Mitä nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apy77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apy77

Vieras
Heipä hei! Kahde vuoden yrittämisen jälkeen teimme päätöksen että jotakin on tehtävä, kun vaavia ei näy eikä kuulu :'( v

Olen seurannut tässä muutaman päivän näitä keskusteluja ja täytyy tunnustaa että suurin osa on minulle aivan täysin hepreaa.

Osaisiko joku ihan yksinkertaisin sanankääntein (että blondikin ymmärtää) kertoa mihin meidän täytyy ottaa ekana yhteyttä - omaan terveyskeskukseenko? Millaisia tutkimuksia tai hoitoja on mahdollisesti odotettavissa?

Kuukautiskiertoni on aina ollut erittäin epäsäännöllinen paitsi nuorempana kun söin pillereitä. Nytkin on tilanne ettei kuukautisia ole tullut puoleen vuoteen joten eipä ole ollut mahdollisuus tullakaan raskaaksi. Toisaalta kun ei tiedä onko ollut mahdollisuutta tulla ja mikä vaihe kierrosta on niin aina on käynyt mielessä olisinko sittenkin tullut raskaaksi ja rahaa on palanut turhiin testeihin.

Nyt on kuume jo niin kova, että jotain on tehtävä. Pelottaa vain mitä kaikkea on edessä,,,

Terv.keskuksenkin kautta pääsee,mutta hoitoihin pääseminen kestää pidempään yleisellä puolella.Väestöliitostakin palstalla keskusteltu,mutta meidän paikakunnalla ei sellaista ole,joten me menimme yksityiselle.Soitto sinne,niin asiat lähti rullaamaan..Sinne pääsee suht nopeasti,mutta maksaa tietty enemmän.Perustutkimukset(esim.ultraus,munanjohtimien aukiolo,spermanäytteen tutkiminen ym.)tehdään ekaksi ja yritetään siis löytää syy lapsettomuuteen(AINA EI LÖYDETÄ).Syitä voi olla monia esim.munasolun irtoamishäiriöt,polykystiset munasarjat,endometrioosi,sperman heikko laatu ym.ym.Luulen,että sinulle yritetään ensin saada kuukautiset aikaiseksi hormonien avulla(joku tietäisi kertoa tosta enemmän)?! Tarvittaessa mennään hedelmöityshoitoihin saakka(keinosiemennys,koeputkihedelmöitys),jos ei luomusti tärppää.Netistä löytyy myöspaljon tietoa asiaan liittyen googlen kautta tai väestöliiton sivuilta ym.ym. Lisätkää muut tai korjatkaa jos olin jossakin asiassa väärässä.Onnea yritykseen teille,vuoden yrityksen jälkeen yleensä kehoitetaan menemään tutkimuksiin,jos lasta ei kuulu(iäkkäimmillä tietty aikaisemmin)..

Me aloitimme hoitomme terveyskeskuksen omalääkärltä, joka laittoi lähetteen tutkimuksiin. Ensikäyntiä odotettiin 3 kk (Helsinki). Puolessa vuodessa ehdittiin aika paljon, monta clomiavusteista kiertoa (Clomifen- hormonilääke, joka edistää munasolun kypsymistä) ja kun ne eivät tuottaneet tulosta, tehtiin munatorvien aukiolotutkimus (SSG). Sen jälkeen olisi ollut ohjelmassa keinosiemennys (inseminaatio), mutta se olisi vaatinut sen verran jonotusta, että siirryimme siinä vaiheessa yksityiselle. Eli terveyskeskuksen kautta voi hyvin aloittaa, ja lääkäri varmasti osaa kertoa ainakin ensikäynnin jonotusajasta. Villinä arvauksena voisin heittää, että sinulle ehkä määrättäisiin noita clomeja, mullakin nimittäin oli pitkä kierto...

Onnea, toivottavasti teidän hoitotiestä tulee plussan myötä lyhyt!

Hei!

Minä olen aloittelija tällä saralla, sillä aloitimme tutkimukset vasta äskettäin. Ajattelin vastata kun olin muutama kuukausi sitten samassa tilanteessa.
Menin itse tutulle gynekologille, jolla olin käynyt aiemminkin. Oltiin yritetty puolitoista vuotta ja menkat oli tosi epäsäännölliset. Hän kirjoitti lähetteen ja sairaalasta otettiin pikimmiten yhteyttä. Tämä siis heinäkuussa.

Muutama viikko sitten käytiin ekan kerran ja eilen olin verikokeissa kierron selvittämiseksi.

Tästä se lähtee... toivottavasti.

Kiitoksia paljon vastauksista. Vieläkään ei ole päästy mihinkään asti. Viime viikolla lääkäri määräsi labraan. En ollut raskaana, kilpirauhaset ok, keltarauhashormooni tilanne kuten lepotilassa ennen ovulaatiota?! Tänään määräsi lisäksi estrogeeni ja jonkun maidoneritystä määräävän hormonin testeihin joihin menen huomenna. Ei vielä puhettakaan että saisi lapsettomuushoitojuttuihin lähetettä. Sanoi vain että jotain hormoonia sitten?! Pitääkö minun pyytää lähete vai odotella että mitä tk lääkäri määrää ja tehoaako ne vai onko tämä ihan normaalia toimintaa? Tähdensin lääkärille että vauva haluttaisiin eikä tämä kommentoinut asiaa mitenkään. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2005 klo 21:12 apy77 kirjoitti:
Heipä hei! Kahde vuoden yrittämisen jälkeen teimme päätöksen että jotakin on tehtävä, kun vaavia ei näy eikä kuulu :'( v

Olen seurannut tässä muutaman päivän näitä keskusteluja ja täytyy tunnustaa että suurin osa on minulle aivan täysin hepreaa.

