Mitä mieltä olette Suomen huostaanottotilanteesta ja lastensuojelujärjestelmästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Enni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Enni"

Vieras
Mitä mieltä olette Suomen lastesuojelun toiminnasta? Kohdellaanko mielestänne lapsia oikein huostaanottotapauksissa? Onko lastenkodeissa todella niin karut olot kuin puhutaan? Esimerkiksi tässä blogissa Without family - Vuodatus.net kuvataan huostaanotetun elämää. Onko se todella tuollaista?

Kysyn siksi, että sisareni lapset huostaanotettiin tuossa muutama kuukausi sitten, enkä ole nähnyt heitä sen jälkeen kuin vain kerran. Tavatessani lapset he olivat erittäin huonovointisia... Haluaisin siis tietää, mitä mieltä olette Suomen lastensuojelujärjestelmästä?

Enimmäkseen huostaanottoja tehdään vain tarpeesta ja sijoituspaikat ovat hyviä paikkoja, joissa huolehditaan lapsista, mutta toki aina on poikkeuksia ja kaikki on mahdollista.

Huostaanottoja tehdään liian vähän, koska ne ovat kunnille todella kalliita toimenpiteitä. Lapsen pitää olla suurin piirtein hengenvaarassa, ennenkuin huostaanotto tehdään, eikä aina silloinkaan. Lisäksi lapset yritetään aina palauttaa biologisille vanhemmille, jopa moneen kertaan, vaikka jokainen järkevä ihminen näkee, että siitä ei tule yhtään mitään. Lastensuojelulaki on vanhempien miellyttämislaki, kuten eräs lapsena huostaanotettu nuori kertoi joku aika sitten radiossa.

Omaa eikä läheisten kokemusta asiasta ole, mutta mun oletus ja mielipide on, että resursseja kohdennetaan usein vääriin ihmisiin ja oikeasti apua tarvitsevat jäävät ilman huomiota.

Riippuu minne sijoitettu..
On laitoksia jossa on tiukat säännöt ja on laitoksia (missä oma miehenikin teininä oli) joissa on ihan mukavaa henkilökuntaa ja ok säännöt.
On perhekoteja joissa tuntuu paremmin viihtyvän lapset ja nuoret, mutta niitä on vähän ja ovat usein täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä kokemuksesta;29480938:
Huostaanottoja tehdään liian vähän, koska ne ovat kunnille todella kalliita toimenpiteitä. Lapsen pitää olla suurin piirtein hengenvaarassa, ennenkuin huostaanotto tehdään, eikä aina silloinkaan. Lisäksi lapset yritetään aina palauttaa biologisille vanhemmille, jopa moneen kertaan, vaikka jokainen järkevä ihminen näkee, että siitä ei tule yhtään mitään. Lastensuojelulaki on vanhempien miellyttämislaki, kuten eräs lapsena huostaanotettu nuori kertoi joku aika sitten radiossa.

Suomessa kylläkin huostaanotetaan ihan liikaa ja ihan turhista ja vääristä syistä ja tosi usein ilman mitään syytä. Tunnen muutaman jotka on otettu huostaan ihan järjettömistä asioista esim.yks joutu lastenkotiin siitä että se oli poika ja sille ostettiin punasia huppareita ja ne oli kuulemma "väärän" värisiä. Ja kaikki huostaanotetut jotka tunnen niin on joutunu kokeen ihan sairaita asioita niissä laitoksissa, on hyväksikäyttöä ja väkivaltaa, kauheita rangaistuksia tyhjästä, perusoikeuksien rajoittamista, nälässä pitoa, hygienian kieltämistä, harrastuksien pakko lopettamista, koulussa käynniin estämistä jne jne.........................

