Mitä mä teen väärin kun en saa vauvaa päiväunille?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epäonnistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epäonnistunut"

Vieras
Tissille kyllä nukahtaa, mutta siitä kun laskee pinnasänkyyn niin herää. Sitten pitäs kohta olla taas syöttämässä toista uneen kun ei muuten onnistu. Sitten pulautellaan ja on ilmavaivoja :(

Likka oli yhdes vaihees sellaanen, että ei nukkunu päiväunia sängys. Heräs heti ku laitto sänkyyn. Annoon sitte välillä nukkua sitteris ja välillä nukku vaunulenkin aikana.

vaunuihin ja mamman kiloille kyytiä mars!Meillä esikko nukkui sisällä ihan pikkuvauvana sisällä n.15min-1h vaunuissa jopa 6h.Pikku lenkki kävellen ja loppu aika takapihalla.

Vaunuissa meillä vaan kiukutellaan, ehkä yks kerta kymmenestä on sellainen että nukahtaa kiltisti vaunuihin. Ennen nukkui kyllä todella hyvin päiväunia, jopa kahdet kolmen tunnin päikkärit joskus.

Kai tää on sitten joku ohimenevä kausi, eikai tässä muu auta kuin antaa nukkua tässä sylissä...

Yks päivä nukkui kyllä tosi hyvin makuuhuoneessa 2h, kun oli tuuletusikkuna auki niin pihalta kuului autojen ääntä (nukkuu kai paremmin kun on taustamelua) ja raitis ilma. Mutta se oli vain silloin yhtenä päivänä :D

Parveke?

Älä nukuta rinnalle, tai jos nuupahtaa rinnalle niin havahduta kevyesti, röyhtäytä ja vie sitten sänkyyn puoliunisena tutti suussa.
Sängyn päätypuolta voipi nostaa ylöspäin, voi helpottaa vatsaongelmiin.

voit ottaa vaunukopan tms olkkariin ja antaa nukkua siinä vaikka vatsallaan, kunhan vähän seuraat ettei oo pää patjassa jos on kovin pieni.

Unentarve voi vauvoilla vähentyä yllättävöstikn, voi olla ettei vaan uniaika oo enää samaan aikaan kuin ennen vaan enemmänkin tarvisi virikkeitä että jaksaisi valvoa vähän pidempään.

Pidä se vaava lämpöisenä kun lasket sinne pinnikseen. Kääri ennen imettämistä johonkin huopaan, niin se lämpö pysyy paremmin.
Meillä esikoinen reagoi herkästi lämmön vaihteluihin ja heräsi kyllä siitä melkein heti, kun laskin koppaan. Se oli raastavaa, mutta sitten kun sain vinkin tuosta käärimisestä, ei enää sitä ongelmaa ollut.

Onko teillä selkeä päivärytmi? Omani olen laittanut joka päivä samoihin aikoihin päväunille siitä asti, kun kotiin tultiin laitokselta. Eli aina on sitten samaan aikaan väsynytkin. Nukkuu tosin aina vaunuissa, myös sisällä. Parhaiten vetäsee kyllä unet kävelessä ja mä tarviin sitä liikuntaa.

Minäkin sain joskus harvoin esikoisen nukkumaan päikyt siten, että imetin suoraan parisänkyymme ja sinne sai jäädä paikoilleen kun nukahti. Siirtäminen herätti välittömästi. Vasta 3-4kk ikäisenä oppi nukkumaan vaunuihin pihalle ilman että ne olivat liikkeessä.

Kuopuksen olen nukuttanut tähän asti parisänkyymme kun siinä nukkuu parhaiten päikkärit. Eli jo 8kk... Kohta pitäis opettaa nukkumaan myös päikyt omassa sängyssä, mutta mikäpä kiire tässä on..

Onko teillä selkeä päivärytmi? Omani olen laittanut joka päivä samoihin aikoihin päväunille siitä asti, kun kotiin tultiin laitokselta. Eli aina on sitten samaan aikaan väsynytkin. Nukkuu tosin aina vaunuissa, myös sisällä. Parhaiten vetäsee kyllä unet kävelessä ja mä tarviin sitä liikuntaa.

Eikö teillä tosiaan vauvan päivärytmi tai unentarve ole muuttunut missään vaiheessa, vaan aina mennyt nukkumaan samaan aikaan? :O Meilläkin on ollut tietty rytmi, mutta jossain vaiheessa vauvaa ei vain ole voinut "laittaa päiväunille" enää samaan aikaan, kun se ei ole nukahtanut, vaan sängyssä/vaunuissa vaan jokelletaan, ähelletään, myöritään, kikatellaan ja lopulta kiukkuisena kitistään, kun siellä on tylsää :D Sitten vaan on koitettu myöhemmin uudestaan, ja uusi rytmi on löytynyt, ja on saattanut vauvavuoden aikana vaihtua montakin kertaa.

