MITA MA TEEN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtisumu

Jäsen
14.01.2007
989
0
16
olen pahkailly tan kysymyksen kans jo vaikka kuinka kauan. tiedan ettei sita voi kukaan muu paattaa mut SANOKAA NYT JOTAIN.
ollako kotiaiti vai jaada toihin?
meilla on 3 ALLE 5-vuotiasta, hoitovapaata en enaa saa kun olen just tullu takas toihin vuoden hoitovapaan jalkeen.
olen tykanny kotona hoitaa lapsia ja kotia, voidaan menna puisoon hyvalla ilmalla tai naapureille leikkimaan sateella. mut joskus paivien samanlaisuus tympii, kun siivoat ja pyykkaat kaiket paivat. en liiku kovin paljon kodin ulkopuolella lasten kanssa, ja he kayvat esikoulua osan viikosta. enimmakseen siis ollaan kotona tai omalla pihalla lasten kanssa.
nyt kun tulin toihin niin onkin eka viikko menny hyvin. yhtakkia saakin jutella niin monen ihmisen kans joka paiva, jaa toissa joutuu koko ajan ratkomaan ongelmia mika on aika kivaa mut haastavaa kun aivot on vuoden ollu narikassa. eli alyllisesti joutuukin nyt paivittain miettimaan ratkasuja ja tekemaan nopeasti paatoksia. vissiin virkistyin henkisesti niin etta naen varikkaita uniakin nyt joka yo.
en osaa paattaa mika olis PARAS ratkasu. poika alottaa syksylla koulun et olis kiva hanellakin jos huomioisin hanta enemman. toisaalta tarvittaessa saamme kotiin hoitajan ja keskimmainen jatkais esikoulua. pitais kohta paattaa irtisanoutuako mielekkasta ja hyvinpalkatusta hommasta ja jaada kotiin.
lapset vai mina? mina vai lapset? osa-aikasta eivat toissa ainakaan samaa tyota anna (todennakoisesti).

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
olen pahkailly tan kysymyksen kans jo vaikka kuinka kauan. tiedan ettei sita voi kukaan muu paattaa mut SANOKAA NYT JOTAIN.
ollako kotiaiti vai jaada toihin?
meilla on 3 ALLE 5-vuotiasta, hoitovapaata en enaa saa kun olen just tullu takas toihin vuoden hoitovapaan jalkeen.
olen tykanny kotona hoitaa lapsia ja kotia, voidaan menna puisoon hyvalla ilmalla tai naapureille leikkimaan sateella. mut joskus paivien samanlaisuus tympii, kun siivoat ja pyykkaat kaiket paivat. en liiku kovin paljon kodin ulkopuolella lasten kanssa, ja he kayvat esikoulua osan viikosta. enimmakseen siis ollaan kotona tai omalla pihalla lasten kanssa.
nyt kun tulin toihin niin onkin eka viikko menny hyvin. yhtakkia saakin jutella niin monen ihmisen kans joka paiva, jaa toissa joutuu koko ajan ratkomaan ongelmia mika on aika kivaa mut haastavaa kun aivot on vuoden ollu narikassa. eli alyllisesti joutuukin nyt paivittain miettimaan ratkasuja ja tekemaan nopeasti paatoksia. vissiin virkistyin henkisesti niin etta naen varikkaita uniakin nyt joka yo.
en osaa paattaa mika olis PARAS ratkasu. poika alottaa syksylla koulun et olis kiva hanellakin jos huomioisin hanta enemman. toisaalta tarvittaessa saamme kotiin hoitajan ja keskimmainen jatkais esikoulua. pitais kohta paattaa irtisanoutuako mielekkasta ja hyvinpalkatusta hommasta ja jaada kotiin.
lapset vai mina? mina vai lapset? osa-aikasta eivat toissa ainakaan samaa tyota anna (todennakoisesti).

Siis minkä ikäisiä ne lapset nyt onkaan?

3 alle 5v:tä.. ja kuitenkin eskari ikäinen ja ekalle menevä..

nooh.. enpä osaa sanoa tilanteeseesi mitään.. mutta MINÄ jäisin kotiin vielä, jos voisi. Töitä ehtii tehdä sittenkin, kun lapset isompia..

muoks : ANTEEKSI, jos vaikutin tökeröltä :ashamed:
taidat asustaa ulkomailla???

[quote="Riksis)
.[/quote]
Siis minkä ikäisiä ne lapset nyt onkaan?
3 alle 5v:tä.. ja kuitenkin eskari ikäinen ja ekalle menevä..
[/quote]
esikoinen aloitti eskarin 3-v ja keskimmainen 2-v, semmonen montessori-tyyppinen jossa yhdistetaan leikki ja oppiminen. mun kasittaakseen mennaan lapsen ehdoilla, mut kuitenkin koulu. olen samaa mielta, koulu sais alkaa pari vuotta myohemmin.

Ei tylsä aihe, mutta täältä käsin on vaikea sanoa.

Mä luulen, että jos monella naisella täällä Suomessa olisi mahdollista jäädä kotiin ja elää miehen tuloilla, niin monikin niin tekisi. Ja varsinkin jos lapset kävisivät "eskaria".

Mutta hyvin harva voi jäädä kotiin, kun lapsi täyttää kolme, vaan karu totuus iskee vasten kasvoja, ettei se lapsilisä + miehen palkka riitä elämiseen.