[QUOTE="Enni";29480942]Huonot olet tuntuvat olevan paremminkin sääntö kun poikkeus tai ainakin ihmisten puheistä olen näin ymmärtänyt. Olisi kiva kuulla myös omakohtaisia kokemuksia[/QUOTE]

Ihmisten puheista ymmärtänyt? Ymmärrät varmaankin, että ne joilta on lapset on huostaanotettu, haluavat antaa sen kuvan, että he ovat kokeneet vääryyttä ja lapsilla on huostaanoton jälkeen kurjat oltavat? Ihmiset häpeävät huostaanottoja niin kovasti ja kokevat epäonnistuneensa vanhempina, että on todella vaikea myöntää, että huostaanotto oli oikea päätös ja lapset voivat sen jälkeen paremmin.

Kaikkein hulluimmat lataavat mm. nettiin kaikenlaisia videoita...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mieheni ei todellakaan saanut traumoja parin vuoden sijoituksessa olostaan, eivätkä hänen vanhemmat. Että ei se aina ole huono juttu. Miehenikin on sanonut että hyvä kun se tehtiin, ois voinu mennä aika hurjaksi meininki jos niin ei olis käyny.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja minä tiedän;29480960:
Tunnen muutaman jotka on otettu huostaan ihan järjettömistä asioista esim.yks joutu lastenkotiin siitä että se oli poika ja sille ostettiin punasia huppareita ja ne oli kuulemma "väärän" värisiä.

Mikäli olet nk. normaalien ihmisten kirjoissa, niin ymmärtänet, että tuossa kirjoittamassasi ei ole mitään järkeä. Sinulle asia on saatettu hyvinkin (esim. häpeän tms. vuoksi) esittää juuri noin, mutta se ei 100% varmasti ole koko totuus.

Nimim. Lapsena huostaanotettu, ja ihan hyvästä syystä

• Tykkää
On teillä kyllä mielenkiintoisia käsityksiä lastensuojelun toiminnasta...
Suomen lastensuojelujärjestelmä on aivan sairas. On toki totta että eivät kaikki paikat ole kauheita joutua sijotettavaksi mutta suurin osa on. Mitä mieltä olette siitä että lapsi haetaan koulusta lastenkotiin ilman että vanhemmillle ilmoitetaan mitään? Vanhemmat soittavat poliiseille ja tekevät katoamisilmoituksen ja sitten parin päivän päästä tulee soitto vastaanottokeskuksesta että lapsi on viety sinne jonkin väärinkäsityksen vuoksi mutta ei silti päästetä pois koska on mukavaa vangita ihmisiä ja aiheuttaa elinikäisiä traumoja

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä kokemuksesta;29480975:
Mikäli olet nk. normaalien ihmisten kirjoissa, niin ymmärtänet, että tuossa kirjoittamassasi ei ole mitään järkeä. Sinulle asia on saatettu hyvinkin (esim. häpeän tms. vuoksi) esittää juuri noin, mutta se ei 100% varmasti ole koko totuus.

Nimim. Lapsena huostaanotettu, ja ihan hyvästä syystä

Olen töissä sosiaalitoimistossa ja törmään jatkuvasti tälläisiin tapauksiin. Lapset saavat vain kauheat traumat tapahtumista. Eikä sosiaalitoimi korjaa tekemiään virheitä

Kuinka moni on käyny lukemassa tota ap:n linkkaamaa blogia? Siinä on aika hyvin kerrottu lastenkoti oloista. Tollasta suomessa on. Ja monessa paikkaa viä huonommin kun tolla tytöllä. Harmi vaan että ap oli valinnut noin alussa olevan blogin niin ei oikeen saa viä täyttä kuvaa koko asiasta...
"Perhekodin yövahti oli mun huoneessa. Se istui tuolilla sänkyni vieressä ja tyydytti itseään" Toi on valitettavan yleistä lastensuojelulaitoksissa eikä siihen silti puututa. Suomen pitäs ottaa itseään niskasta kiinni ja äkkiä noiden lastesuojelujuttujen kanssa eikä vain peitellä asiaa. Ulkomaillakin asti tunnetaan suomen järjettömät huostaanotot

Kiva kun olettelet ja viljelet ennakkoluuloja. =)

Esimerkkinä nyt väärin kohdennetuista resursseista Eerikan surullinen kohtalo, joita ei kuitenkaan toivottavasti Suomessa kovin montaa noin räikeää ole, mutta yksikin on liikaa. Taustalla toki saattoi olla monenlaista sukulaisten suosimista tms. joista on tihkunut tietoja julkisuuteen, mutta ymmärtänet, että nämä vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin, jotka taas luovat oletuksia.

