Mitä mieltä vartijan ammatista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aloittaja"

Vieras
Miehelläni on tilanne, että hän haluaa kouluttautua uuteen ammattiin. Ehdotin vartijan ammattia, koska siinä koulutus on lyhyt ja ainakin täälläpäin töitä riittäisi. Lisäksi hän on urheilullinen ja fyysisesti tosi hyväkuntoinen.

No sain vastaukseksi ettei todellakaan halua vartijaksi. Ei kuulemma kehtaisi kenellekään sanoa olevansa vartija, se olisi niin hävettävää. Olin ihan huuli pyöreänä, koska itsellä ei ole tällaisia ajatuksia. Mitä mieltä muut palstalaiset olette tästä ammatista, pitääkö sitä hävetä vai ei?

No ei se nyt häpeällinen ammatti varsinaisesti ole, mutta ei siitä kyllä oikein ylpeäkään voi olla. Kyllähän vartijaksi hakeutuu tietynlaista porukkaa.

Mitä työtä miehesi nykyään tekee?

Ei todellakaan ole mitään hävettävää. Mutta vaatii tietynlaisen luonteen kyllä. Vartijalla tulee olla luontaista auktoriteettia, huumorintajua, lehmän hermot ja kyky sovitella diplomaattisesti. Ei se helppoa hommaa ole missään tapauksessa. Monesta ei niihin hommiin ole.

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="eee";28417712]No ei se nyt häpeällinen ammatti varsinaisesti ole, mutta ei siitä kyllä oikein ylpeäkään voi olla. Kyllähän vartijaksi hakeutuu tietynlaista porukkaa.

Mitä työtä miehesi nykyään tekee?[/QUOTE]

Kuinkas monta vartijaa tunnet..? Minä tunnen muutaman. On kyllä niin aliarvostettua työtä ettei tottakaan.

Tällä hetkellä mies on myyntihommissa, koulutukseltaan insinööri. Ei vaan tahdo löytyä sopivaa työtä, joten ollaan mietitty sitä uudelleen kouluttautumista.

Mun mielestä sopis hyvin alalle, mutta enpä voi toisen mieltä muuttaakaan :(

[QUOTE="Lissu";28417721]Kuinkas monta vartijaa tunnet..? Minä tunnen muutaman. On kyllä niin aliarvostettua työtä ettei tottakaan.[/QUOTE]

Tiedän kolme vartijaa. Kaikilla koulutustaustana peruskoulu. Yksi on teini-isä, toinen kalju uusnatsi/skini ja kolmas itsensä steroideilla satakiloiseksi pumpannut aggressiivinen bodari.

[QUOTE="Aapee";28417730]Tällä hetkellä mies on myyntihommissa, koulutukseltaan insinööri. Ei vaan tahdo löytyä sopivaa työtä, joten ollaan mietitty sitä uudelleen kouluttautumista.

Mun mielestä sopis hyvin alalle, mutta enpä voi toisen mieltä muuttaakaan :([/QUOTE]

Miehesi on ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut insinööri ja sinä ehdotat hänelle jotain vartijan pestiä? No enpä ihmettele, ettei lämpeä ajatukselle. Et taida itse olla kovin korkeasti koulutettu?

[QUOTE="eee";28417742]Tiedän kolme vartijaa. Kaikilla koulutustaustana peruskoulu. Yksi on teini-isä, toinen kalju uusnatsi/skini ja kolmas itsensä steroideilla satakiloiseksi pumpannut aggressiivinen bodari.[/QUOTE]

Ehkäpä vika on tuttavapiirissäsi eikä ammatissa..?

[QUOTE="Lissu";28417753]Ehkäpä vika on tuttavapiirissäsi eikä ammatissa..?[/QUOTE]

Voi olla. En siis tunne yhtään vartijaa, nämä kolme vartijaa ovat peruskouluajoilta tuttuja, samaa koulua käyneitä. Akateemisesti koulutettuna kaveripiiriini ei kuulu kyllä yhtään vartijaa.