Jäisin kotiin jos voisin, mutta haluaisin myös tehdä jotain muutakin lisäksi. Pelkät lapset ja koti saa mun nuppini kivistämään...

Ei ole tylsä aihe, tuohon on vaan hankala sanoa mitään, niin kuin sunkin on hankala päättää mitä tuon asian kans teet. Onko sun työpäivät miten pitkiä, ehditkö töiden jälkeen olla vielä lasten kanssa? Jos nautit töissä käymisestä ja se tuntuu hyvältä, sanoisin että ihan itsesi vuoksi jatkaisit vielä töissä. Jos tuntuu että kotona alkaa tulla ongelmia, mietit sitten uudestaan sitä kotiin jäämistä, olisiko se mahdollista?
Itse menin töihin kun oli pakko taloudellisen tilanteen vuoksi, ja oman jaksamisenikin kannalta. Mut jos rahallisesti oltais pärjätty ilman mun töitä, niin olis kyllä ollut tosi hankala päättää miten sitä olisi toiminut.

Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
Onko sun työpäivät miten pitkiä, ehditkö töiden jälkeen olla vielä lasten kanssa?
lahden kotoa 0700 ja tulen kotiin 1630, viimeistaan 1700. toiden jalkeen teen ruoan, syodaan, vanhemmat lapset haluaa yleensa ruoan jalkeen katsoa telkkaria, leikitaan, sit 1930 pesulle, iltapuuro ja nukkumaan 2000-2100.
isa tulee kotiin vasta 1800-1900, eli itselle jaa aikaa 3-4 tuntia paivassa olla lasten kans.

anteeks etta jauhan vielakin tata asiaa mutta kun on niin vaikea paattaa. nyt jos irtisanoudun niin tulijoita on heti tahan paikkaan, et vuoden tai parin paasta haluan tulla takas toihin, en ainakaan samalle paikalle paase.

on kuitenkin iso paatos. lapset tarvii aitiaan enemman kun hoitajaa mut tarviiko aiti enemman kun lapsensa?

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
Onko sun työpäivät miten pitkiä, ehditkö töiden jälkeen olla vielä lasten kanssa?
lahden kotoa 0700 ja tulen kotiin 1630, viimeistaan 1700. toiden jalkeen teen ruoan, syodaan, vanhemmat lapset haluaa yleensa ruoan jalkeen katsoa telkkaria, leikitaan, sit 1930 pesulle, iltapuuro ja nukkumaan 2000-2100.
isa tulee kotiin vasta 1800-1900, eli itselle jaa aikaa 3-4 tuntia paivassa olla lasten kans.

anteeks etta jauhan vielakin tata asiaa mutta kun on niin vaikea paattaa. nyt jos irtisanoudun niin tulijoita on heti tahan paikkaan, et vuoden tai parin paasta haluan tulla takas toihin, en ainakaan samalle paikalle paase.

on kuitenkin iso paatos. lapset tarvii aitiaan enemman kun hoitajaa mut tarviiko aiti enemman kun lapsensa?

Minä en kykenisi tuohon. Siis itsellä on kaksi lasta, 4,5v ja 1v3kk, syksyllä aloitan taas täyspäiväisen opiskelun. Keväällä mulla oli n. kuukauden jakso jolloin suoritin opetuskaivaukset ja inventoinnin pois alta (pääaineena arkeologia) ja lähdin kotoa siinä seitsemän aikaan, yleensä viiteen mennessä oltiin lasten kanssa kotona, joskus oli lyhyempiäkin päiviä jolloin lähdin kahdeksalta. Olin aivan puhki, ja lapset myös, varsinkin pienempi, kun ei aiemmin ole ollut hoidossa näin pitkiä aikoja, siis koko päivää. Kotona en kerinnyt tekemään mitään, univelkaa kertyi...sitä ihmettelenkin, että miten koskaan pystyisin olemaan töissä kun tuo kuukausi oli jo noin rankka! Onneksi kun koulu alkaa, luentojen välissä on ilmaa ja päiviä jotka ei oo ihan täysiä, voi tehdä esseitä, lukea tenttiin tai jopa kotitöitä. Muuten ei onnistuis millään.

Äiti kyllä tarvii enemmän kuin lapsensa, sitä erilaistakin tekemistä kuin pelkkä lastenhoito/koti. Mutta tuo päivä kuulostaa aika rankalta, mulla ei kauaa menis kun palaisin loppuun. ja hoitopäivätkin on lapsille työtä.

Huomaa et olen ollu toissa vaikka vasta viikon kun vasytti niin paljon lasten yoheraamisten ja toiden takia. Vaikka ei ole fyysisesti rankkaa niin uuvutti kaikenlainen aikataulussa pysyminen ja hermostuminen.
Joka paiva kuitenkin pohdin tata kysymysta lapset tarvii aitiaan enemman kun hoitajaa mut tarviiko aiti enemman kun lapsensa? koska henkisesti tyo piristi mut entas lapset? nyt on ollu helppoa kun omat vanhemmat on hoitaneet kotia ja lapsia paitsi kahtena paivana lapset menivat tarhaan jotta mun vanhemmat saa levattya mut ents sen jalken. miehesta ei ole apua lasten eika kodin hoidossa set sit tulee jakso jolloin pitaa tehda tyot ja sen jalkeen lapset ja koti kotona.

Yhteistyössä