Voisitko itse kertoa faktaa, jos tiedät paremmin, olisi mielenkiintoista kuulla?

On teillä kyllä mielenkiintoisia käsityksiä lastensuojelun toiminnasta...
Suomen lastensuojelujärjestelmä on aivan sairas. On toki totta että eivät kaikki paikat ole kauheita joutua sijotettavaksi mutta suurin osa on. Mitä mieltä olette siitä että lapsi haetaan koulusta lastenkotiin ilman että vanhemmillle ilmoitetaan mitään? Vanhemmat soittavat poliiseille ja tekevät katoamisilmoituksen ja sitten parin päivän päästä tulee soitto vastaanottokeskuksesta että lapsi on viety sinne jonkin väärinkäsityksen vuoksi mutta ei silti päästetä pois koska on mukavaa vangita ihmisiä ja aiheuttaa elinikäisiä traumoja

Olen sitä mieltä, että kyseinen tarina ei ole tosi. Vastaanottokeskuksessa on Suomeen tulleita pakolaisia ja turvapaikanhakijoita, joiden oleskelulupahakemus on vielä käsiteltävissä. Sinne ei viedä kadonneita suomalaisia nuoria.

[QUOTE="asiaa";29481048]Kuinka moni on käyny lukemassa tota ap:n linkkaamaa blogia? Siinä on aika hyvin kerrottu lastenkoti oloista. Tollasta suomessa on. Ja monessa paikkaa viä huonommin kun tolla tytöllä. Harmi vaan että ap oli valinnut noin alussa olevan blogin niin ei oikeen saa viä täyttä kuvaa koko asiasta...
"Perhekodin yövahti oli mun huoneessa. Se istui tuolilla sänkyni vieressä ja tyydytti itseään" Toi on valitettavan yleistä lastensuojelulaitoksissa eikä siihen silti puututa. Suomen pitäs ottaa itseään niskasta kiinni ja äkkiä noiden lastesuojelujuttujen kanssa eikä vain peitellä asiaa. Ulkomaillakin asti tunnetaan suomen järjettömät huostaanotot[/QUOTE]

Luin kyllä blogin. Miksi se muuttaisi mun mielipidettä mihinkään suuntaan? Kuka tahansa voi pitää blogia ja kirjoittaa siellä ihan mitä tahansa, ei me tiedetä onko kyseisen blogin tarinat totta vai ei. Mä voisin alkaa kirjoittaa blogia siitä kuinka hyvä lastenkodissa on olla, muuttaisitko sä sitten mielipiteesi kun hei pakkohan sen on olla totta kun kerran netissä lukee niin?

Toiseksi en löytänyt blogista muuta järkyttävää sijoituspaikasta kuin tuon lainaamasi kohdan, joka tietysti on ihan hirveää ja väärin, jos on totta.

Olen sitä mieltä, että kyseinen tarina ei ole tosi. Vastaanottokeskuksessa on Suomeen tulleita pakolaisia ja turvapaikanhakijoita, joiden oleskelulupahakemus on vielä käsiteltävissä. Sinne ei viedä kadonneita suomalaisia nuoria.

