Mitä mieltä olette, kummiasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karhurouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

karhurouva

Jäsen
27.02.2007
956
0
16
Meille on syntymässä kolmas lapsi, jonka kummit on jo pyydetty valmiiksi näin odotusaikana. Kahdella ensimmäisellä on kummeina mun siskot, ja nyt sitten tänä kesänä ripille päässyt miehen sisko on tulossa kummiksi tulokkaalle. Mun siskoja en ole tarkoituksella halunnut pyytää sylikummeiksi, kun ovat kuitenkin tätejä. Samoin tässä tilanteessa tiesin heti, kuka kummeista olisi sylikummi, eikä tarkoitus ollut pyytää miehen siskoa. (puhun minä muodossa, kun tuo kirkkoonkuulumaton pakanamieheni ei halua puuttua kasteeseen liittyviin päätöksiin vaan on jättänyt kaiken vallan mulle).

Mies oli eilen jutellut sitten äitinsä ja isäpuolensa kanssa, jotka olivat esittäneet toivetta että siskosta tulisi sylikummi :o Että olisi kuulemma tosi hienoa! ...... No takuulla olisi, mutta eikai kukaan voi itseään hommaan "kutsua", eikö tuollainen asia ole sellainen, että odotetaan kiltisti jos ja kun pyydetään!? Nyt sitten on joka suuntaan paha mieli, koska olen ehtinyt toista pyytää ja minun harteilleni jää nyt asia selvittää miehen perheelle. Minua loukkaa tosi paljon, että ei annettaisi meidän pyytää, vaan itse asiaa jo tiedustellaan ennen kuin kastepäivämäärää on edes päätetty...

Miten itse suhtautuisitte?

Mitä väliä sillä on, kuka on lapsen sylikummi...eihän se eroa mitenkään muuten mistään muusta, kuin kuka sitä kakaraa siellä kirkossa sen vartin roikottaa? Vai onko siinä muka jotain muutakin eroa?

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mitä väliä sillä on, kuka on lapsen sylikummi...eihän se eroa mitenkään muuten mistään muusta, kuin kuka sitä kakaraa siellä kirkossa sen vartin roikottaa? Vai onko siinä muka jotain muutakin eroa?

Ei minusta sillä edes ole hirveästi väliä, oikeastaan vaan sen verran tosiaan että siskoja en halunnut siihen tehtävään kun muutenkin ovat niin lähellä meitä. Ajattelin että se lähentäisi sylikummin ja vauvan sidettä. Lähinnä mua ärsyttää tässä ylipäänsä se että itseään kutsutaan kummin hommaan, siis oli kyse sylikummin paikasta tai ihan "rivikummin", minusta pitää odottaa että pyydetään. :/

eihän sylikummiudella ole enää mitään merkitystä. joskus ennen vanhana kuulemma oli erilainen kummi kuin muut mutta ei enää nykyään. Kaikki on saman arvoisia :)

Mutat tiedän on raskasta kun muut puuttuvat asioihin....meilläkin oli kummiudesta ongelmia sukulaisten kanssa kun tyrkyttää omia lapsiaan kummeiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
eihän sylikummiudella ole enää mitään merkitystä. joskus ennen vanhana kuulemma oli erilainen kummi kuin muut mutta ei enää nykyään. Kaikki on saman arvoisia :)

Mutat tiedän on raskasta kun muut puuttuvat asioihin....meilläkin oli kummiudesta ongelmia sukulaisten kanssa kun tyrkyttää omia lapsiaan kummeiksi.

Ei sylikummilla olekaan enää virallisesti eroa, mutta niin se vaan tuntuu olevan ihmisille (kummeille etenkin) tärkeä erottaa kuka siinä tehtävässä on. Näkäjään miehen perheelle asia olis erityisen tärkeää, mikä on kummallista koska toistaiseksi tämä sisko on ainoa joka kuuluu niiden perheestä kirkkoon, kastettiinkin rippipäivänä muutama viikko sitten. luulisi että anopille on tuo ja sama sitten kummius, kun sai stressin jo siitä että tämä tyttö halusi riparille...

Minä valitsin omalle lapselle sylikummiksi ystäväni, toinen kummi on miehen sisko + hänen miehensä.

Minä näen, että sylikummiksi valitaan se läheisempi henkilö.

AP.na tekisin niin, että pitäisin edelleen alkuperäisen päätöksen sylikummista ja miehen suvulle ja siskolle ilmoittaisin, että olet jo pyytänyt toista kummia sylikummiksi etkä aio tätä enää muuttaa, asia on näin.
Voit myös kertoa, että ihan yhtä suuri ja yhtä tärkeä kummi on se toinenkin, joka ei ole sylikummi, ja kummius riippuu siitä, miten itse hoitaa hommansa ja miten itse sen mieltää, mutta sinä olet tarkoin valinnut ja pyytänyt kummiksi itsellesi tärkeät ihmiset, ja sylikummi-asian päätät sinä.

Tuli mieleen, että se sylikummius määräytyy iän mukaan. Eli vanhemman pariskunnan vaimo pitää kastettavaa sylissä. Nykyään, niin kuin meilläkin, on sinkkuja paljon kummeina, mutta itse silti valitsen sylikummiksi vanhimman naisen.

Voit vaikka tämän "selityksen" kertoa sille miehen siskolle niin ei kamalasti loukkaannu, kun ei sylikummiksi huolitakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Toisen kummit vielä hakusessa:
Tuli mieleen, että se sylikummius määräytyy iän mukaan. Eli vanhemman pariskunnan vaimo pitää kastettavaa sylissä. Nykyään, niin kuin meilläkin, on sinkkuja paljon kummeina, mutta itse silti valitsen sylikummiksi vanhimman naisen.

.

Missä näin sanotaan? Mun mies on meen yhteisen kummilapsen sylikummi. Näin mm. siksi koska hän on tuntenut lapsen vanhemmat jo paljon ennen minua.

Ei sinun tarvitse ottaa miehesi suvun moukkamaisuutta omille harteillesi. Miehesi voi sanoa vanhemmilleen, ette te olette päättäneet asian toisin. Miehesi on päättänyt, että sinä saat päättää ja sinä olet päättänyt ja pyytänyt toisin. Sehän on helppo sanoa, ettei päätöstä enää voi pyörtää, kun sylikummi on jo pyydetty. Myös tuo "muutkaan tädit eivät ole sykikummeja" - kortti kannattaa käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:

Ennen sylikummi oli se, joka otti lapsen hoitoonsa, jos vanhemmille tapahtui jotakin :wave:
Muistelen, että riparilla kehoitettiin pienen kirkon takia pyytämään vain sylikummi konfirmaatioon siunaamaan alttarille.

Uusimmat

Yhteistyössä