Osaisiko joku ihan yksinkertaisin sanankääntein (että blondikin ymmärtää) kertoa mihin meidän täytyy ottaa ekana yhteyttä - omaan terveyskeskukseenko? Millaisia tutkimuksia tai hoitoja on mahdollisesti odotettavissa?

Kuukautiskiertoni on aina ollut erittäin epäsäännöllinen paitsi nuorempana kun söin pillereitä. Nytkin on tilanne ettei kuukautisia ole tullut puoleen vuoteen joten eipä ole ollut mahdollisuus tullakaan raskaaksi. Toisaalta kun ei tiedä onko ollut mahdollisuutta tulla ja mikä vaihe kierrosta on niin aina on käynyt mielessä olisinko sittenkin tullut raskaaksi ja rahaa on palanut turhiin testeihin.

Nyt on kuume jo niin kova, että jotain on tehtävä. Pelottaa vain mitä kaikkea on edessä,,,

Sulla on aikas sama tilanne kuin mulla noin vuosi sitten, ei kuulunut menkkoja yli puoleen vuoteen sitten yhdistelmällä Terolut (keltarauhashormoni) ja Clomifeeni, tulin raskaaksi, mutta sain keskenmenon. nyt on sitten toinen km:n jälkeinen kuuri menossa noita lääkkeitä, ja jännäilen kp 28/ 28-30, ainakaan vielä ei ole kuukutisista tietoa.

Varmaan tuosta estrogeenikokeesta selviää aika paljon. Jos sitä ei ole tarpeeksi kehossa, niin eipä ne kuukautisetkaan voi toimia ja sitä myöten ei sitten voi tulla raskaaksi. Estrogeenivajeeseen yleensä määrätään muutaman kuukauden kuuri esim. divinaa ja katsotaan sitten jos oma kierto elpyisi. Kurjaa on se, kun joutuu odottelemaan oman kierron palautumista ja sinä aikana on aika mahdottomuus tulla raskaaksi. (Muuten,estrogeenin mataluus voi johtua liian pienestä rasvaprosentista, jolloin ainut keino on nostaa sitä...tietty myös muita syitä voi olla:) Jos taas syy on liian matalassa keltarauhashormonitasoissa, niin sitten yleensä saa teroluteja, ja niiden aikana voi sitten ihan hyvinkin tulla raskaaksi:) Toivottavasti tutkimuksissa selviää jotain:)

Juu sanoisin tuohon että pitäsikö pyytää lähete ni ilman muuta pyydät lähetteen eteenpäin. Mulla itsellä huonoja kokemuksia terveyskeskuksesta eivät myöskään välittäneet tästä meidän ongelmasta vaikka oli jo yli vuosi yritystä takana. Kävin aiemminkin lääkärissä jo ja ne sano siellä vaan et pitää olla vuosi yritystä takana ennenkuin antavat lähetteen eteenpäin ja sit ku menin vuoden jälkeen uudestaan ni sit sanottiin että eikös siellä ollut joku painoraja et saa sen lähetteen ja siinä vaiheessa mulle kyllä riitti terveyskeskuksen palvelut sain kyllä sen lähetteen kun hermostuin, mutta enää en sinne mene. Olen kyllä valmis maksamaan enemmän ja paremmasta palvelusta. Kannattaa siis pyytää lähete vaan.

Voi voi kun kuullostaa tutulta...

Vuoden yrittämisen jälkeen otin yhteyttä omaan TK lääkäriin.
Otettiin hormonilabroja, jotka kaikki normaalit.
Sain aluksi Primolut-keltarauhashormonia kuukautisten käynnistämiseksi.
No se tehosi tasan niin kauan kun sitä söin.

Saatiin lähete hedelmättömyyspoliklinikalle (TYKS) johon jonotettiin n.3kk. Siellä mut ultrattiin ja todettiin PCO. Myös munatorvien aukiolotutkimus tehtiin (tämä ok)ja miehen spermanäyte tutkittiin. Clomifen-Terolut yhdistelmää söin 3kk, mutta niistä ei ollut apua minulla. Inseminaatiohoitoa aluksi suuniteltiin mutta nyt lääkäri ehdotti suoraan koeputkihedelmöitystä. Nyt odottelen kuukautisia jotta voisin aloittaa itseni pistelyn...

Lasta on nyt yritetty reilut 2vuotta. Ystävät ympärillä ovat jo toisella kierroksella ja ihmettelevät miksi me emme TEE lasta...
Surullista etteivät ihmiset ajattele..

Toivon teille onnea ja paljon voimia!

Anni

Yhteistyössä