiellä. Joku ohikulkija tuli ja nosti häntä ja sai vähän mätkyjä äijältä, näin bussin ovelta.

Olisitteko menneet auttamaan? Miten suhtaudutte tungetteleviin ahdistelijoihin?

Mitä tarkoitat et sai märkyjä äijältä? siis löi?

Oisin menny auttamaan tai soittanu apua paikalle. Tuossa tilanteessa oisin sanonu miehelle että tyttö ei halua tulla syliin..

Olisin mennyt auttamaan. En ehkä koskemaan mieheen, mutta katsomaan mikä on tilanne ja tarvittaessa soittamaan apua.

Mulle tuli mieleen humalaisen touhut, ei mikään perverssi ahdistelija.

Mitä tarkoitat et sai märkyjä äijältä? siis löi?

Oisin menny auttamaan tai soittanu apua paikalle. Tuossa tilanteessa oisin sanonu miehelle että tyttö ei halua tulla syliin..

Joo huitoi ja osuikin... ei siis kovin helppo autettava.

Sanoin että tyttö ei halua että ventovieraat koskevat ja ollaan myös opetettu ettei kukaan vieras saa koskea. Sen jälkeen ei sanonut mitään vaan nousi. Tyttö tuli heti mun taakse siis, kun sanoi heti että tuuppa syliin, oot niin nätti... Sitten kun liikkui niin koetti koskea.

Mä mietin myös, että soitan bussista sinne auttajan.

Kannattaa lähestyä maassa makaavaa ihmistä pään puolelta. Sinne ei ihan helpolla iskut osu. Tai sitten kannattaa huudella hieman kauempaa.

En mäkään ihan lähelle aina mene, en esim. silloin kun lähistöllä makasi mies nurmikolla. En uskalla mennä, eikä sitä kai suositellakaan. Soitin silloin hätänumeroon ja kerroin että maassa makaa mies, joka ei reagoi mitenkään huhuiluuni, mutta mitään vammojakaan ei kyllä näy. Lähettivät ambulanssin paikalle tarkistamaan tilanteen.

Jokaisella on velvollisuus auttaa. Siihen riittää vaikka se puhelinsoitto numeroon 112.

Viimeksi muokattu:
Olisin varmaan mennyt lähemmäs katsomaan ja soittanut siinä jos bussintuloon olisi ollut kauemmin, mutta jos oltaisiin jääty siitä bussista, seuraavaa olisi saanut odottaa yli 45 min. Vesisateessa.

Kannattaa lähestyä maassa makaavaa ihmistä pään puolelta. Sinne ei ihan helpolla iskut osu. Tai sitten kannattaa huudella hieman kauempaa.

En mäkään ihan lähelle aina mene, en esim. silloin kun lähistöllä makasi mies nurmikolla. En uskalla mennä, eikä sitä kai suositellakaan. Soitin silloin hätänumeroon ja kerroin että maassa makaa mies, joka ei reagoi mitenkään huhuiluuni, mutta mitään vammojakaan ei kyllä näy. Lähettivät ambulanssin paikalle tarkistamaan tilanteen.

Jokaisella on velvollisuus auttaa. Siihen riittää vaikka se puhelinsoitto numeroon 112.

Tuo äijä oli kuitenkin mua paljon isompi ja mietin saanko tytön pysymään kauempana jos meen nostamaan.

Jos kukaan ei olisi tullut, olisiko bussikuskillakin velvollisuus mennä auttamaan? Vai vain soittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22346712:
Tuo äijä oli kuitenkin mua paljon isompi ja mietin saanko tytön pysymään kauempana jos meen nostamaan.

Jos kukaan ei olisi tullut, olisiko bussikuskillakin velvollisuus mennä auttamaan? Vai vain soittaa.

Auttamista sekin on, että soittaa apua paikalle. Velvollisuus on jokaisella joka tuollaiseen tilanteeseen osuu.

Ei sun mun mielestä olisi pitänyt sitä miestä nostaa, tms, en mäkään nostaisi. Mutta ei poispäin kääntyminen ja paikalta poistuminenkaan minusta oikein ole. Se apuun mennyt ohikulkija varmaan soitti apua, tai ainakin toivon ettei hän jättänyt miestä vaan siihen, vesisateeseen makaamaan ja paleltumaan.

Auttamista sekin on, että soittaa apua paikalle. Velvollisuus on jokaisella joka tuollaiseen tilanteeseen osuu.

Ei sun mun mielestä olisi pitänyt sitä miestä nostaa, tms, en mäkään nostaisi. Mutta ei poispäin kääntyminen ja paikalta poistuminenkaan minusta oikein ole. Se apuun mennyt ohikulkija varmaan soitti apua, tai ainakin toivon ettei hän jättänyt miestä vaan siihen, vesisateeseen makaamaan ja paleltumaan.

