Mitä mieltä olette vanhemmista/lapsista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady of the lake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady of the lake

Vieras
Tuosta toisesta aloituksesta, missä kysyttiin saako toisten lapsia kieltää tuli mieleeni että;
1.Mitä mieltä olette vanhemmista, jotka kieltävät vilkkaita lapsiaan kyläillessään jatkuvasti?Eli joiden lapset ovat vilkkaita ja kiinnostuneita ympäristöstään ja koskevat/tutkivat paikkoja kyläillessään kotonanne?Ärsyttääkö teitä jatkuva kieltely ja seurustelun "katkeaminen" vai pidättekö hyvänä tiukkaa kuria?
Tai toisaalta....

2.Mikä kyläilevissä lapsissa ärsyttää?Saako kodissanne koskea/tutkia tavaroita ja paikkoja?Mikä on lapsilta kiellettyä?

Minua ei suurin osa siitä, mitä vanhemmat kieltävät, haittais. ...siis usein ajattelen, että antaa lasten olla ja tehdä.

Mutta sitten jotain taas toivoisin kiellettäväksi. Esim. mun kukkapenkeissä ei tarvitse hyppiä (ne ei ole leikkipaikkoja) ja niitä olenkin suojellut niin, että jos ei ala kieltoa kuulua vanhemman suusta, en kauaa odota ennen kuin sanon jotain..

1. Jos lapsi tottelee kieltoja, niin ihan hyvä juttu, että vanhemmat kieltävät. Mutta turhan "mantran hokeminen" alkaa ärsyttää.
2. Lapset saavat koskea leluihin. Aikuisten tavaroihin ei kosketa.

Mä olen ihan ylivarovainen.. Kiellän ennenkun on keritty mihinkään koskeakkaan.. Mun ei varmaan pitäs tänne lapsia laskea ollenkaan.. Tai sit pitää pipoa löysätä:)

Mua ärsyttää vain ja ainoastaan yksi lapsi tai siis yhden perheen lapset, ovat jo sen verran isoja että käyvät meillä myös ilman vanhempiaa.
JOKA kerta kun kyläily on loppu niin jotain on myös mennyt rikki. Vanhempien kommetti on yleensä nauru tai kommentti "miksi annatte sellaisen lelun lapselle?"

tavaroiden rikkimeneminen ei haittaa, ja jos meillä pieni vieras saa jonkun sellaisen käteen, joka ei ole hänelle tarkoitettu, on se aikuisten vika. ainostaan sitten sekä mieheni että minun ääneni nousevat falsettiin, jos kissoja aletaan kiusaamaan. sitä emme hyväksy omilta emmekä vierailta lapsilta. tavaroita aina saa, mutta elävää olentoa pitää kunnioittaa.

1. Minusta tiukka kuri on ihan hyvä asia, varsinkin vieraammassa paikassa.

2.En tykkää, jos meillä kyläilevät lapset räpelöivät kaikkea, availevat kaappeja tai menevät meidän makkariin riehumaan. Lapsen huoneessa saa leikkiä vapaasti ja muuallakin koskea tavaroihin jos kysyy luvan ensin.

No, minusta on ihan kiva jos vanhemmat itse osaavat kieltää lapsiaan. Minusta joka paikkaan ei pidä mennä käpälöimään. Ja jos vanhemmat eivät kiellä, niin minä kiellän. :/ Koska olemme keräilijäperhe, on tärkeää, että myös vieraat lapset käyttäytyvät meidän talossa meidän säännöillä. Eli kaikella ei voi leikkiä ja joka paikkaan ei ole asiaa. Kaikkeen ei saa koskea, katsoa saa.

1. No minnuu taitais vähäsen ärsyttää, jos jatkuvalla syötöllä komennettais. Lapsi on kuitessii lapsi ja välillä ois hyväkin vähäsen tutkia ja ihmetellä. Aikuisten kannattais joskus mennä mukkaan siihen ihmeiden täyttämään maailmaan. Toki rajansa kaikella, täytyyhän komento pittää, jos lapsi alkaa päättömänä riehua.

2. Ihanaa, kun lapset (ja eläimet) touhuaa ympärillä. Meillä saa tutkia, saa koskea. Mittään tunnearvoltaan tärkeetä eivät pääse rikkomaan, kun kyllä mie semmoiset laitan aina hyvissä ajoin piiloon :D Muu on sitten tavaraa vaan. Vaaranpaikkoihin jos menneevät, niin minäkin hihkaisen.

Miekö lepsu :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
ainostaan sitten sekä mieheni että minun ääneni nousevat falsettiin, jos kissoja aletaan kiusaamaan. sitä emme hyväksy omilta emmekä vierailta lapsilta. tavaroita aina saa, mutta elävää olentoa pitää kunnioittaa.

