Mitä ohjelmaa kaverisynttäreille ja montako kaveria kutsutte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikea sanoa kun et laittanut lapsen ikää tai sukupuolta. Meillä 9v poika ei halunnut ohjelmaa, vain hyvää syömistä ja juomista. Leikkivät vapaasti ja kivaa tuntui olevan. vieraita oli 13.

[QUOTE="Miima";23478443]Vaikea sanoa kun et laittanut lapsen ikää tai sukupuolta. Meillä 9v poika ei halunnut ohjelmaa, vain hyvää syömistä ja juomista. Leikkivät vapaasti ja kivaa tuntui olevan. vieraita oli 13.[/QUOT

Ja 2 tuntia kesti. Muutamat lapset jäivät pidemmäksi aikaa.

Mulla ei ole tästä kokemusta,mutta se perinteinen ohjehan on että niin monta kaveria kun on sankarilla ikää. Eli 6v-synttäreille 6 kaveria.. En kyllä tiedä miten toimii esim koululaisilla,kun samaan aikaan pitäis opettaa että ketään ei saa jättää porukan ulkopuolelle (ja jos vaikka 10v täyttävän tytön luokalla on yht 12 tyttöä,niin ei kai sitä yhtä voi olla kutsumatta?)

Ohjelma ja juhlien kestokin varmaan riippuu juhlijoiden iästä. Olisko joku 2-4 tuntia? Ohjelmana voi olla (syömisen lisäksi) esim ongintaa ja sitten näitä perinteisiä leikkejä;vettä kengässä,aasille häntä,.. Jos kyseessä kouluikäset (tytöt),niin tykkäisivätköhän esim jostain laulu-/tanssipelistä?

Eli jos esim. 5 v, niin 6 vierasta sopiva määrä. Tällaisen "nyrkkisäännön" olen itse kuullut, ja mielestäni aika hyvä. Tosin josksu joutunut kyllä joustamaan. (Ja lisäksi päälle voi olla vielä omat sisarukset.)

Ja ainahan voi olla että kaikki ei pääse, eli ehkä voi kutsua 1-2 ylimääräistä (kunhan varautuu että kaikki sittenkin saaattaa tulla).

1,5-2 tuntia sopiva aika.

Leikeiksi kannatta suunnitella muutama yksinkertainen leikki, esim. seuraa johtajaa musiikkia taustalla ja sitten vuorotellen johtajan perässä marssitaan. Tai vaan niin että kaikki esittää jotain (esim. jos naamiaiset, esittää jonkun roolihahmolleen sopivan tanssin, ja taustalle äkkiä vaan haet läppärillä youtubesta soimaan jonkun kyseiseen teemaan sopivan musiikin, jos ei itsellä ole).

6v. tytöille voi olla kait jo vähän monimutkaisempiakin leikkejä, löytyyhän noita vinkkejä paljon kirjoista. Kerran meillä oli joku tietokilpailu, ja kerran kuva-arvausjuttu Pokemon-teemaan (eli olin askarrellut ruutu9-tyyliin kuvan päälle lappuja, ja vähitellen paljastettiin kuvaa. )

6v. tytöille varmaan toimii hyvin myös joku pieni askartelu (keksit jonkun askareen johon valmistelet aika pitkälle valmiit osat jotka liimataan yhteen tms,. tai sitten HAMA-helmiaskartelua).

Onginta kannattaa laittaa, sitä lapset aina odottaa!! Palkinto ei tartte kauhean kummallinen olla, vaikka hiuspinnit tai muutama kiiltokuva ja tikkari ja ilmapallo tms. Onginta kannattaa säästä vasta juhlien ihan loppuun.

Olen itse varannut järjestettyjä leikkejä sen verran vähän, että aikaa jää niiden jälkeen (ennen ongiintaa) myös vapaaseen leikkiin, silloin sitten vaan vahditaan vähän paikan päällä että kaikille löytyy tekemistä ja kukaan ei jää syrjään ja tarpeen tullen ohjaillaan leikkiä. (Poikien kanssa hillitään.)

Joskus ´kun ollut synttäreitä missä lähes 10 villiä poikaa, niin video pyörimässä on ollut ainoa keino saada vähän rauhotettua porukkaa. Oma lapseni on ollut myös synttäreillä, missä pääohjelmanumero oli leffan katsominen videolta, ihan ok sekin mun mielestä vaikak tiedän että kaikki ei tykkää.

Täytyy miettiä. Lasta ei ole kutsuttu nyt eskarivuonna kenenkään lapsen synttäreille, vaikka joillakin on ollut syksyllä ja keväällä synttärit. Harkitsen kutsunko ne tytöt, jotka menevät samaan kouluun vaikka he eivät olisikaan kutsuneet omaa lastani syntäreilleen.

Yhteistyössä