Siinä oli noin 50-v pariskunta ja he jäivät siihen vaikka huitoi ja mätki. Luulen että soittivat kyllä, jos eivät saaneet ylös. Ja se on ihan vilkas risteys, ei missään syrjätiellä.

Parempi ehkä olisikin soittaa eikä auttaa ylös, koska jos ambulanssi vie, niin ei käy niin, että autetaan ylös ja on parinkymmenen metrin päästä taas maassa makaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22346819:
Väärin teit ja ilkeä olet :([/QUOTE

Ei voi mitään, jos susta se että pelkää vähän noita, on ilkeyttä.

Tytölle opetin kotona että jos joskus on yksin liikenteessä isompana, niin jos joku käy noin tuttavalliseksi pysäkillä, niin kannattaa lähteä kävelemään seuraavalle pysäkille ja soittaa heti mulle.

Kävelemään, vaikka joku yrittää kähmiä? Mä olen opettanut tökkäämään silmiin ja potkaisemaan munille ja huutamaan kovaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22346819:
Kävelemään, vaikka joku yrittää kähmiä? Mä olen opettanut tökkäämään silmiin ja potkaisemaan munille ja huutamaan kovaa.

Melko pieni ja heikko ahdistelija saa olla, että tyttö tappelussa voittaisi sen. Tyttö on nyt 5-v 103,5 cm ja 16 kg... Parin vuoden päästä ekaluokkalaisena ehkä 114-115 cm ja 18 kg?? Jos siis kasvaa tätä tahtia.

Joo, huutaa voi. Sanoin että jos näkee jonkun äidin niin menee pyytämään apua (äidiksi tunnistaa naisen jolla olla lapsi mukana tai vaunut).

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22346837:
Melko pieni ja heikko ahdistelija saa olla, että tyttö tappelussa voittaisi sen. Tyttö on nyt 5-v 103,5 cm ja 16 kg... Parin vuoden päästä ekaluokkalaisena ehkä 114-115 cm ja 18 kg?? Jos siis kasvaa tätä tahtia.

Joo, huutaa voi. Sanoin että jos näkee jonkun äidin niin menee pyytämään apua (äidiksi tunnistaa naisen jolla olla lapsi mukana tai vaunut).

Kyse onkin ennemmin psykologisesta voitosta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22346837:
Kyse onkin ennemmin psykologisesta voitosta.

No, niin kauan kun ei ole realistisia mahdolisuuksia voittaa ketään tuossa fyysisessä kontaktissa, eikä oikein edes osua mihinkään (silmiin tms.) parempi lähteä vaan pois tai mennä jonkun aikuisen luo joka voisi auttaa.

Meinaan kyllä laittaa skidikanttikurssille, kunhan vähän kasvaa.

Mun 6 v yksin kulkevaa on ohjeistettu huutamaan kovaa & lähtemään pois tilanteesta (esim. lähikauppaan, pizzeriaan, kampaamoon, ihmisjoukkoa kohti - minne tahansa missä on ihmisiä) jos tuollaista tapahtuu.

Onneksi hän kulkee sellaisilta bussipysäkeiltä, missä on aina ihmisiä ja jonka ohi menee vilkasliikenteinen tie (ts. ei odota bussia yksin pimeässä sivutien varrella) ja kavereilla taas käy ihan tässä lähistöllä asutuksen keskellä.

Mun 6 v yksin kulkevaa on ohjeistettu huutamaan kovaa & lähtemään pois tilanteesta (esim. lähikauppaan, pizzeriaan, kampaamoon, ihmisjoukkoa kohti - minne tahansa missä on ihmisiä) jos tuollaista tapahtuu.

Onneksi hän kulkee sellaisilta bussipysäkeiltä, missä on aina ihmisiä ja jonka ohi menee vilkasliikenteinen tie (ts. ei odota bussia yksin pimeässä sivutien varrella) ja kavereilla taas käy ihan tässä lähistöllä asutuksen keskellä.

En tiedä koska tuo alkaa yksin kulkemaan bussilla. Kouluun pääsee bussitta, harrastuksiin varmaan vien vielä ainakin 7-vuotiaan. Tämä harrastus, jossa nyt oltiin (taitoluistelu) on sellainen että en osaa sanoa koska pärjää täysin yksin siellä. Tuskin 7-vuotiaana sitoo luistimet oikein jne. Kaverit asuvat tässä ainakin nyt. Jos tulee kauempana asuvia niin mietin tapauskohtaisesti.

Tämä pysäkki oli ihan vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, mutta mitään kauppaa/pitseriaa ym. ei oo siinä. Ja aika harvoin siinä on kukaan muu just samaan aikaan odottanut, tänä syksynä ei mun mielestäni yhtään kertaa.

Yhteistyössä