mitä mieltä olette? (päiväuniasiaa..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Kirjottelin tässä joku ilta reilu 2-vuotiaan lapsen nukahtamisvaikeuksista ja nukuttamisen kestosta. Ennen siis saanut nukuttaa päiväunille tunnin verran (nukahdettuaan nukkuu noin tunnin) ja samoin iltaunille vaihtelevasti puolesta tunnista tuntiin.

Tänään kokeilin jättää päiväunet pois, herättiin 8 jälkeen aamulla. Nyt nukahti 15 minuutissa!! Toisaalta nukahti jo lyhyelle kauppamatkalle autoon 6 aikaan, josta aloin miettiä että oliko liian rankka juttu päiväunien pois jättäminen.. Mitä mieltä olette?

Ja mitä teette päivisin pienten lasten kanssa jotka eivät päiväunia nuku? Päivä tuntui aika pitkältä kun ei sitä "hetken omaa aikaa" ollut..

[QUOTE="äiti";25275708]

Ja mitä teette päivisin pienten lasten kanssa jotka eivät päiväunia nuku? Päivä tuntui aika pitkältä kun ei sitä "hetken omaa aikaa" ollut..[/QUOTE]

Mulla ei ole ollut edes hetken omaa aikaa kohta lähes 2 vuoteen: mun taapero ei ole koskaan nukkunut kuin tissillä tai liikkuvissa vaunuissa. Revi siitä. Aika rankkaa, jos sulla jo tuntuu yksi päivä pitkältä, jos et saa hetken omaa aikaa.

Meillä ei 2v nuku, mutta mulla on silti puolen tunnin "oma aika" koska sen aikaa lapsi lepää sängyssään. Hyvin on tohon tottunut, että vähän aikaa pitää levätä. Saa vaikka "lukea" kirjaa sen aikaa.

Meillä alettiin reilu 2 vuoden iässä nukkumaan tarvittaessa. Nyt ei nuku kotona juuri ollenkaan, mutta kun mulla on hoitolapsia niin nukkuu lähes aina päiväunet.

Mun mielestä elämä helpottu kun ei nukuta päiväunia. Aamulla touhutaan eka sisällä ja lähdetään ulos. Ollaan ulkona 3-4 tuntia eikä ole mikään kiire sisään. Tullaan kun nälkä on ja ruoka syödäänkin välipalan aikaan... Sit ollaan sisällä tai mennään uudestaan ulos. Sisälle tullaan sit vasta päivällisen aikaan ja sit ei meekkään pitkään kun tarvii jo aloittaa iltapuuhat. Päivät on paljon lepposampia ilman päiväunia =)

Kokeilkaa vaikka nukkua joka toinen päivä. Ei meillä ainakaan jakseta montaa päivää peräkkäin ilman päiväunia.

Aika pieni on vielä jättämään päiväunet kokonaan pois. Luulen että voi olla jonkun päivän ilman päiväunia, mutta ei vielä pysyvästi. Kokeile vaikka viikko putkeen ja varmaan simahtaa jo alkuillasta. Kyllä se lapsi nukkuu kun sitä väsyttää, mutta jos nukahtaa siinä klo 17 maissa, niin sitten ilta taas venyy. Meillä esikoinen nukahti kerran keittiön pöydän alle kovalle klinkkerilattialle, joten kyllä sitä nukutaan sitten ihan missä vaan ja kesken leikin.

Meillä 5v poika ja nyt ei kotona nuku päiväunia. Luemme kuitenkin lounaan jälkeen kirjan ja sen jälkeen poika lepäilee 1-2h. Poika Herää aamuisin klo: 6-7.30 välillä ja käy nukkumaan illalla klo: 20.30 mutta nukahtaa klo: 21.00 nurkilla. Haluan pitää kotona rytmin yllä jotta hoidossa noudatetaan.

voi olla että tarvii kuitenkin välillä päiväunet. Laittaisin sänkyyn ja jos ei 30min.-1h. ajassa nukahda antaisin nousta ylös... ja näin on meillä tehtykkin.

Pieni on joo, mutta kaikille ei päiväunet tuossa iässä enää sovi. Hankalaa siinä unien poisjäännissä on se, että viiden-kuuden aikaan saattaa tulla jaksamisessa paha notkahdus ja autoilu illalla tietää lähes varmaa nukahtamista. Meillä lapsi nukkui välivaiheessa unensa noin joka kolmas päivä, eli ei ihan pärjännyt kokonaan ilman. Tilalle saatiin ihanan nopeat iltanukahtamiset.

Omaa aikaa saan lapsen katsoessa puolisen tuntia dvd:tä per päivä. Myös kahvihetki on rauhoitettu, eli kuppi kädessä en tule leikkimään tai passaamaan. Selitys on se, että kahvi on kuumaa ja se voi läikkyä vaarallisesti, ei se, että äiti haluaa nyt istua perse penkissä vähän aikaa:D

Mä suosittelen tota mallia,että joka päivä vähintään puoleksi tunniksi omaan sänkyyn lepäämään.Annat kirjan mukaan ja sanot,että hetki levätään.Jos ei nuku puolessa tunnissa niin annat tulla pois ja jos nukkuu niin annat nukkua.Nopeasti varmasti oppii siihen,että lepohetki kestää sen ja sen aikaa eikä tappele vastaan.

Meillä esikoinen lopetti päiväunet noin kaksivuotiaana.Meni sitten vain illalla vähän aikaisemmin nukkumaan (noin puoli kahdeksalta) ja heräsi aamulla hiukan myöhemmin.Päivän aikaan ehtii tekemään yllättävän paljon enemmän kun ei ole "sidottu" päiväuniin,jolloin pitää olla kotona.Näin mä ainakin itse koin sen.Huilihetki me silti pidettiin,mutta se ei ollut enää niin kellon tarkkaa mitä päiväunien kanssa.Nykyäänkin kun lapset on 4- ja 6-vuotiaat,niin menevät joka päivä noin 30-60min ajaksi huilimaan omiin sänkyihinsä kirjan kanssa.Nuorempi nukahtaa joskus.

Yhteistyössä