[QUOTE="eee";28417764]Voi olla. En siis tunne yhtään vartijaa, nämä kolme vartijaa ovat peruskouluajoilta tuttuja, samaa koulua käyneitä. Akateemisesti koulutettuna kaveripiiriini ei kuulu kyllä yhtään vartijaa.[/QUOTE]

:D ok ei mulla muuta.

[QUOTE="eee";28417746]Miehesi on ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut insinööri ja sinä ehdotat hänelle jotain vartijan pestiä? No enpä ihmettele, ettei lämpeä ajatukselle. Et taida itse olla kovin korkeasti koulutettu?[/QUOTE]

???

Onko tämä joku yleinenkin mielipide? Ettei insinööri voi hakeutua "alempiarvoisiin" ammatteihin? Oletko ajatellu millaiset ylenemismahdollisuudet insinööripohjalla on verrattuna peruskoulun suorittaneeseen?

Olen myös itse insinööri, enkä koe sitä ongelmaksi.

No siihen liittyy semmonen stereotypia, että vartijaksi alkaa ne jotka ois halunneet poliisiksi, mutta ei oo huolittu poliisikouluun. Varmaan osalla voi pitää paikkansakin, mutta ei vartijan ammattia automaattisesti kukaan ajattele minään nolona.

[QUOTE="Aapee";28417782]???

Onko tämä joku yleinenkin mielipide? Ettei insinööri voi hakeutua "alempiarvoisiin" ammatteihin? Oletko ajatellu millaiset ylenemismahdollisuudet insinööripohjalla on verrattuna peruskoulun suorittaneeseen?

Olen myös itse insinööri, enkä koe sitä ongelmaksi.[/QUOTE]

No kyllähän insinööri VOI hakeutua "alempiarvoisiin" ammatteihin, mutta en minä yhtään kyllä ihmettele, ettei miehesi mielellään tee niin. Ei se hänen tulevalle urakehitykselleen todellakaan hyväksi ole.

Siis mihin ajattelit miehen ylenevän, jos hän ryhtyy vartijaksi?

[QUOTE="eee";28417800]No kyllähän insinööri VOI hakeutua "alempiarvoisiin" ammatteihin, mutta en minä yhtään kyllä ihmettele, ettei miehesi mielellään tee niin. Ei se hänen tulevalle urakehitykselleen todellakaan hyväksi ole.

Siis mihin ajattelit miehen ylenevän, jos hän ryhtyy vartijaksi?[/QUOTE]

Työnhaussa tekee kyllä ihan hyvän vaikutelman että ylipäätään haluaa tehdä työtä, vaikkei se vastaisi koulutusta.

[QUOTE="eee";28417800]No kyllähän insinööri VOI hakeutua "alempiarvoisiin" ammatteihin, mutta en minä yhtään kyllä ihmettele, ettei miehesi mielellään tee niin. Ei se hänen tulevalle urakehitykselleen todellakaan hyväksi ole.

Siis mihin ajattelit miehen ylenevän, jos hän ryhtyy vartijaksi?[/QUOTE]

Kai vartijoillakin esimiehiä on?

Nyt en enää ihmettele miehen suhtautumista, aika ala-arvoiseksi hommaksi ilmeisesti jotkut alan rankkaavat.

Mä hetken tein vartijan töitä muutamia vuosia sitten, mutta en niitä yleisimpiä töitä vartijalle (myymälä/piirivartiointia), vaan olin toisenlaisessa ympäristössä. Noita normihommia en halunnut enkä haluaisi tehdä, enkä enää vartijaksi alkaisi. Arvostan kyllä heidän tekemäänsä työtä, haastavaa ja tärkeäähän se on. Tarvitaan tietynlaista silmää, kun tilanteisiin mennään. Yleensä puhumalla pärjää, joten mikään lihaskimppu ei tarvitse olla.

[QUOTE="Aapee";28417824]Kai vartijoillakin esimiehiä on?

