Mitä mieltä siitä, että lähes 3v. haluaa yhä välillä juoda tuttipullosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sydän

Vieras
Syö siis ihan normisti haarukalla ja monipuolisesti kaikkea, juo tavallisesta mukista jne. eli ei mitään ongelmaa noissa. Muta välillä (ei joka päivä) pyytää viel tuttipullon velliä.
Mua ei itseasiassa haittaa yhtään, varsinkin kun vanhemmat lapset jo teini-iässä niin ymmärtää miten äkkiä ne kasvaa, eikä kumpikaan niistä enää tuttipulloa suuhunsa laittais, joten mitä haittaa siitä vois olla. Olkoon pieni, jos kerran niin haluaa.

Ja säännölliset ruoka-ajat on eli ei hampaat joudu sen vuoksi usemmin happohyökkäyksen kohteeksi ja kun ei ole edes jokapäiväistä (eikä ollut sitä vauvaiän jälkeen) niin eipä hampaiden asentoonkaan vaikuta (ei ole ikinä syöny muutenkaan tuttia).

Että tälläinen pehmomutsi täällä :)

Mun mielestä ei ole hyväksi. Veikkaampa että lapsellasi on jonkinlainen vauvautumis-vaihe elämässä, yleensä tuon ikäiselle tulee sellaisia. En antaisi lapselle tuttipulloa ja tekisi siitä taas vauvaa.. Mun mielestä voit sanoa että hörppääs mukista se velli josvelliä haluat. Meillä hävis tuttipullot lintuvauvoille kun likka oli 1 vuotias, mun mielestä oli liian pitkään meillä tuttipullot... MIKSI sä annat tuttipulloa mutta varmasti vaadit lapseltasi ikäistä käytöstä jossain muussa asiassa? Saako lapsesi p*skantaa housuun kun sitä vauvattaa? Levittää kukista mullat jos vaan tekee nyt mieli? Syödä kissankakka laatikosta kissan jätökset? Saa aina kiukutella ja käyttäytyä muutenkin kuin pikkuinen vauva?

Jokainen tyylillään..mutta tekeekö se kuitenkaan hyvää seilata edes takaisin "vauva"maisuudessa jos oppiikin käyttämään sitä keinona isompana?
en voisi omalle 3v mitenkään kuvitella enkä tuolle 2 vuotiaalle enää pulloa eikä hän kyllä ole sitä itse halunnut enää sen jälkeen kun syömään oppi itse eikä onneks tuttiakaan koskaa halunnut.

Mä otin tällä viikolla 2v7kk muksulta iltapullon pois, eka ilta oli raivoomista mutta tajus tilanteen kun sanoin että vauvat tarvii pulloja ja isot muksut juo mukista.
Seuraavana päivänä haettiin muki ja sen jälkeen on kelvannut juomiset siitä tai nokkamukista.
Mutta musta tuo nyt ei ole kivittämisen arvoinen rikos.

Mä sanon kanssa että juokoon jos haluaa.
Joskus meillä jopa nuo kouluikäiset haluaa pullosta ruiskuttaa juomaa.Eipä tuo iso synti ole!!

Eikä sitä tapahdu joka päivä niin mitä haittaa siitä on?

Jos se ei ole teille ongelma niin teette niin kuin teille sopii. Tuskin tuo lapsi on ainoa tuon ikäinen joka haluaa ottaa hörpyt pullosta.
Joku nosti täällä tuosta pullosta juomisen samanvertaiseksi esimerkiksi kuin multien levittämisen tai kissan kakka-astialla käymisen...eihän tuo pullosta juominen ole mitään pahantekoa kuin nuo esimerkit. Tai se, että saako lapsi kakata housuihinsa...herran jee...toikin on sellainen asia et toiset oppii nopeammin käymään potalla ja ennen kaikkea tunnistamaan hätänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän:
Melko rajoittunutta porukkaa täällä. Toisten äijät hakkaa vaikka lapsi sylissä ja yks tuttipullo kuulostaa oudolta.

Kiteytit aika hyvin.
Mutta itse parhaiten tietää.
Mut oli meitä muitakin jotka näytti vihreetä valoa!
Mä oon niin hullu että annan 10 vee juoda tuttipullosta.
Mutten silti anna 15 veen juoda alkoa.

Kyllä meillä poika ollessaan 3v. halus iltamaitonsa LÄMMITETTYNÄ tuttipullosta, mutta sitten se loppui. Podin siitä tuttipullotouhusta toki huonoa omaatuntoa ja "olen ihan surkea periksiantajaäiti"-syndroomaa kuten ainakin KaksPlussalaisten enemmistön mielestä sopivaa onkin potea, mutta ei aiheuttanut traumoja sitten loppupeleissä kellekään ja nyt asiaa muistelee lämpimällä hymyllä; kuinka toinen halusi iltamaitonsa lämpimänä tuttipullosta.

Meillä yksi lapsista -siis ainoa, joka on tuttipullon huolinut- ei luopunut siitä ennen kuin joskus 3-4-vuotiaana.

