Mitä mieltä kauppojen sunnuntai aukiolosta? tai aukiolosta yleensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä toivon ettei nuo sunnuntai aukiolot menis koskaan läpi. Ensinnäkin myyjillä on muutenkin hyvin epäinhimilliset työajat ja vapaapäiviä muutenkin vähän. Toisekseen sunnuntait on yleensä kuitenkin sen verran hiljaisia että kauppiaat ja putiikkien omistajat ottavat helposti ainoastaan takkiinsa noina päivinä. Sen vuoksi koitetaan säästää turvallisuustekijöissä. Ei ole mitenkään harvinaista että kauppaan ei esim. oteta lainkaan sunnuntaiksi vartiointipalvelua ja että myyjiä on tyyliin 2 koko isossa myymälässä.

Ihan vain myyjien edun kannalta katselen tätä asiaa, itse ainakin voin ostokseni tehdä muinakin päivinä.

Kannatan vapaita aukioloaikoja; liike saisi itse päättää onko yötä myöten auki vai ei. Itse teen 3vuorotyötä ja olisi mukavaa päästä kauppaan silloin kun pääsee ja on tarve :)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mä toivon ettei nuo sunnuntai aukiolot menis koskaan läpi. Ensinnäkin myyjillä on muutenkin hyvin epäinhimilliset työajat ja vapaapäiviä muutenkin vähän. Toisekseen sunnuntait on yleensä kuitenkin sen verran hiljaisia että kauppiaat ja putiikkien omistajat ottavat helposti ainoastaan takkiinsa noina päivinä. Sen vuoksi koitetaan säästää turvallisuustekijöissä. Ei ole mitenkään harvinaista että kauppaan ei esim. oteta lainkaan sunnuntaiksi vartiointipalvelua ja että myyjiä on tyyliin 2 koko isossa myymälässä.

Ihan vain myyjien edun kannalta katselen tätä asiaa, itse ainakin voin ostokseni tehdä muinakin päivinä.

Mites poliisit, hoitajat, palomiehet, ... Eiköhän niillä ole hiukka epäinhimillisemmät työajat kuiteskin?? Ihan normaalit on myyjillä

Tässä olikin samoja aatoksia kuin minulla..
Viikolla voi olla auki 8-20, la 8-16 ja su kiinni. Ja tarkoitan isoja marketteja..
Saisivat sitten su elantonsa ns.pikkukaupat ja ABC:t.

Alkuperäinen kirjoittaja Kusti:

Mites poliisit, hoitajat, palomiehet, ... Eiköhän niillä ole hiukka epäinhimillisemmät työajat kuiteskin?? Ihan normaalit on myyjillä

Juu tuohan on se yleisin kommentti aina =) . MUTTA: poliisit, hoitajat,palomiehet yms. tietävät jo työnsä aloittaessaan mitä tuleman pitää. Ovat siis tietoisia että tekevät vuorotyötä ja vapaapyhiä ei vaan ole.

Myyjillä taas on tähän mennessä ollut oikeus pitää sunnuntainsa vapaana (tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta) ja mun mielestä heillä pitää olla tuo oikeus jatkossakin.

Tuota vois siis verrata siihen että joku vaikkapa sihteeri tekee ma-pe 8-16 töitä ja yhtäkkiä ilmoitetaankin että tästä lähtien töitä tehdään myös viikonloppuisin.

Ja kuten sanottu: myyjillä karsitaan turvallisuudesta jotta saadaan henkilöstökulut kuriin ja jotta olisi edes vähän kannattavaa pitää putiikki auki sunnuntaisin.

Mä olen sitä mieltä että JOS kauppias/omistaja tahtoo pitää putiikkinsa auki ja JOS häneltä löytyy halukkaita työntekijöitä tekemään sunnuntaita, niin silloin asia on ok. Eli kaikki perustuis vapaaehtoisuuteen.

Yhteistyössä