Mitä oikein teen ton vauvan kanssa?? Eroahdistusko näin pahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiutale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiutale

Vieras
Meillä on vauva joka nyt 10kk.. Huutaa koko ajan mun perään, mitään ei voi tehdä. Jos laitan aamulla vaatteet päälle ja lasken alas, vauva saa kauheet raivarit. Ei suostu syömään kun tissiä ja sen haluaisin lopettaa. Pari viikkoa on ollu nyt joka päivä yhtä itkua, tuntuu et hermo on niin kireellä ja teen kaiken ihan väärin kun mun vauva voi noin pahoin :'(

Ja eroahdistusta on, mut voiko se näin kauheeta olla, et elämästä ei tuu mitään ja toinen vaan itkee päivästä toiseen? Lääkärissäki käytiin, pientä flunssaa on, mut ei tulehdusarvot koholla tai korvissa mitään tms.

Täytyykö tää vaan kestää? Apujakaa ei pahemmin ole. Kauheinta on se, että mun läsnäollessa vauva itkee enemmän. Oonko sit niin huono äiti.. ja joo esikoinen on kyseessä :(

Mulla 1v ja sama meno jatkuu :D Tutulta siis kuulostaa ja siihen vaan pitää soputua. Se on muutes kumma että vaikka meijänkin tyttö saattas viihtyy ja viihtyykin esim.mummin sylissä mutta kun mä tuun siihen näkyville niin huuto alkaa :) Ilmeisesti tajuaa että hei, mähän on ihan eri sylissä..

Alkuperäinen kirjoittaja hiutale:
Meillä on vauva joka nyt 10kk.. Huutaa koko ajan mun perään, mitään ei voi tehdä. Jos laitan aamulla vaatteet päälle ja lasken alas, vauva saa kauheet raivarit. Ei suostu syömään kun tissiä ja sen haluaisin lopettaa. Pari viikkoa on ollu nyt joka päivä yhtä itkua, tuntuu et hermo on niin kireellä ja teen kaiken ihan väärin kun mun vauva voi noin pahoin :'(

Ja eroahdistusta on, mut voiko se näin kauheeta olla, et elämästä ei tuu mitään ja toinen vaan itkee päivästä toiseen? Lääkärissäki käytiin, pientä flunssaa on, mut ei tulehdusarvot koholla tai korvissa mitään tms.

Täytyykö tää vaan kestää? Apujakaa ei pahemmin ole. Kauheinta on se, että mun läsnäollessa vauva itkee enemmän. Oonko sit niin huono äiti.. ja joo esikoinen on kyseessä :(

Vieroita se lapsi tissistä kunnolla ja itsestäs kans. Toi on aivan liikaa. Tulee arka lapsi.

Luulisin että vauva vaistoaa, jos sulla epävarma olo. Mulla esikoisen kanssa oli, ja vauva oli itkuinen. Ja siis rauhoitu, paljon sylittelette, ulkoilette, laulette, koitat vaan rentoutua. Helppo sanoa, mutta itsellä nyt rennompi olo, ja myös lapsi rennompi..

Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
mutta kun mä tuun siihen näkyville niin huuto alkaa :) Ilmeisesti tajuaa että hei, mähän on ihan eri sylissä..

Sitähän se eroahdistus on, lapsi huomaa olevansa äidistä erillinen. Varmaan aika pelottavakin kokemus.

Miten kaikki voi ottaa niin rauhallisesti tän, ite väännän kyyneliä joka päivä :( Ilmeisesti mul on sit huonot hermot..

Älä ainakaan kotiin jumitu. Menkää puistoon, rannalle, kaupungille, kirjastoon.

Hiutale hei, jos sää väännät joka päivä itkua ja olet stressaantunut, niin vauva reagoi siihen juuri noin: takertumalla sinuun, imemällä tissiä hädissään ja itkemällä, kun ymmärtää että aikuisella on joku hätä. Mitä rauhallisempana pysyt itse, sitä rauhallisempi se vauvakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Vieroita se lapsi tissistä kunnolla ja itsestäs kans. Toi on aivan liikaa. Tulee arka lapsi.

Yritän jo vähentää imetystä ja siitähän syntyy lisää itkua. Ja minut on kyllä vieroitettu tissistä kertaheitolla huutaen ja todella arka olin silti pienenä. Enkä kyllä aikuisenakaan kehenkään kunnolla luota. Et ei tuo kokonaisuutta kerro.

