mitä mieltä tästä lastenpolin ohjeesta!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh

Vieras
sanoin että vauvan on vaikea niellä ja riitelee pullon kanssa. käski ostamaan maitojauhetta ja sekoittamaan ruokaan ja sano et eihän sen sitä maitoa tartte juoda.. musta tää kuulosti aika oudolta.. eikö se sitten juo mitään?!? vienkö mä sen sittten kuivuneena päivystykseen ja sain et tää oli ohje.. vai oonko mä vaan tyhmä ja en tajunnu?

Sanoitko sä selvästi että kyse on juomisesta yleensäkin vai maidon kanssa tappelemisesta? Kun ei ne siellä selvännäkijöitä ole. Soita vielä ja varmista että olette puhuneet ns samaa kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
sanoin että vauvan on vaikea niellä ja riitelee pullon kanssa. käski ostamaan maitojauhetta ja sekoittamaan ruokaan ja sano et eihän sen sitä maitoa tartte juoda.. musta tää kuulosti aika oudolta.. eikö se sitten juo mitään?!? vienkö mä sen sittten kuivuneena päivystykseen ja sain et tää oli ohje.. vai oonko mä vaan tyhmä ja en tajunnu?

No en oo kyl mäkään kuullu aiemmin tollasesta ohjeesta.
Miks vauvallasi on vaikeuksia nielemisessä?

ihmettelin niille miks ei suostu juomaanpullosta mitään.. (paino ei ole noussut) ja sairaanhoitajan neuvo oli tämä.. ei ota siis mitään pullosta ja sen tein selväksi.. ei vaan ymmärrä

Minkäikäinen vauva?

Jotain nestettä on saatava, oli ikä mikä hyvänsä. Ja jos laitat kolme mitallista maitojauhetta, vettä pitäisi sitten jossain muodossa mennä 1 dl. Joko soseen seassa tai sitten ihan juotuna vetenä.

Jos lapsi syö huonosti kiinteitä, ei maitojauheen lisääminen soseeseen toimi. Jos kyseessä hyvä syöjä, voi toimiakin. Mutta sitä nestettä täytyisi mennä jotenkin esim. nokkamukista tms.

..jatkoa.. Niin, siis jos kyseessä pieni vauva, vesi/jauhesuhde pitäisi olla ohjeen mukainen. Vanhemmalla lapsella jauhetta voi laittaa enemmänkin kuin 1 mitta/30ml nestettä (monen jauheen kohdalla on tämä annostus).

Imetätkö vielä? Meillä oli sama ongelma, ei osannut juoda pullosta. Nokkamukista annettiin 4 kk alkaen, sitä ennen hörpytettiin. Lastenpolilla neuvoivat lisäämään soseisiin maitoa. Ruoka kuulemma sisältää kuitenkin sen verran paljon nesteitä, että lapsi ei janoon kuole. Ei sitä pulloa ole pakko käyttää. Hörpytä jos pieni, 4 kk voi jo pehmeästä nokkiksesta opetella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
se nieleminen tekee kipeetä.. vauva on puolenvuoden.. ei imu ym..

Mutta nielee siis kiinteitä? Nestemäisessä panadolissa on aivan loistava ruisku, olen sillä juottanut vettä meidän vauvalle, joka ei juo pullosta.

mut nyt taas pahempi.. oon jutellut kaikkialla.. kurkkuun katsovat mut ku sieltä ei mitään löydy ni ei sitten mitään. yksityiselle on kai mentävä.. oon niin kylästynyt itkettämään pientä..

Mites nieleminen yleensä? Siis soseen? Jos laitat kasvissoseeseen jauhetta, sekin on ok kunhan vaan huolehdit että soseessa on tarpeeksi vettä ts. se on aika velliä. Puuron sijaan voi tehdä velliä myös, saa siitäkin nestettä. Kaupan hedelmäsoseessahan on myös nestettä aika paljon. Pissavaipoista näät, saako nestettä tarpeeksi. Useampi vaippa vuorokaudessa pitäisi kastua paitsi esim. kipeenä ollessa eli tilapäisesti 2-3 pissaa/vuorokaudessa on ok.

Onko nieleminen aina vaikeaa? Siis nesteen? Muita oireita?

Vie lääkäriin. Meillä refluksi hankaloittaa juomista etenkin, ei niinkään kiinteän syömistä. Mutta jauhetta voi siis todellakin sekoittaa ruokaan, siinä ei ole mitään kummaa. Mutta kummallista on ettei nesteytystä neuvottu sitten mitenkään.

No jos kerran pulauttelee paljon, kyseessä on todennäköisesti juuri refluksi. Sitä on sekä allergista että rakenteellista. Nosta sängynpäätyä 15 cm että nukkuu "ylämäessä", auttaa vähän. Kirjaudu palstalle ja tule kyselemään tuonne sairausosastoon lisää.

Oletko kokeillut antaa nestettä lusikalla?Yksi lapsistani teki juomalakon n. 10kk iässä, en saanut mitään nestettä menemään alas pullolla/mukista hörppien/ eikä rinnasta.
Sekoitin silloin sitten kaikkeen kiinteään joukkoon rintamaitoa,( ja sen vähennyttyä imetyksen tauottua) tuttelia.

No jos kyse on refluksista ja se vaivaa vauvaa, TOTTAKAI se vaatii hoitoa!! Jos paino ei nouse, vauva ei saa nukuttua ja ei kasva, niin siinä on kyllä syytä HOITAA asia.

Jos kyse on rakenteellisesta, saa refluksilääkettä ja jos taas allergista, etsitään lapselle sopivat ruoka-aineet ja lisänä voidaan antaa refluksilääkettä.

Refluksi on aika tuskallinen ja kivulias vaiva, meillä lapsi huusi kyllä ihan selkä kaarella tunteja eikä suostunut syömään vaikka oli nälkä.

Rakenteelliseen refluksiin on myös kotikonsteja mm. kohoasento, hyvä röyhtäytys ruuan jälkeen ja ruuan/juoman sakeuttaminen. Oletko kokeillut antaa velliä maidon sijaan?

Jos nieleminen sattuu, tarvitsee todennäköisesti lääkkeen jotta tilanne saadaan laukeamaan. Jos siis kyse on refluksista.

vielä.. mut tota refluksiaa epäili joku lääkäri ja kirjoitti gaviscon nimisen lääkkeen. sitä ei sit kuitenkaan alotettu.. onko se tuo just? voisinkohan alkaa antamaan