[QUOTE="kahden äiti";29106585]Eikö teillä tosiaan vauvan päivärytmi tai unentarve ole muuttunut missään vaiheessa, vaan aina mennyt nukkumaan samaan aikaan? :O Meilläkin on ollut tietty rytmi, mutta jossain vaiheessa vauvaa ei vain ole voinut "laittaa päiväunille" enää samaan aikaan, kun se ei ole nukahtanut, vaan sängyssä/vaunuissa vaan jokelletaan, ähelletään, myöritään, kikatellaan ja lopulta kiukkuisena kitistään, kun siellä on tylsää :D Sitten vaan on koitettu myöhemmin uudestaan, ja uusi rytmi on löytynyt, ja on saattanut vauvavuoden aikana vaihtua montakin kertaa.[/QUOTE]

Joka päivä sitä alkaa nukuttamaan 10.30-11.30 välisenä aikana, ei poikkeuksia. Toiset unet ovat 15.30-16.00. Iltaunille käy 20.00-20.30. Meillä on ateriat aina samaan aikaan niin ne rytmittää päivää hyvin. Ennen kiinteitä nukahti samoihin aikoihin.

Joka päivä sitä alkaa nukuttamaan 10.30-11.30 välisenä aikana, ei poikkeuksia. Toiset unet ovat 15.30-16.00. Iltaunille käy 20.00-20.30. Meillä on ateriat aina samaan aikaan niin ne rytmittää päivää hyvin. Ennen kiinteitä nukahti samoihin aikoihin.

Meillä on myös ruoka-ajat ollut aina samaan aikaan, mutta molempien vauvojen unirytmi on siitä huolimatta elänyt. Nyt 8kk ikäinen esimerkiksi joku aika vielä nukkui samalla tavalla kuin teillä, kahdet päikkärit (ja aika samaan aikaankin), mutta nyt nukkuu enää yhdet, klo 14-16 :) Joskus nukkuu vähän kauemminkin, mutta väsy tulee aina niin että nukahdetaan kahdelta :D

Mä en tosiaan enää imetä, vauva vierotti itse ittensä 5,5kk niin ei enää ole niitä tissille nukahtamisia. Mä voin täysin säädellä tota rytmiä periaatteella "äiti kyllä nyt tietää, että nukuttaa" :-)
Vauva on kohta 9kk.

[QUOTE="kahden äiti";29106629]Meillä on myös ruoka-ajat ollut aina samaan aikaan, mutta molempien vauvojen unirytmi on siitä huolimatta elänyt. Nyt 8kk ikäinen esimerkiksi joku aika vielä nukkui samalla tavalla kuin teillä, kahdet päikkärit (ja aika samaan aikaankin), mutta nyt nukkuu enää yhdet, klo 14-16 :) Joskus nukkuu vähän kauemminkin, mutta väsy tulee aina niin että nukahdetaan kahdelta :D[/QUOTE]

Mihin aikaan teillä 8kk herää aamuisin kun väsy tulee vasta 14? Kiinnostaa kun meillä 3veellekin tulee väsy jo 12.
6kk menee ekoille päiväunille jo 9.00.

Parhaiten vauva nukkuu meillä parvekkeella, muualla nukkuu vaan 30min kerrallaan.

[QUOTE="vieras";29106355]Minäkin sain joskus harvoin esikoisen nukkumaan päikyt siten, että imetin suoraan parisänkyymme ja sinne sai jäädä paikoilleen kun nukahti. Siirtäminen herätti välittömästi. Vasta 3-4kk ikäisenä oppi nukkumaan vaunuihin pihalle ilman että ne olivat liikkeessä.

Kuopuksen olen nukuttanut tähän asti parisänkyymme kun siinä nukkuu parhaiten päikkärit. Eli jo 8kk... Kohta pitäis opettaa nukkumaan myös päikyt omassa sängyssä, mutta mikäpä kiire tässä on..[/QUOTE]

etkö pelkää,että vauva herätessään puotoaa lattialle?

[QUOTE="vieras";29106694]Mihin aikaan teillä 8kk herää aamuisin kun väsy tulee vasta 14? Kiinnostaa kun meillä 3veellekin tulee väsy jo 12.
6kk menee ekoille päiväunille jo 9.00.

Parhaiten vauva nukkuu meillä parvekkeella, muualla nukkuu vaan 30min kerrallaan.[/QUOTE]

Totta totta..mites muuten herää?
Meillä herää 06-8.00 ja aamupuuro on 08.30. Maito 09.30 ja lounas 10.30-11.00, lounaan jälkeen on aina kauhee väsy.

[QUOTE="vieras";29106365]Oot tehny ensimmäisen virheen jo siinä kohtaa ku olet antanut vauvan nukahtaa rinnalle tai syliin. Luultavasti teet tota vielä lapsen ollessa 1,5v.[/QUOTE]

Höpsis. Ei se aina noin mustavalkoista ole.
Annoin esikoisen nukahtaa rinnalle alussa (ekat kuukaudet) ja kannoin sänkyynsä nukkuvana. Jotenkin kummasti tuo osas parin kk iästä lähtien hakea itsekin unensa. Lapsi on kohta 3v ja kertaakaan en ole nukuttanut unille, vaan kantanut sänkyyn ja itse se sinne on nukahtanut, eikä koskaan jäänyt huutamaan perään :)

Nuorempi nukahtaa myös rinnalle tai syliin useimmiten ja kannan pinnasänkyyn nukkuvana. Joskus nukutan myös viereen isoon sänkyyn, mutta koska alkaa pian liikkua, en uskalla enää jättää siihen päiväunille valvomatta.
Äskenkin tuo silti jostain kumman syystä nukahti ihan itse tutti suussa omaan pinnikseensä, vaikka olen niin väärin tehnyt kun rinnalle nukuttanut :D

Yhteistyössä