Ai joo, tää sääntö on myös meillä! Miun kissoo ja lasta ei kiusata :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja lady of the lake:
Tuosta toisesta aloituksesta, missä kysyttiin saako toisten lapsia kieltää tuli mieleeni että;
1.Mitä mieltä olette vanhemmista, jotka kieltävät vilkkaita lapsiaan kyläillessään jatkuvasti?Eli joiden lapset ovat vilkkaita ja kiinnostuneita ympäristöstään ja koskevat/tutkivat paikkoja kyläillessään kotonanne?Ärsyttääkö teitä jatkuva kieltely ja seurustelun "katkeaminen" vai pidättekö hyvänä tiukkaa kuria?
Tai toisaalta....

2.Mikä kyläilevissä lapsissa ärsyttää?Saako kodissanne koskea/tutkia tavaroita ja paikkoja?Mikä on lapsilta kiellettyä?

1. Mä olen sitten sellainen ärsyttävä vanhempi! :D Meidän esikko on mahdoton hulivili, oikea tornado, joka sählää joka paikassa ja menee minkä kerkiää. Ja mä seuraan sitä kyläpaikassa kuin hai laivaa, syystä että en tahdo katsoa sitä räpeltämistä ja riehumista läpi sormien. Ei saa tehdä sitä touhuaa kotona eikä kylässä, joten kylässä saavat sitten (jo ihan oman etunsakin vuoksi :whistle: ) katsella mun kurinpitoani, keskeytyy juttu aikuisilla tai ei. Kuri sen olla pitää.

2. Meidän koti on "pomminvarma" eli juurikaan särkyvää tms. ei ole näkyvillä eli meillä saa kyläillä ihan rauhassa ilman stressiä. Kyläilevissä lapsissa ärsyttää samat kuin omissakin, eli en tykkää läpsimisestä, riehumisesta, tavaroitten viemisestä käsistä, tahmanäpeistä kahvipöydässä. :whistle: Tykkään, että kädet ja naamat pestään, jos pestävää on kun on syöty. Ja jos tullaan pihalta kahvipöytään, käsipesu on hyvä tapa. Ja uskallan kyllä komentaa muittenkin lapsia, jos vanhempansa eivät niin tee. Mutta eipä meillä käy sellaisia lapsivieraita, jotka ärsyttäisivät, yksi perhe juu, mutta siihen osaan suhtautua jo silleen, että itse komennan. ;)

1. Mitä tiukempi kuri niin sen parempi. No ei nyt mikään natsimeininki ihan, mut saaq tosiaan kieltää ja pitää jöötä.
2. Meillä ei saa vieraat kersat koskea juuri mihinkään. Meillä ei ole muita leluja kuin pienoismalleja ja muutama antiikkinen nukke ja niihin on ehdoton kielto päällä. Tavaroita ja kirjoja ei levitellä ja sisällä ei juosta tai sohvalla pompita. Oon ihan hirveen tarkka, tiiän sen itekin, mutta mua ärsyttää jos mun tavaroihin kosketaan. Oikeestaan on ihan mukava että vieraat ei meillä käy oikeestaan koskaan,vaan tavataan ystävien kanssa joko niillä tai sit kahvilassa tai ravintolassa.
Ja eläimiä ei kiusata! Se on hyvin äkkiä lähtö pihalle sellasella lapsella, joka repii mun elukoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
1. Mitä tiukempi kuri niin sen parempi. No ei nyt mikään natsimeininki ihan, mut saaq tosiaan kieltää ja pitää jöötä.
2. Meillä ei saa vieraat kersat koskea juuri mihinkään. Meillä ei ole muita leluja kuin pienoismalleja ja muutama antiikkinen nukke ja niihin on ehdoton kielto päällä. Tavaroita ja kirjoja ei levitellä ja sisällä ei juosta tai sohvalla pompita. Oon ihan hirveen tarkka, tiiän sen itekin, mutta mua ärsyttää jos mun tavaroihin kosketaan. Oikeestaan on ihan mukava että vieraat ei meillä käy oikeestaan koskaan,vaan tavataan ystävien kanssa joko niillä tai sit kahvilassa tai ravintolassa.
Ja eläimiä ei kiusata! Se on hyvin äkkiä lähtö pihalle sellasella lapsella, joka repii mun elukoita.

Teillä ei sitten vissiin ole itsellä lapsia?

1. Kyllä musta juuri vieraillessa pitää katsoa mitä lapset tekee ja ettei ne sotke paikkoja/ riko mitään. Se n harmi jos lapset ei usko kertasanomisella. Silloin ne on varmaan aika huonosti kasvatettuja ja sitä tapakasvatusta kannattaisi alkaa harjoitella ensin kotona.

2. Ärsyttää sellaiset kyläilevät lapset, jotka sotkee kaikki paikat. Ottaa kaikki lelut joka paikasta esille eikä pane takaisin paikoilleen. Kaataa leegot laatikosta lattialle eikä korjaa niitä takaisin. Hakkaa akvaariota. Sekä sellaiset jotka koko ajan keskeyttää aikuisten keskustelun, ja komentavat vieraita aikuisia! (Sellainenkin tapaus on nähty)

Yhteistyössä