Ollaankin ulkoiltu joka päivä jotain 3-4 kertaa, vaunuilla, kiikkumassa, kantorepussa, kaupassa. Mutta kun ei raukka ees kunnolla syö kun oli kipeä ja helteet tuli, niin ei saa siitäkään energiaa ja tosiaan tissiä en anna koko ajan, vaikka haluais.

Yritän jo vähentää imetystä ja siitähän syntyy lisää itkua. Ja minut on kyllä vieroitettu tissistä kertaheitolla huutaen ja todella arka olin silti pienenä. Enkä kyllä aikuisenakaan kehenkään kunnolla luota. Et ei tuo kokonaisuutta kerro.

Ei kerro ei.Mulla kanssa oli tossamain kauhea takiainen joka sai äitini mielestä liikaa syliä huudatuksen sijaan.Mut kappas vaan, lapsi sai syliä kyllikseen ja lähti siitä maailmaan kun oli ohittanu ton vaiheen. nyt on varsin sosiaalinen ja reipas pikkumies.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Hiutale hei, jos sää väännät joka päivä itkua ja olet stressaantunut, niin vauva reagoi siihen juuri noin: takertumalla sinuun, imemällä tissiä hädissään ja itkemällä, kun ymmärtää että aikuisella on joku hätä. Mitä rauhallisempana pysyt itse, sitä rauhallisempi se vauvakin on.

Tiedän, et hätäännyn liikaa.. Oon vaan niin yksin itseki tän kanssa. Kun on apua pyydetty, niin kommentit on olleet luokkaa "no sellasta se vaan on, jaksakaa nyt vaan". Mieskin on sairaslomalla eikä kunnolla pysty auttamaan, hänenki kanssa riitaa tulee vaikka mistä. Pitäis olla kovempi, tiedän.. :(

Jotkut sanoo, että tuo maankuulu kukkuu-leikki auttaisi eroahdistukseen,kokeile, et menetä mtn....siinähän äiti menee piiloon vaikka pienen peiton alle ja sitten tulee taas näkyviin niin se harjottaisi pienen ymmärrystä että äiti tulee kyllä takasinkin. :)

No jätä se tissi pois, piste. Kyllä se vänkääminen viikossa loppuu ja jos vauva kuitenkin syö jo kiinteitä ja saa juotavaa muutenkin kuin rinnasta, niin ei jaksa kauan ulvoa tissin perään. Älä turhaan hötkyile joka huudosta ja käninästä, pistä itse vaikka korvatulpat korviin jos et jaksa kuunnella. :) Jos olet hädissäsi, niin vauvakin on hädissään. Jos olet itkuinen, niin vauvakin on itkuinen. Vauva elää aikuisen tunteiden kautta ja epävarma, pelkäävä, hätääntynyt aikuinen saa vauvankin virittymään samaan tunnelmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Ei kerro ei.Mulla kanssa oli tossamain kauhea takiainen joka sai äitini mielestä liikaa syliä huudatuksen sijaan.Mut kappas vaan, lapsi sai syliä kyllikseen ja lähti siitä maailmaan kun oli ohittanu ton vaiheen. nyt on varsin sosiaalinen ja reipas pikkumies.

Ihanasti sanottu, leijona.

Mitäpä jos ap miettisit vierottamisen lykkäämistä. Kuukausikin voi jo tehdä paljon. Ei kai sulla ole mitään ehdotonta syytä imetyksen vähentämiseen? Monellehan tuo on sellaista lohtutisseilyä, ja jos sillä helpottaa, niin onko se nyt niin paha juttu.

Eroahdistuksen kesto on yksilöllistä. Se saattaa kestää puolen vuoden iästä kahden vuoden ikään, ja yleensä se ajoittuu 7-9 kk iästä puolitoistavuotiaaksi, kertoo vauvaperhetyöntekijä, perheterapeutti Miika Tervo.

Pienet vauvat on biologisesti koodattu niin, että yksin jääminen ei ole suotuisaa. Siksi vauvat reagoivat siihen itkulla kutsuakseen hoitajansa takaisin.

7-9 kk iässä lapsi alkaa oivaltaa, että hän on oma erillinen yksilö ja että hänellä on oma kokemusmaailmansa ja äidillä tai isällä omansa. Lapsi alkaa vaatia ymmärrystäomalle kokemukselleen, eli pelkkä hoiva ei enää riitä. Läheinen hoitaja ymmärtää lapsen sisäistä kokemusta paremmin kuin vieras, ja lapsi tietää tämän. Lapsi saattaa protestoida rajusti erotilanteissa, eikä hän enää suostu vieraaseen hoitajaan. Silloin puhutaan eroahdistuksesta.

