Mitä maksaa omakotitalon rakentaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oinas äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oinas äiti

Jäsen
29.12.2005
101
0
16
Meillä on suunnitteilla rakennus projekti. N.140m2 taloa ollaan suunniteltu. Tarkoitus ottaa talopaketti mutta ei tehtaan pystytystä.
Muutenkin tehdään kaikki mahdollinen itse, tietty sähkö/putki ym hommat hoitaa ammattilainen. Tontti maksaa 10000? ja vesiosuuskuntaan liittyminen 9000?.
Mietin vaan että paljonkohan lopullinen budjetti tulee olemaan?! Riittääköhän 160-170000??

Olis kiva kuulla vasta rakentaneilta, että paljon projekti tuli maksamaan?

me ostettiin täydellinen talopaketti (n.79 000?)sis.kodinkoneet,kaapistot,itse rakennettiin.160m2,tontti ilmainen,sähköt/putket/muuraukset appiukko.Itse laatoitukset,maalaukset ym..Maansiirtoon ainoastaan ulkopuolinen työmies.Emme tehneet ihan perustavallista vaan laadukkaammista materiaaleista.pari vuotta meni ja rahaa 120 000?.Autotallia ei vielä.Nyt on kyllä kaikki rak.materiaalien hinnat nousseet huimasti..Jos vaan itsellä taitoa niin pääsee huimasti halvemmalla kuin rakennuttamalla

jos talo pakettiin ei sisälly ihan kaikkea niin kannattaa kilpailuttaa tarvikkeita. meillä ei mennyt palkanmaksuihin juurikaan rahaa kun lähipiiristä löutyi ammattilaisia. eli kaikki mahdollinen vaan itse tehdä minkä pystytte. me säästimme puutavarassakin huikeita summia kun isäni metsästä saimme kaataa puut. kun säästimme runko ja ulkotöissä niin ei tarvinnut pihistellä sisustusmatewriaaleissa. silti selvisimme alle 100 000. kappaletavarasta tehtiin. mutta rakentamisen kustannukset nousseet 4 vuodessa n. 5-10 %

eiks tolla budjetilla jo saa valmistalonkin? ainaki ne mainostaa valmisvaajaa ja desingtaloja et alkaen 110 000-130 000e, siihen perustukset, tontti, liittymät yms. mut luulis et 4 makuuhuoneen perustalon saa tohon rahaan jo avaimet käteenkin. jos siis kelpaa halvemmatki materiaalit. ja jos ite tekemällä saa halvemmalla niin miksei riittäis?

No jos jo tontti ja liittymät ovat 109000, niin ei riitä. Talopaketti maksaa jo sekin tuon kokoiselle talolle useita jo n. 30.000 euroa enemmänkin. Riippuu tietsti kovasti siitä mitä paketti sisältää. Päälle tulee perustukset, maatyöt, pihatyöt, sisustusmateriaalit ja tietysti työtä, työtä ja työtä. Mutta empä usko, että mitenkään voi riittää.

Muoks, se tonttihan oli huikeasti halvempi. Sitten voi riittääkin.

Yhteistyössä