Mitä olette mieltä meidän 1v syömisistä? Huonolta näyttää, Apua pliis!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton äiti

Vieras
Poika täyttää siis kohta vuoden.

Aamulla ei suostu syömään aamupalaa, heräämme kahdeksan jälkeen. Syö tissiä herättyään.

Lounas syödään klo 10.30-11 aikaan ja se on nykyään kamalaa taistelua. Harvemmin menee sellainen pieni sosepurkillinen ruokaa. Teen ruoan itse.

Päiväunia nukutaan 12-15 ja sen jälkeen tarjoan välipalaksi hedelmäsosetta. Ensin haluaa tissiä kun herää. Tänään meni persikkasosetta 1/3prk.

Klo 18 tarjoan päivällisen. Tänään otti 2tl. Söi sitten hedelmäsosetta klo 19.30 purkillisen kun mummo syötti..

Klo 21.30 on iltapala, sitä ei mennyt taas kuin pari teelusikallista.

Tissiä syö nukkumaan menessä ja haluaa lussuttaa yölläkin muutaman kerran nukahtaakseen. Ei mielestäni herää ns. syömään mutta haluaa lohtua, tutia ei syö. Eikä pulloa. Päivällä syö tissiä aamulla herättyään, päiväunille mennessään, päiväunien jälkeen ja kerran tuossa välissä vielä ennen yötä. Olen koittanut pantata tissiä mutta syö kiinteitä silti yhtä huonosti ja HUUUUUUUUUUUUTAAAAAAAAAAAA...

MITÄ TEEN?!?!?!

Vaikuttaisi äkkiseltään siltä, että saa rintamaitoa vielä niin paljon, ettei ole nälkä?
Riippuu siitä miten haluat rintamaidon kanssa jatkaa, että alatko vähentämään imetystä ja lisäämään kiinteitä. Jos lapsi kasvaa hyvin ja paino nousee, niin ei toi nyt aivan paniikinomaiselta jutulta kuulosta. :)

Mitä teet? Rauhoitu.

Meillä ihan samanlainen tilanne ja hermoilin aikani, mutta sitten uskoin neuvolaa ja ravitsemusterapeuttia (käytiin siellä muusta syystä): Jos lapsi kasvaa hyvin, eiköhän se saa riittävästi ravintoa. Ilmeisesti maitosi on hyvin ravitsevaa ja lapsi syö siitä suuren osan ravinnostaan. Äidinmaidon pitäisi olla suositusten mukaan vähintään vuoden ikään tärkeä ravinnon lähde ja WHO:n suositusten mukaan pitäisi imettää kaksi vuotiaaksi. Jos imettäminen ei itseäsi häiritse, unohda stressaaminen, kyllä se lapsi tarvitsemansa ravinnon saa.

Hirveällä stressaamisella ja tuputtamisella voi saada aikaiseksi vielä pahemman ruokalakon, meillä meinasi käydä niin. Kun lopetin lapsen syömiseen huomion kiinnittämisen, hän on parantanut kiinteiden syömistään. Hitaasti, mutta varmasti. Sormiruokaakin kannattaa kokeilla. Meillä oli kausi, että ainoastaan itse syöty kelpasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pakko sanoo tähän, että hienoo kun vielä imetät!! mulla 7kk lapsi, ja maidon tulo loppui :( mielellään vielä myös imettäisin..

kiitos kannustuksesta :) neuvolassa ei oltu ihan yhtä positiivisella kannalla, maito kun on kuulemma puolen vuoden iässä jo sellasta sokerivettä vaan. ja 9kk neuvolassa hämmästeltiin vieläkö imetän ja käskettiin jo antaa korvikkeita ja lopetella imetystä että sen saa lopetettua vuoden ikään mennessä...

Miksi stressaat? Lapsi saa maidosta kaiken tarvitsemansa ja syö kuitenkin jonkun verran kiinteitä joten ruoansulatuselimistö saa jotain tekemistäkin.

NYT olisi hyvä aika lopettaa tuo ruoan kyttääminen ja antaa lapsen syödä itse. Tuollaisella tuputtamisella aiheutat ongelmia tulevaisuutta ajatellen. Älä oikeasti taistele, anna lapsen syödä ihan rauhassa sen verran ku syö.

Miksi stressaat? Lapsi saa maidosta kaiken tarvitsemansa ja syö kuitenkin jonkun verran kiinteitä joten ruoansulatuselimistö saa jotain tekemistäkin.

NYT olisi hyvä aika lopettaa tuo ruoan kyttääminen ja antaa lapsen syödä itse. Tuollaisella tuputtamisella aiheutat ongelmia tulevaisuutta ajatellen. Älä oikeasti taistele, anna lapsen syödä ihan rauhassa sen verran ku syö.

Muutama ehdotus olis mulla. Jätä aamutissi vaikka aamupalan jälkeiseksi, annat vettä lasista/nokkiksesta pojan herättyä. Uskoisin auttavan aamupalan kanssa ainakin muutaman päivän viiveellä. Sitten kokeilisin korvata soseet ns. taaperoruoalla/ oikealla ruoalla: hedelmät paloina sormiruokana, raejuustoa, juuston paloja... Meillä auttoi ihan oikeaan ruokaan siirtyminen tuossa vaiheessa (teki totaalisen soselakon), eli teinköhän ekana ihan makaroonilaatikkoa (paljon munamaitoa, ettei tule kuivaa). Kyllä kelpas syötettynäkin, ja loput sai napsia itse sormin.