Vastaanottokeskuksia on myös huostaanotetuille jos et sattunut tietämään. On esim. pienten lasten vastaanottokeskus, kiirreellisten sijoitusten väliaikainen vastaanottokeskus

[QUOTE="asiaa";29481048]Kuinka moni on käyny lukemassa tota ap:n linkkaamaa blogia? Siinä on aika hyvin kerrottu lastenkoti oloista. Tollasta suomessa on. Ja monessa paikkaa viä huonommin kun tolla tytöllä. Harmi vaan että ap oli valinnut noin alussa olevan blogin niin ei oikeen saa viä täyttä kuvaa koko asiasta...
"Perhekodin yövahti oli mun huoneessa. Se istui tuolilla sänkyni vieressä ja tyydytti itseään" Toi on valitettavan yleistä lastensuojelulaitoksissa eikä siihen silti puututa. Suomen pitäs ottaa itseään niskasta kiinni ja äkkiä noiden lastesuojelujuttujen kanssa eikä vain peitellä asiaa. Ulkomaillakin asti tunnetaan suomen järjettömät huostaanotot[/QUOTE]

Höpö höpö.

Ei todellakaan ole yleistä lasten hyväksikäyttö lastensuojelulaitoksissa. Ainakaan Suomessa.

Itse olen sitä mieltä, ettei ennaltaehkäisevään perhetyöhön panosteta tarpeeksi. Apua on liian vaikea saada ja se kostautuu sitten myöhemmin ja näkyy huostaanottojen suurena määränä.

Itse olen ollut perhekodissa ihan oikeasta syystä ja olen ikionnellinen, että sain apua. Tuskin enää olisin tässä, jos en olisi laitokseen päässyt.

Luin kyllä blogin. Miksi se muuttaisi mun mielipidettä mihinkään suuntaan? Kuka tahansa voi pitää blogia ja kirjoittaa siellä ihan mitä tahansa, ei me tiedetä onko kyseisen blogin tarinat totta vai ei. Mä voisin alkaa kirjoittaa blogia siitä kuinka hyvä lastenkodissa on olla, muuttaisitko sä sitten mielipiteesi kun hei pakkohan sen on olla totta kun kerran netissä lukee niin?

Toiseksi en löytänyt blogista muuta järkyttävää sijoituspaikasta kuin tuon lainaamasi kohdan, joka tietysti on ihan hirveää ja väärin, jos on totta.

Blogiahan ei ole vielä kauheasti kirjoitettu joten eihän sielä kai vielä voikkaan olla kauheasti asiaa. Itse en ainakaan kirjoittaisi heti alkuun kaikkia lastenkodin epäkohtia jos olisin huostaanotettu ja kirjoittaisin blogia sillä sehän kuulostaisi täysin epäaidolta...Minusta blogin tekstit kuulostivat ainakin varsin todenmukaisilta ainakin tähän asti. Entäs esim nämä kohdat "Ei saa käyttää facebookkia, ei saa käydä koulussa kun vaan joskus, ei saa käydä ulkona" ja "ny lähti viikonloppuloma veljen luona pois, puhelin viikoks pois ja päivälliset kanssa viikos pois" ja "hoitsu hermostuu jostain omista jutuistaan ja tulee lyömään" Minusta nuo ovat huolestuttavia kohtia.
Suomessa pitäisi tehdä täysi lastensuojelu uudistus ja karsia kaikki mielenvikaiset pois hoitamasta viattomien lasten asiota
ps itsellänikin kokemusta huostaanotettuna olemisesta

Höpö höpö.

Ei todellakaan ole yleistä lasten hyväksikäyttö lastensuojelulaitoksissa. Ainakaan Suomessa.

Itse olen sitä mieltä, ettei ennaltaehkäisevään perhetyöhön panosteta tarpeeksi. Apua on liian vaikea saada ja se kostautuu sitten myöhemmin ja näkyy huostaanottojen suurena määränä.

Itse olen ollut perhekodissa ihan oikeasta syystä ja olen ikionnellinen, että sain apua. Tuskin enää olisin tässä, jos en olisi laitokseen päässyt.

Et voi tietää millasta muissa perhekodeissa ja laitoksissa on kuin siellä missä itse olet ollut ja tuo tuollainen vääryys lastensuojelu asioissa on aivan arkipäivää

Tässä myös yhden huostaanotetun blogi jossa kerrotaan elämästä huostaan otettuna. Ei näytä hänelläkään kovin mukavaa olevan
http://tomorrowiwill-laugh.blogspot.fi/2012/05/pikainfo.html

Yhteistyössä