Mitä nimityksiä käytätte lapsesta, ja mitkä niistä on ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
tarkoitan nyt tyyliin kersa, kakara, ipana, pentu... jne

Mitä te käytätte tai olette kuulleet muiden käyttävän?

Mä käytän itse paljon ipanaa ja pentua, mutta mun mielestä kersa on vähän loukkaavan kuuloinen.

Se kuulostaa silloin pahalta, kun se tarkoitetaan pahalla. "Saamarin pennut taas riiviöineet...".
Kun taas "meidän pennuille maistui ruoka hyvin."

Itse käytän vähän kaikkea, on pentuja ja ipanoita, kakaroita ja lapsia jne..

Kekara, kakara, muksu, mukula, kersa, ipana, pentu, penska, lapsi, muru, neiti, tyttö, rinsessa (vain silloin, kun hän ON prinsessa, muuten ei saa), möhkylä, möykky, mörrimöykky, paukkumaissi, riiviö, mötkylä, pärinä, pörinä, pöristin...

Käytän ehkä eniten kakarat, pennut, muksut, mukulat. Mikään ei kuulosta minun korvissa pahalta, mutta moni katsoo pahasti kun sanon pennuiksi. Vaikka en sitä pahalla sano :)

Ikinä en käyttäisi ainuttakaan noista nimistä jotka sinä luettelit. Mun mielestä ne kaikki on vähän negatiivissävytteisiä, mutta tietysti se riippuu ihmisestä että mitä itse tykkää..

Omaa poikaa kutsun nimillä muksu, pikkumies, pikkuinen, mussukka, musu, muru, kultapieni.. Ja meidän poitsu on nyt 6kk. En välttämättä nolaa toista näillä nimillä enää sitten kun kasvaa :D

Ok on mukula, muksu, kakara, napero, ipana, mukelo, lapsonen.

Pentua en käytä koskaan ja se on mun mielestä näistä "halventavin", vaikka ei varmaan sellainen olekaan. Asiayhteys ja äänensävy ym. vaikuttavat asiaan. Ja varmasti myös murrealueet.

Omalla on kaikenlaisia "hellittelynimiä" mussumassuhassunassusta papiaaniin.. Pentua tai kakaraa en omasta lapsestani käytä, kuulostaa jotenkin huonolta kun aikuiset puhuttelevat lapsiaan niin.. Ipana on ihan ok, siitä ei tule mitään ns negatiivista vaikutelmaa, vaikken itse sitä ainakaan tietoisesti käytä. :) Riiviöksi voin joskus "vitsillä" sanoa.

Joskus -aikuisten kesken- saatan käyttää muiden lapsista nimityksiä kersat tai kakarat (yleisimmin kuitenkin lapset tai muksut).

Viimeksi muokattu:
Apina, terroristi, likat, pullaposki, mini-me, ipanat, lapsukaiset, lapset, mukulaattorit, iskän ylikasvaneet siittiösolut....onhan nuita paljon mutta tuossa nyt osa.

Kakara, kekara, ipana, pipana, papana, mapana(joo, olen outo), mupelo, murmeli, kurmeli, mato, riiviö, jiiviö, hiiviö, hupsutipu, hassu poika, poikanen, pentu, penikka, lapsukainen, raksu, kultsi, kultsipallo, mussu, äidin kulta jne. Lähinnä mä sanon mitä sylki suuhun tuo, mutta tossa ne yleisimmät. :D