Saako kysyä miksi lapsi ei syö tavallista ruokaa? Tuon ikäinen voi syödä samaa kuin muutkin syövät. Laita tarjolle, jos ei maistu niin seuraavalla ruoalla maistuu. Rintaa vasta ruoan jälkeen.

Niin ja munkin puolesta: Hienoa, että vielä imetät (vieläpä asiantuntemattomien ja oikeastaan loukkaavien kommenttien jälkeen :o Todella tietämätöntä väkeä neuvolassa...)

:flower:

Odotat...siis jos haluut jatkaa imetystä etkä halua kuunnella huutoa. Onko ainoa lapsi? Mun tyttö oli huono syömään ja siihen auttoi vaan aika. Mutta mitä ruokaa tarjoat? Meidän tyttö söi soseita tosi huonosti, mutta siirtyi 1-v pelkkään kotiruokaa ja se sitten rupesi maistumaan. Sai syödä samaa kun muu perhe. Lempparia oli alkuun makaroni ja jauhelihakastike ja itse söi. Syöttää ei saanut.

minkä kokoinen lapsi,onko kasvanut ok? onko aina ollut huono syömään,vai johtuisko hampaista tms.?oletko kokeillut sormiruokaa,jos maistuisi paremmin kun voi itse syödä?

Ihanaa että jollakin samanlaista kuin meillä!!!Tai ei silleen "ihanaa" mutta että löytyy kohtalotoveri...Mun tyttö on 11kk, ja syöminen nykyään todella vaikeaa. Ihan huolestuneita ollaan... Itse suostuu syömään banaania, kurkkua, leipää yms paloja. Mutta lusikkaa ei suostu suuhun enää laittamaan, kääntää pään pois ja vetää raivarit. Ruokaansa suostui syömään tänään käsin ihan pikkasen...En tiedä minäkään mitä tehdä!

lisää makuja ja uuden näköisiä ruoannäköisiä ruokia, tämä tepsi meillä. Samoin se kun serkku oli kylässä pari päivää: uteliaasti tuijotteli kun serkkupoika söi samaa ruokaa kuin me vanhemmat, ja kappas kun heti seuraavana päivänä oli kiinnostus eri luokkaa. Syöttekö samaan aikaan, syöttekö samaa tai samannäköistä ruokaa?

Ihanaa että jollakin samanlaista kuin meillä!!!Tai ei silleen "ihanaa" mutta että löytyy kohtalotoveri...Mun tyttö on 11kk, ja syöminen nykyään todella vaikeaa. Ihan huolestuneita ollaan... Itse suostuu syömään banaania, kurkkua, leipää yms paloja. Mutta lusikkaa ei suostu suuhun enää laittamaan, kääntää pään pois ja vetää raivarit. Ruokaansa suostui syömään tänään käsin ihan pikkasen...En tiedä minäkään mitä tehdä!

Ja itsekin imetän...

Alkuperäinen kirjoittaja avuton äiti:
pakko sanoo tähän, että hienoo kun vielä imetät!! mulla 7kk lapsi, ja maidon tulo loppui :( mielellään vielä myös imettäisin..

kiitos kannustuksesta :) neuvolassa ei oltu ihan yhtä positiivisella kannalla, maito kun on kuulemma puolen vuoden iässä jo sellasta sokerivettä vaan. ja 9kk neuvolassa hämmästeltiin vieläkö imetän ja käskettiin jo antaa korvikkeita ja lopetella imetystä että sen saa lopetettua vuoden ikään mennessä...

Mulle neuvola sanoi ihan päinvastoin. Kuulemma äideillä, jotka jatkavat imetystä runsaasti pitkään on maito usein rasvaisempaa kuin aiemmin! Ravitsemusterapeutti taas sanoi, että äidinmaidon koostumus vaihtelee paljon eikä ollut tippaakaan huolissaan vastaavassa tilanteessa. Molempien mukaan kasvukäyrät kertovat eniten.

Ja ajatele asiaa järjellä: Jos lapsesi syö lähes pelkästään äidinmaitoa, mutta jaksaa touhuta normaalisti ja kasvaa normaalisti, niin jostainhan sen energian on tultava. Jos energia ei tule kosmisesta säteilystä tai muusta vastaavasta, niin pakkohan maitosi on oltava muutakin kuin sokerivettä.

Ja toisin päin ajatellen: Paljonko itse syöt? Veikkaan, että aika paljon. Minä syön kuin hevonen ja paino ei nouse tippaakaan. Joten jonnekin sen energian mentävä, eli juuri maidon kautta lapselle.

Googlaa hieman esim. imetystukilistaa, jos neuvolasi on noin tietämätön asiasta. Jos haluat olla piikikäs, kysyisin kyllä neuvolassa miksi he neuvovat vastoin WHO:n suosituksia.

Meidän reilu 2v ei edes syö joka päivä noin paljon kun sun poikas et älä stressaa. Mä en ainakaan jaksa ottaa mitään paniikkia jos lapsi on muuten virkeä ja terveen oloinen.

kuulosta hyvin tutulta. tänään söi meidän 10kk jopa 1/4kananmunaa, ja illalla pienen purkin kasviskinkkuherkkua.
Enää en edes jaksa stressata tuon syömisistä, syö mitä ja syö, ja olen joka murusta iloinen.

Yhteistyössä