Nyt en enää ihmettele miehen suhtautumista, aika ala-arvoiseksi hommaksi ilmeisesti jotkut alan rankkaavat.[/QUOTE]

Kyllä, vankeinhoidon esimiehiksi heitä kutsutaan. Vaatii tosin jo vähän koulutusta lisää sitten. :)

[QUOTE="Aapee";28417824]Kai vartijoillakin esimiehiä on?

Nyt en enää ihmettele miehen suhtautumista, aika ala-arvoiseksi hommaksi ilmeisesti jotkut alan rankkaavat.[/QUOTE]

Kyllä se valitettavasti vähän niin on, että vartijan ammattia ei pidetä kovin arvostettuna. Usein juuri siitä syystä, että vartijaksi hakeutuu tietyn tyyppisiä ihmisiä (sellaisia, joita ei lukeminen tms. kiinnosta vaan olevat kiinnostuneita voimankäytöstä ja joskus jopa halukkaita käyttäytymään aggressiivisesti ja käyttämään fyysistä voimaa ihmisiä kohtaan).

Palkka on aika onneton ja työ suurimmaksi osaksi ympäriinsä kävelemistä/ajelemista/seisoskelua ja ajan tappamista silloin kun mitään ei tapahdu.

[QUOTE="Lissu";28417832]Kyllä, vankeinhoidon esimiehiksi heitä kutsutaan. Vaatii tosin jo vähän koulutusta lisää sitten. :)[/QUOTE]

Niin, tai kohde-esimies, palveluesimies...

Ammattihan se on siinä missä muutkin, mutta itse arvostan enemmmän sellaista vartijaa, joka on turvallisuusalan peruskoulutuksen hankkinut (siis normi ammattikoulututkinto), kuin sellaista lyhyen koulutuksen omaavaa. Mutta... vartijan ammatti on todella huonosti palkattu, usein työajat aivan päättömiä ja lisäksi varsinkin pienillä paikkakunnilla joutuu tekemään reilusti sellaisiakin hommia, jotka eivät sinällään vartijan töihin kuulu millään lailla, eikä niihin ole koulutusta. Esim. turvapuhelinhälytyksiin vastaaminen on tällainen. Eli vartijat jossakin joutuvat mernemään vanhuksen luokse, jos kotihoidolla ei ole yöpäivystystä ja hoitamaan asiat siellä, mitä se sitten ikinä onkin. Siskoni on vartija, ja hänen entisessä työpäikassaan työvuorojen aikataulut oli vedetty niin tiukalle, että normaaleja nopeusrajoituksia noudattamalla töistä ei ollut mahdollista selviytyä annetuissa ajoissa. Mutta ehkä silläkin alalla voi olla hyviäkin työpaikkoja.

...jaa-a, vai että huonosti palkattu??!! Voitte kokeilla työttömänä himmailua peruspäivärahalla 600 ekee ja verot vex...handuun jää 500 ekeä/kk. Kyllä mulle kelpaa vaikka 1600 e/kk vallan mainiosti. Itse olen FL ja töitä e o tässä ihanassa yt-Suomessa ja hakeudun vartijakoiulutukseen! Repikää siitä snobit!

Palkka huono? Luuletteko että kaikki tienaa 5000e kk käteen. Musta 1600e kk käteen on hyvä. Mun mies on vartija, saa about 2000e kk käteen+mun palkka 1700e käteen. Elellään aika leveesti, kaikkee löytyy mitä haluttu, reissataan pari krt vuodessa.

[QUOTE="Aapee";28417730]Tällä hetkellä mies on myyntihommissa, koulutukseltaan insinööri. Ei vaan tahdo löytyä sopivaa työtä, joten ollaan mietitty sitä uudelleen kouluttautumista.

Mun mielestä sopis hyvin alalle, mutta enpä voi toisen mieltä muuttaakaan :([/QUOTE]

Minäkin olen insinööri, enkä todellakaan menisi vartijan hommiin... Minkä vuoksi vaikkapa lääkäri kouluttautuisi siivoojaksi... Eikö sitä kannattaisi kouluttautua jonkin muun alan insinööriksi tai vaihtaa hieman alaa samalla kun jatkaa opintoja esim insinööristä diplomi-insinööriksi...

Yhteistyössä