Mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleeko kakkaa niskaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleeko kakkaa niskaan

Vieras
4v ja 2v saavat katsoa ohjelmia joissa näytetään esim suuronnettomuuksia tai muita kamalia tapahtumia, esim missä joku joutuu lumivyöryyn ja sit pelastetaan tms..
Tai esim joku ajaa poliisia karkuun ja se otetaan sitten kiinni. (näitä harvemmin) Yleensä noita joita alkuillasta Jimiltä tulee.

Eivät näe kuitenkaan kuolleita ihmisiä eivätkä kovin verisiä tai silpoutuneita.

Pienempi ei yleensä kiinnostu vaan leikkii omia juttujaan, mutta isompi on kovasti kiinnostunut ja kun joka asia selitetään, katsoo mielenkiinnolla ja ymmärtää että pahojakin juttuja voi tapahtua.

Jos alkaa selvästi hirvittää niin ei katsota mutta yleensä jos vaihtaa kanavaa, haluaisi sen takaisin.
Huomaan kyllä koska lapsi pelkää ja sellaista ei katsota.

Onko tämä teidän mielestnne ihan hirvittävän väärin ja kamalaa lapsen mielelle?

Kun mitään painajaisia ei näe eikä ole osoittanut että noista jotain pelkoja saisi, päin vastoin, ymmärtää että kaikkea voi sattua ja silloin voi hälyttää apua jne..

Kun noissa ohjelmissahan se asia aina ratkeaa, ei jää vaivaamaan mieltä.
Muuten olen aika tarkka että eivät katso aikuisten ohjelmia, ei salkkareita eikä mitään, en edes itsekään katso.

Aiemmin en varmasti olisi antanut katsoa mutta lasten isä sai selitettyä että lasten on hyvä oppia että kaikki ei aina mene parhain päin.

Ja lisään vielä että mitään tsunami- tms juttuja ei kuitenkaan koska se ihmisten kauhu varsinkin pelottaa lapsia ja niissä aina jollekin käy huonosti. Eli tuo suuronnettomuussana oli vähän harhaanjohtava.

Ei tule kakkaa niskaan, mutta itse kyllä arvostan sitä, että olen saanut elää lapsuuteni aikakautena, jolloin lapset eivät saaneet katsoa telkkarista edes uutisia. Aikana, jolloin iltapäivälehtien lööpit eivät kirkuneet kamaluuksia, mitä maailmassa tapahtuu. Aikakautena, jolloin tunnin välein ei tullut ylimääräistä uutislähetystä. Minusta pienen lapsen on ihan hyvä saada olla autuaan tietämätön niistä vaaroista, mitä maailmassa on. Vaaroista kertominen aloitetaan vasta sitten, kun niistä tietäminen on lapselle tärkeää. Ja silloinkin lapselle ymmärrettävällä tavalla.

*ei mielipidettä*

Meillä ei ole edes telkkaria niin en oikeasti osaa edes aatella millasia ohjelmia sieltä kulloinkin tulee ja mitä soveliasta katsella... mutta eipä kai jos ei se lasta millään lailla tunnu häiritsevän ja asiat selitetään niin ei kai siitä niin haittaakaan ole?

Olen kyllä miettinyt että onkohan tuo ihan tarpeellista. Mutta en voi koko ajan vahtia mitä lapset isänsä kanssa katsovat.
Hänen kantansa ymmärrän hyvin lapsuutensa vuoksi mikä on toinen pitkä tarina.

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
*ei mielipidettä*

Meillä ei ole edes telkkaria niin en oikeasti osaa edes aatella millasia ohjelmia sieltä kulloinkin tulee ja mitä soveliasta katsella... mutta eipä kai jos ei se lasta millään lailla tunnu häiritsevän ja asiat selitetään niin ei kai siitä niin haittaakaan ole?

Tällä mäkin oon itseäni rauhoitellut että huomaisin jos sitä aiheutuisi pelkoa tms.

Eipä meillä muuten tv:tä katsota edes, paitsi lastenohjelmia.

Lastenohjelmiakaan an anna kaikkia katsoa, olen aika tarkka niissä, sotiiko se sitten tuon asian kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen kyllä miettinyt että onkohan tuo ihan tarpeellista. Mutta en voi koko ajan vahtia mitä lapset isänsä kanssa katsovat.
Paljon minusta riippuu siitä, millaisia kyseiset ohjelmat ovat. Itse en ole juuri koskaan alkuillasta kotona, joten en osaa ottaa kantaa. Ainakin minusta olisi tärkeää, että se aikuinen, joka lapsen kanssa ohjelmaa katsoo, selittää ohjelmassa tapahtuvia asioita lapselle ymmärrettävällä tavalla. Meillä on lapsille joutunut selittämään ihan sellaisia koko perheen luontodokumenttejakin. Esim miksi se kuvaaja ei tee mitään, vaikka leijona meinaa tappaa antiloppinpoikasen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Paljon minusta riippuu siitä, millaisia kyseiset ohjelmat ovat. Itse en ole juuri koskaan alkuillasta kotona, joten en osaa ottaa kantaa. Ainakin minusta olisi tärkeää, että se aikuinen, joka lapsen kanssa ohjelmaa katsoo, selittää ohjelmassa tapahtuvia asioita lapselle ymmärrettävällä tavalla. Meillä on lapsille joutunut selittämään ihan sellaisia koko perheen luontodokumenttejakin. Esim miksi se kuvaaja ei tee mitään, vaikka leijona meinaa tappaa antiloppinpoikasen.

No mun mielestä nuo luonto-ohjelmat on usein raaempia kuin nuo mitä me katsotaan. 4v näki vahingossa kun leijona raateli jotain antilooppia ja siinä oli pakko vaihtaa kanávaa vaivihkaa vaikkei siitäkään näyttänyt järkyttyvän.AP

hmmmm,meijän poika kohta 4vee kattoo meijän kanssa kyllä melki kaikki ohjelmat,salkkareitten jälkeen nukkumaan meno aika ni ei ennen sitä ees tuu mitään vertahyytäviä juttuja....
ai nou,nyt tulee miul paskoo niskaan....
sori,en oo täydellinen...

Yhteistyössä