mitä maksaisitte tällaisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Paljonko maksaisit tällaisesta talosta. Paikka on kymenlaakso, anjalankoski (aika alhainen hintataso). Talo on sata vuotta vanha. Neliöitä on n.200. Hirsirunko. Alimmat hirret menee mahdollisesti vaihtoon (eli mädät), talossa elelee maabakteeri ja on asumiskiellossa ja lämmityskiellossa. Talossa saattaa vuotaa katto ja voipi olla kosteusvaurioita. Vesiä ei tule sisälle. Mutta talo onjumalaisen kaunis. Paljon maksaisitte?

Millainen tontti? Onko oma? Talohan pitää purkaa 1½m korkeudelta, eli alimmat hirret vaihtaa. Se tarkoittaa koko tönön purkamista ja vain terveiden hirsien käyttämistä. Jos tontti oma ja hieno ja iso, voisin maksaa siitä 50 000-100 000e, talolle ei voi hintaa laittaa koska korjaaminen maksaa uuden verran.
Eli tontin hinta ja talon korjaus, joka maksaa vähintään 100 000 tontin päälle.

Tuollai ajattelee mosi muukin ja olen varmaan hullu, kun haluan ostaa sen. En vain osaa arvioida hintaa lainkaan. Mistäköhän sitä vois kysyä, että mitä siitä vois tarjota?

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Millainen tontti? Onko oma? Talohan pitää purkaa 1½m korkeudelta, eli alimmat hirret vaihtaa. Se tarkoittaa koko tönön purkamista ja vain terveiden hirsien käyttämistä. Jos tontti oma ja hieno ja iso, voisin maksaa siitä 50 000-100 000e, talolle ei voi hintaa laittaa koska korjaaminen maksaa uuden verran.

Millä alueella asut? Ei täällä tontit nuin kalliita ole.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Tuollai ajattelee mosi muukin ja olen varmaan hullu, kun haluan ostaa sen. En vain osaa arvioida hintaa lainkaan. Mistäköhän sitä vois kysyä, että mitä siitä vois tarjota?

Jos tunnet jonkun rakennusalalla työskentelevän, kirvesmiehen esim, ota mukaan ja näytä kohde. Hän osaa ehkä arvioida, mitä talon korjaaminen maksaa. Älä luota näihin kuntotarkastajiin.

no paljon siitä siis pyydetään, vai eikö ole misään julkisesti myynnissä?
asuntovälittäjäthän noita arvioita tekee, olisko sellaiseen sitten yhteydenotto paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:

Millä alueella asut? Ei täällä tontit nuin kalliita ole.

Jos kaunis iso tontti ehkä joen rannassa, tai muuten maisemallisesti hieno, voi se maksaa tuon verran. Kuvittelisin vanhan talon tontin usein olevan kaunis. Muutenhan koko hankkeessa ei tod ole järkeä.

Tonttin koko riippuu siitä, miten se lohkotaan tilaan kuuluvista maista. Tontti sijaitsee maaseudulla. On kaunis vanhan ajan pihapiiri. Haluaisin ostaa talon vain, koska olen siihen kiintynyt. Korjaan sitä vaikka 10 vuotta, jos tarve vaatii. Mutta pitäs osata arvioida realistinen max.hinta. Meil on jo omakotitalo jossa asutaan. Mut mitäs tästä vanhasta talosta vois maksaa?? Oisko täällä ketään semmosta taloasiantuntijaa?

Alkuperäinen kirjoittaja =:

no paljon siitä siis pyydetään, vai eikö ole misään julkisesti myynnissä?
asuntovälittäjäthän noita arvioita tekee, olisko sellaiseen sitten yhteydenotto paikallaan.

Juu. ei ole julkisesti myynnissä. Pitäsköhän soittaa yhelle tutulle kiinteistövälittäjällä, jos suostuis jotain sanomaan.

No ei varmaan ole, ellei kohdetta ole nähnytkään. Missä asut sen 10vuotta? Käytkö ansiotyössä, minkä hinnan omalle ajalle laitat? Miten kuljet, onko autoa, miten kuljetat tavaran työmaalle, kuka hoitaa penskat kun itse korjaat, onhan tuota mietittävää. Asumiskelvottomien kiinteistöjen arvo myytäessä on yleensä 0 eur. Myyjä haluaa tontin hinnan. Purkukustannukset on isot noin ison talon kohdalla. Minusta sinun kannattaa palkata rakennusalan ammattilainen tekemään järkevä kustannusarvio, ennen kauppaa, että tiedät mihin olet ryhtymässä.

vaikka mies sanoiskin ei, niin voinpa minä tyttö kipitttää pankkiin ja ostaa talon itse. Meillä siis on jo asumiskuntoinen omakotitalo, eli asuttaisiin siinä remontointiaika. Täytyy etuavesta kattoa se tonttien hinta.

Mikä on maabagteeri onko se poistettavissa? Mä voisin veikata hinnaksi 10 000 - 40 000e riippuen tontista. Toisaalta jos joku tollaisen rämän viitsisi ostaa, niin ei 1000-5000:kaan liian pieni hinta ole.