Miten sen tunnistaa?
Ehkä selvin merkki eroahdistustilanteesta on lapsen protestointi vanhemman kadotessa näkyvistä. Ensin protestointi voi olla vihamielestä, kovaäänistä itkua. Jos se ei auta, suuttumusta seuraa suruvaihe. Silloin lapsi saattaa nyyhkyttää yksinään eikä suostu ottamaan lohdutusta vieraalta. Hän ei myöskään halua syödä eikä nuku hyvin. Oireet ovat yksilöllisiä, mutta yhteinen tekijä on, että lopulta lapsi alistuu ja vetäytyy itseensä.
Jos erokokemus pitkittyy, lapsi saattaa kytkeä kiintymyskytkennän pois päältä: hän ei reagoi vanhemman tuloon eikä ota katsekontaktia. Lapsi on silloin kehittänyt suojamekanismin, jonka avulla hänen on helpompi selvitä ahdistuksesta. Usein tällainen "kiltteys" ja rauhallisuus tulkitaan aikuisen taholta positiiviseksi, koska lapsi on hoitajalleen helpompi. Lapsen sisäinen kokemus saattaa kuitenkin vastata suurta stressitilaa, ja erokokemuksen toistuessa ja pitkittyessä, lapsi saattaa masentua.

Lapsi saattaa olla myös tavallista itkuisempi ja ärtyisämpi päivisin ja yöt voivat muuttua levottomiksi, kun lapsi käsittelee päivällä kokemiaan asioita unissaan. Koska hän ei vielä pysty sanallisesti purkamaan kokemuksiaan, hän saattaa kokea unet erityisen voimakkaasti.
Vierastaminen on yleensä olennainen osa eroahdistusta. Vierastaminen on tärkeä kehityksellinen vaihe. Se, miten lapsen vierastamiseen suhtaudutaan, vaikuttaa siihen, miten kehitys etenee. On tärkeää, että lapsi saa ilmaista tunteensa ja että siihen vastataan. Lapsen pitää saada tuntea, että häntä ymmärretään ja lohdutetaan.

Aina ei ole mahdollista hoitaa tilannetta lapsentahtisesti. Joskus vanhempien on palattava töihin ja jätettävä lapsi hoitoon kesken pahimman eroahdistusajan. - Silloin on tärkeää, että vanhempi suhtautuu luottavaisesti hoitajaan ja hoitopaikkaan. Jos vanhempi on epävarma, pelokas tai vihainen, lapsi aistii sen ja silloin hänen on vaikeampi luottaa vieraaseen hoitajaan. Lapset ovat erilaisia siinä, miten he suhtautuvat uusiin asioihin. Vanhemman kyky lukea lapsensa viestejä on erityisen tärkeää, jotta lapsi voi "analysoida" kokemuksensa ja antaa sille riittävän merkityksen ja tulkinnan. Koska kiintymysjärjestelmä on kehittynyt lasta hoitavan ihmisen kanssa, vieraan syli ei lohduta niin hyvin kuin tutun.

Lasta ei voi eikä pidäkään loputtomasti suojella ahdistukselta ja pettymyksiltä, mutta eroahdistusta voi kuitenkin helpottaa. Esimerkiksi erohetkiä ei kannata tahallaan pitkittää. Yksittäinen eroahdistustilanne voi kestää 10 sekuntia tai koko päivän.

Nyrkkisääntönä voisi olla, että lapsen ikävuodet kertovat, kuinka monta vuorokautta hän voi olla erossa vanhemmistaan. Tilanteet kuitenkin vaihtelevat, ja mitä tutummat ja lapselle turvallisemmat hoitajat, sitä helpompi lapsen on sopeutua eroon.

Jääkö vauvalle traumoja? Vauvalle voi jäädä traumoja, mutta tähän on erittäin vaikea vastata mitään kovin yksiselitteistä. 10 kk vanha on aivan eri tilanteessa kehityksessään kuin puolitoistavuotias mennessään päivähoitoon. Jos päiväkodissa ei ole mahdolista saada yhtä pysyvää hoitajaa. jonka syliin voi hakeutua aina kun pelottaa, lapsen sisäinen järkytys voi olla suurikin.

