Mitä mieltä: Kaupan myyjät veivät poikien rullalaudat ja pyörän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna"

Vieras
Kaupan myyjät veivät poikien rullalaudat ja pyörän | Uutiset | Pääkaupunkiseutu | Oma kaupunki

Noin kymmenvuotiaiden poikien skeittailu Torpparinmäen S-Marketissa sai lopun perjantai-iltana, kun kaupan myyjät takavarikoivat kahden pojan rullalaudat. Samalla vietiin talteen kaupan ovien eteen jätetty polkupyörä.

Vartin lukija Eemil Marttila osui paikalle, kun pojat tuumivat kaupan ulkopuolella, uskaltaisivatko soittaa poliisille. Marttila palasi kauppaan poikien kanssa, mutta juttelu myyjien kanssa ei johtanut tulokseen.

Torpparinmäen S-Marketin myyjä myöntää takavarikon. Tapahtumahetkellä töissä olleen miesmyyjän mukaan poikaporukka on toistuvasti jättänyt pyöriä hätäpoistumistienä käytettävän pääoven eteen, rullalautaillut liikkeessä ja aiheuttanut muutenkin häiriötä. Kiellot eivät auttaneet.

- Jotakin kautta meidän piti saada yhteys poikien vanhempiin. Jälkikäteen mietittynä ehkä vähän hätiköity ratkaisu, mutta siinä mielessä toimiva, että saimme vanhemmat paikalle, myyjä puolustaa ratkaisua.

Myyjän mukaan pojille luvattiin palauttaa tavarat, kun he tulevat niitä vanhempiensa kanssa noutamaan. Paikalle saapui vain yksi vanhempi, mutta tämä lupasi kertoa viestin eteenpäin.

- Tavarat olivat meillä alle tunnin, miesmyyjä kertoo.

Myyjän mukaan toiminta ei edusta kaupan virallista linjaa. Takavarikointiin ei ole turvauduttu ennen.

- Eikä niin todennäköisesti tehdä jatkossakaan. Se oli sen hetken päätös.

- Mutta virallinen linja on, että hätäpoistumistiet täytyy pitää avoinna ja skeitata ei saa, myyjä sanoo.

HOK-Elannon Alepa- ja S-Market-kauppojen ketjujohtaja Kimmo Nikula pitää tapahtunutta valitettavana ylilyöntinä.

- Luonnollisesti näin ei saisi tehdä ja pahoittelen että niin on käynyt. Siinä tilanteessa ei asiaa ilmeisesti ole mietitty sen tarkemmin vaan on hermostuttu jatkuvaan häiriöön ja on mennyt niin sanotusti kuppi nurin, Nikula arvioi.

- Sisällä skeittailussa on vaarannettu paitsi omaa, myös muiden asiakkaiden turvallisuutta, hän muistuttaa.

Nikulan mukaan kaupan keinot puuttua häiriöihin ovat vähäiset. Jos puhuttelu ei tuota tulosta, kauppaan voidaan hälyttää vartiointipalvelun edustaja rauhoittamaan tilannetta.

Poliisi ei ole saanut asiasta ilmoitusta. Ylikomisario Tuomo Lotta Pohjois-Helsingin poliisipiiristä kommentoi kuitenkin yleisesti, että toisen omaisuuden takavarikointi on sallittua vain, jos taustalla on rikos tai takavarikolla voidaan estää rikollinen toiminta.

Ihan ok mun mielestä. Kyllä sekin jo kertoo jotain, ettei sinne edes tullut kuin yksi vanhempi paikalle.

Mä ainakin haluaisin tietää, jos mun lapset harrastais tuollaista.

Onko näille pojille annettu porttikielto kauppaan? Vai ovatko siitä' huolimatta tulleet sisälle? En näkisi takavarikkoa mitenkään vakavana asiana, naurattaa tuo ketjun edustajan pr-kommentointi.... Tässä taas silitellään häirikkönuorien päätä.

[QUOTE="anna";22270160Poliisi ei ole saanut asiasta ilmoitusta. Ylikomisario Tuomo Lotta Pohjois-Helsingin poliisipiiristä kommentoi kuitenkin yleisesti, että toisen omaisuuden takavarikointi on sallittua vain, jos taustalla on rikos tai takavarikolla voidaan estää rikollinen toiminta.[/QUOTE]

Tähän mä sanoisin, että entäs muille aiheutettu vaaratilanne, kun skeittaillaan pitkin käytäviä ja tukitaan hätäuloskulkutiet?

Olen teidän kanssa samaa mieltä, ja ihmettelen suunntattomasti tuota et miks tuosta on tehty "kohualoitus" vaik vanhemmat eivät ole tehneet rikosilmoitusta.
Joku keinohan on oltava millä tuohon voi puuttua!

ihan oikein, pitäähän ne kakarat saada kuriin. ja tosiaan, mites muuten ne vanhemmat saadaan tietoiseksi asiasta.
asiakkaana mua ärsyttää, kun pennut juoksee/skeittaa/pyöräilee jne. kaupoissa ja tönii muita.

no sen kummemmin ottamatta kantaa oliko nyt oikein vai ei mut mun mielestä kaupan edusta ei oo lasten leikkipaikka,meilläkin täällä yhen kaupan eessä norkoilee nuoriso kaupan ovien eessä pyörät maassa makaen ja siis ihan siinä oven eessä ja kaupan puolesta tuskin ollaan mitän tehty koska aina ne siinä norkoilee.Kyllä mä ymmärrän et siinä pihalla ollaan muttakun ihan ovensuussa ja sit siinä ollessa myös räitään kaupan edus ihan siivottomaan kuntoon ni ei oo kiva ku kengän pohjassa klimppi vaikka kuinka yrittää väistellä.

Jos ajattelen siltä kannalta, että kyseessä olisi oma lapseni, joka tuollaista olisi tehnyt ja myyjä pitäisi ainoana mahdollisuutena toimia kuten toimi, jotta saattaisi minun tietooni lapseni käytöksen, niin olisin enemmänkin iloinen myyjän toiminnasta kuin vihainen siitä.

[QUOTE="poikien äiti";22270237]Minusta oikein toimittu ja oman pojan kohdalla olisin aika nöyränä mennyt kauppaan hakemaan tavaroita.[/QUOTE]

Peesi. Ja ois kyl kuullu vielä kotonakin poika asiasta.

lapset ajetaan pois, JOS HEILLÄ ON RULLALAUTA kädessä..... itse seurasin sivusta kun myyjä hyökkäsi kahden rullalautaa kantavan pojan kimppuun ja talutti pois. Kuka nyt jopa 200 euroa maksavan laudan jättäisi pihalle ??
Puutuin asiaan ja kirjoitin valituksen kauppaan. Johtajan mielestä ei tietenkään "kaupan virallinen linja" mutta yhä edelleen sama naismyyjä vainoaa rullalautailijoita

Täh? No jos mun poikaa nähdään joskus roikkumasta ostareilla skeitteineen tms niin olisin tosi kiitollinen että ottaisi takavarikkoon! Mikä ylilyönti? Kauheeta silittelypuhetta, erittäin oikein. Todella ärsyttävää muutenkin kun murkut notkuu kaupoissa ja myyjät käy karjumassa vähän väliä niille ja sitte tullaan hihittäen takasin.
Voi jospa heidän vanhemmat saisikin tietää niin poistuis tuokin ongelma.

Yhteistyössä