Mitä mieltä tällaisesta ongelmasta koiran kanssa? Onko vinkkejä miten menetellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leviää käsiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leviää käsiin

Vieras
Tänään oltiin vain vajaat 1,5h poissa kotoa. Koira oli saanut aamun olla ulkona ja tehdä mitä lystää siellä.
Kun tultiin takaisin, ovea aukaistessa tuli tosi paha löyhkä vastaan. Keittiön lattialla oli aivan järkyttävän suuri kasa löysää ulostetta.

Koira ei jää kotiin metelin kanssa. Ihan rauhallisen oloisena jää, mut silti on tuollainen vastassa tai joskus haukkuva koira ja hirveä läähätyskuolalätäkkö eteisessä.

Nyt niin vituttaa, että en ota koiraan mitään kontaktia, enkä huomioi sitä mitenkään. Minua oikeasti raivostuttaa niin kauhean paljon, että on parempi nyt vaan, että kihisen tässä itsekseni vain ja puran tuntoja tänne palstalle.

Tuhoja koira ei tee, mutta tuo lattialle paskominen on kyllä pahinta mitä koira voi tehdä.

Pennusta asti olen kouluttanut yksinoloon. Ennen olin työssä käyvä ja koira olikin max. 8h arkena yksin, eikä mitään kummempia ole ollut.

Nyt olen ollut tosiaan aika paljon kotona, mutta silti olen jättänyt koiraa yksikseen usein vähintään tunnin ajaksi, no en ihan joka päivä, mutta usein kumminkin.

Mitä voin tehdä tämän suhteen? Pelkääkö koira yksin oloa? Koira on aika arka ja voi pelästyä ääniä, sekö laukaisee ripulipaskat??? :(

meillä oli sama homma. jää koti ilman vastalauseita, mutta taatusti löytyy läjä olohuoneesta. no me tehtiin niin että rajattiin portilla koiralle oleskelu tila siksi aikaa kun ollaan pois. se on noin 5 x 5 metriä suuri alue. ja siihen kun jättää, niin ei ole tehty´mitään lattialle

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26446197:
meillä oli sama homma. jää koti ilman vastalauseita, mutta taatusti löytyy läjä olohuoneesta. no me tehtiin niin että rajattiin portilla koiralle oleskelu tila siksi aikaa kun ollaan pois. se on noin 5 x 5 metriä suuri alue. ja siihen kun jättää, niin ei ole tehty´mitään lattialle

Eli rajaan tilan taas minimiin. Mulla on siihen tarkoitukseen sopiva soppi, jossa koira majailikin pentuaikansa ensikuukaudet yksin ollessaan. Voisi kokeilla tuota tilan rajaamista, jos sillä olisi jotain vaikutusta.

Oletko varma ettei vaan ole vatsa sekaisin? Vai tekeekä siis joka päivä tuollaiset?

Meillä koirat ovat sisäsiistejä ja osaavat olla yksin mutta jos vatsatauti iskee kesken yksinolon niin sillehän ei voi sitten mitään.

Jos se koira tosiaan stressaa yksinoloaan niin paljon, että paskoo sisälle ja kotona saattaa olla jopa kuolalätäkkö, niin älä nyt ainakaan vihainen sille raukalle ole.

Mäkin rajaisin (ja rajaankin omat koirani) koiran pienempään tilaan, jonka opettaisin koiralle mukavaksi ja turvalliseksi paikaksi. Kokeilisin myös DAP-haihdutinta ja pantaa.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Chef. Siksi kihisenkin täällä itsekseni paskan hajussa. EN tiedä mihin tuo oikein takertui, kun se vaan haisee ja haisee ja päätäkin alkaa särkeä. Mulla on nyt kunnon tuuletukset päällä talossa ja silti vaan haisee.

Eli siis rajailen "reviirin" . Harmikseni olen antanut kaverille dap-haihduttimeni, mutta kai se on haettava apteekista tai eläinkaupasta uusi. Se on nykyään muuten nimellä adaptil tms.

On tuolla koiralla aika paljon mahaongelmia, olen havainnut sen johtuvan herkkävatsaisuudesta ja väärästä ruokavaliosta(jotkut nappulamerkit ei käy ja on ollut melkoista venkslaamista niitten kans).

Chef. Siksi kihisenkin täällä itsekseni paskan hajussa. EN tiedä mihin tuo oikein takertui, kun se vaan haisee ja haisee ja päätäkin alkaa särkeä. Mulla on nyt kunnon tuuletukset päällä talossa ja silti vaan haisee.

Eli siis rajailen "reviirin" . Harmikseni olen antanut kaverille dap-haihduttimeni, mutta kai se on haettava apteekista tai eläinkaupasta uusi. Se on nykyään muuten nimellä adaptil tms.

On tuolla koiralla aika paljon mahaongelmia, olen havainnut sen johtuvan herkkävatsaisuudesta ja väärästä ruokavaliosta(jotkut nappulamerkit ei käy ja on ollut melkoista venkslaamista niitten kans).

Paskankrääsän saa pois sytyttämällä muutaman tulitikun. En tiedä miksi se toimii, mutta se vaan toimii :D

Siis mullahan edellinen koira oli ihan rehellisesti eroahdisteinen ja siitä jouduinkin luopumaan, kun mistään ei ollut apua.
Siksi olenkin pyrkinyt kouluttamaan mahdollisimman huolella koiran yksinoloon, kun edellisen koiran kanssa mokasin ja kun tiesin mistä se johtui, niin pystyin tämän toisen koiran kanssa tsemppaamaan.

Eli rajaan tilan taas minimiin. Mulla on siihen tarkoitukseen sopiva soppi, jossa koira majailikin pentuaikansa ensikuukaudet yksin ollessaan. Voisi kokeilla tuota tilan rajaamista, jos sillä olisi jotain vaikutusta.
meillä toimi, en tiedä tehooko kaikkiin, ja ihan kasvattajalta sain tämän neuvon. sano, ettei koira kärsi siitä, vaikka ei saa mellastaa pitkin taloa vapaana. perustuu jotenkin siihen, että ei halua sotkuisessa tilassa oleskella, siksi jättää tarpeensa tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26446356:
meillä toimi, en tiedä tehooko kaikkiin, ja ihan kasvattajalta sain tämän neuvon. sano, ettei koira kärsi siitä, vaikka ei saa mellastaa pitkin taloa vapaana. perustuu jotenkin siihen, että ei halua sotkuisessa tilassa oleskella, siksi jättää tarpeensa tekemättä.

Joo, koiralla tulee itse asiassa enemmän turvallisuuden tunnetta, kun se tila ei ole kovin suuri.

Bonarina vielä yö-tila, eli pimennän huonetilan verholla.
Nyt vaan huomasin, että mulla oli jäänyt tienpuoleinen tuuletusikkuna auki, josta on siis voinut kantautua jokin poikkeuksellinen ääni, mikä on sitten ollut ärsykkeenä.

Sitä ollaan kaverin kanssa pohdittu, että paneudummeko liikaa koiriemme koulutukseen ja sitä kautta jotenkin aiheutamme itse stressiä koirille.
Kun tuntuu, et niillä hällä-väliä -asenteisilla ihmisillä on kaikista parhaiten koulutetut koirat. Ja olen nähnyt elämäni aikana paljon koiria, sekä hyvin koulutettuja, että pilattuja.

Yhteistyössä