Miten sitten me 1970-luvulla syntyneet olemme selvinneet - meidäthän vieroitettiin rinnasta parikuisina ja vietiin saman tien päiväkotiin? - Voin vain spekuloida, miten 1970-luvun sosiaalipoliittisten linjausten seuraukset vaikuttivat varhaiseen vuorovaikutukseen ja sitä kautta lasten kehitykseen. Periaatteessa voisi ajatella, että vauvat joutuivat itsenäistymään liian aikaisin ja sellainen voi aiheuttaa ongelmia tunteiden ilmaisussa. On myös spekulaatioita ahdistushäiriöiden, syömishäiriöiden, päihdeongelmien, väkivaltaisuuden ja erilaisten riippuvuuksien yhteydestä varhaisiin kokemuksiin, Tervo toteaa.
Onneksi Tervo näkee valoa tunnelin päässä: vaikka elämän ensimmäiset vuodet ovat hyvin merkittäviä perusturvallisuutemme ja itsetuntemuksemme kannalta, elämässä on kuitenkin monia korjaavien kokemusten paikkoja tai kriisitilanteita, jolloin kehityksen suunta saattaa muuttua. Esimerkiksi murrosikää kuvataan usein termillä "toinen mahdollisuus".

Turvallisessa kiintymyssuhteessa on normaalia, että lapsi reagoi erotilanteisiin näkyvästi, eli hän uskaltaa protestoida. Toisin sanoen, jos lapsesi uskaltaa meuhkata sinulle, teillä on mitä luultavimmin hyvä suhde.

Näin helpotat eroahdistusta:
Eroahdistusta tuskin voi poistaa, mutta on ratkaisevaa, miten vanhempi toimii ja suhtautuu siihen.

Ennakoi. Vauvojen ja pienten lasten mielenterveyden kannalta keskeinen tekijä on arkipäivän ennustettavuus. Jo vastasyntyneelle pitää kertoa, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Tee pehmeä lasku päiväkotiin. Jätä lapsi aluksi vain lyhyeksi aikaa hoitoon, jolloin lapsi oppii, että tulet takaisin.

Kerro lapsen kuullen hoitajalle lapsesta ja siitä kuinka lasta hoidetaan. On hyvä varata riittävästi aikaa lämmittelyyn uuden hoitajan kanssa, ennen kuin vanhempi lähtee pois.

Omat tavarat, lelut, tutulta tuoksuva rätti tai valokuva vanhemmasta auttavat lasta muistamaan vanhempansa ja tuovat helpotusta ahdistukseen.
Pyydä hoitajaa kertomaan lapselle vanhemmasta ja siitä missä vanhempi on

Lapsella on hyvä olla vain yksi omahoitaja, jolloin lapsi tietää, kuka on hänen turvansa

Sanoita lapsen tunnetta eli kerro lapselle, että hän tuli vihaiseksi tai surulliseksi. Lisää vielä, että enää ei ole mitään hätää. Lapsen reaktiota ei saa mitätöidä, eikä ole hyödyllistä yrittää sivuuttaa sitä esim. kiinnittämällä huomio johonkin toiseen asiaan.

Älä venytä eroa lapsesta, jos ei ole pakko.

(KaksPlus 01/2007)

Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
Jotkut sanoo, että tuo maankuulu kukkuu-leikki auttaisi eroahdistukseen,kokeile, et menetä mtn....siinähän äiti menee piiloon vaikka pienen peiton alle ja sitten tulee taas näkyviin niin se harjottaisi pienen ymmärrystä että äiti tulee kyllä takasinkin. :)

Tää olikin kiva vinkki.. Ollaan leikitty pöö-leikkiä jo muutaman kuukauden ikäisestä ja se on ollut suosikki. Pitääkin käyttää enemmän, kiitti :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Ihanasti sanottu, leijona.

Mitäpä jos ap miettisit vierottamisen lykkäämistä. Kuukausikin voi jo tehdä paljon. Ei kai sulla ole mitään ehdotonta syytä imetyksen vähentämiseen? Monellehan tuo on sellaista lohtutisseilyä, ja jos sillä helpottaa, niin onko se nyt niin paha juttu.

Toi oli kyllä kivasti sanottu.. Tai että toivoa olisi. Vierotusta aattelin ihan oman mielenterveyden kannalta, kun vauva heräilee niin paljon öisin eikä syö kunnolla ja inisee niin mun perään ja monet hampaat suussa niin sattuu usein koko imetyskin. Muuten olen kyllä tykänny.

Yhteistyössä