Silloin ostin sen reilulla kaupalla häneltä: mulle pullo, hälle duplopoliisi, jolla oli mopo.
En minä osaa kovin pahana pitää sitä, että 3-vuotias juo silloin tällöin velliä pullosta.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Jos se ei ole teille ongelma niin teette niin kuin teille sopii. Tuskin tuo lapsi on ainoa tuon ikäinen joka haluaa ottaa hörpyt pullosta.
Joku nosti täällä tuosta pullosta juomisen samanvertaiseksi esimerkiksi kuin multien levittämisen tai kissan kakka-astialla käymisen...eihän tuo pullosta juominen ole mitään pahantekoa kuin nuo esimerkit. Tai se, että saako lapsi kakata housuihinsa...herran jee...toikin on sellainen asia et toiset oppii nopeammin käymään potalla ja ennen kaikkea tunnistamaan hätänsä.

Niinpä, tiedän monta lapseni ikäistä jotka viel on vaipoissa vallan (poika on siis 2v.7kk). Ja mä en tätä kyllä vauvamaisena toimintana hänen kohdallaan näe, mutta jos nin olis niin miks kaksivuotiaasta pitää väkisin tehdä iso? Se on asia jota en ymmärrä. Musta on lähinnä hullua, kun tuttuni surkutteli kuopuksensa ollessa 5kk että se on sitte vauva-aika meidän perheessä ohi. Ja niin isoa ja omatoimista on pitänyt aina olla.

Siis sehän voi olla lapsesta yksinkertaisesti hauskaa juoda siitä pullosta. Ei sen kummempaa. Meilläkin reilu 2-vuotias tykkää juoda erilaisista kupeista vaihteeksi. Meillä juo joskus tuttipullosta ilman sitä tuttiosaa. En pitäisi asiaa ongelmana, ellei sitten tosiaan vaadi pulloa aina ja itke sen perään ym. Sinä tiedät parhaiten siis onko se ongelma vai ei.

Ei ole mielestäni mikään ongelma lapselle eikä meille muillekaan, ei tarvi nukahtamiseen pulloa, ei juo siitä joka päivä... enemmänkin kyse kai siitä, että tykkää kyseisestä vellistä ja helpoin se on pullosta tai nokkamukista vetäistä, kun on liian vetelää lusikoimiseen.

Täällä puhuttiin jo traumoistakin, jota mä en kyllä suostu näkemään. Kaikki sanovat lasta hyvin tasapianoiseksi, iloiseksi ja niin onnelliseksi. Naapurikin sanoo päivittäin nähdessämme, että tuolla pojalla on kyllä hyvä karma, kun niin paljon saa rakkautta ja hyvään perheeseen syntynyt. Itse en vaan jaksa ottaa stressiä mistään, esikoisen aikana vielä oli paineita, etttä kaikki vaipat yms. jää oikeaan aikaan, nyt edetään lapsen tahdilla, ei ole kiire minnekään, enkä omia suorituspaineitani siirrä lapseen. Rajat ja rakkautta silti on, turvalliset rytmit yms.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Kyllä sekin tapa aikanaan loppuu. Onko teillä vauva myös? Ajattelin vain, jos hääkin haluaa leikkiä välillä vauvaa... =)

Ei ole vauvaa meillä, vaan kaksi teini-ikäistä isompaa. Muuten tää kuopus kyllä kovasti ehitä matkii eli haluu olla isoa koululaista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Mun mielestä ei ole hyväksi. Veikkaampa että lapsellasi on jonkinlainen vauvautumis-vaihe elämässä, yleensä tuon ikäiselle tulee sellaisia. En antaisi lapselle tuttipulloa ja tekisi siitä taas vauvaa.. Mun mielestä voit sanoa että hörppääs mukista se velli josvelliä haluat. Meillä hävis tuttipullot lintuvauvoille kun likka oli 1 vuotias, mun mielestä oli liian pitkään meillä tuttipullot... MIKSI sä annat tuttipulloa mutta varmasti vaadit lapseltasi ikäistä käytöstä jossain muussa asiassa? Saako lapsesi p*skantaa housuun kun sitä vauvattaa? Levittää kukista mullat jos vaan tekee nyt mieli? Syödä kissankakka laatikosta kissan jätökset? Saa aina kiukutella ja käyttäytyä muutenkin kuin pikkuinen vauva?

Mun mielestä siinä ei taas ole mitään pahaa jos joskus haluaa kokeilla. Meillä 2v8kk tyttö halus joku viikko sitte kokeilla tuttipulloa kun sen laatikosta löysi. Mutta eipä siitä juomisesta mitään tullu - ei vaan osannu kai enää ja halus mehun mukiin. Pullot meillä kyllä oli käytössä lili 2 vuotiaaksi. Musta 1v on vielä niin vauva että saa ihan rauhassa juoda pullosta ja syödä tuttia!

Mä en olis vihanen jos meidän lapsi kakkais housuun. Kysyisin miksi niin teki ja kehottaisin käyttämään pottaa. Meillä lapsi ei saanu edes vauvana levittää kukkien multia tai syödä kissan ruokia saati jätöksiä! =O Ja kiukutella hän saa kyllä edelleen. Minäkin kiukuttelen vaikka olen jo yli 30v! =O

Yhteistyössä