mitä mä teen tuon 5-vuotiaan pojan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plaah!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plaah!

Vieras
Hänellä on harrastus, jonne lähti mielellään ja parit ensimmäiset kerrat menivätkin tosi hyvin ja lapsi oli innostunut, mutta nyt pari viimeisintä kertaa ovat olleen ihan hirveitä. Poika ei halua mennä muiden mukaan vaan alkaa riehua ympäriinsä ja tekee kaikkea muuta kuin mitä muut ja ohjaaja käskee. Pojan vei sinne viimeksi toinen, enkä minä, ettei minuun keskittyisi liikaa, mutta sama meno alkoi heti, vaikka kotona ensin perusteellisesti keskusteltiin ettei niin sitten tehdä.siellä on parempi jonkun olla mukana, kun on vanhempiakin poikia ja iso ryhmä, niin vähän katsomassa ettei häivy sieltä tms...Muutenkin on ongelmia tottelemisen kanssa, ei mukisematta tottele mitään, varsinkin jos joku muu jää kotiin vahtimaan ja minä astun ovesta ulos, niin alkaa järkyttävä riehuminen. Poika saa paljon positiivista huomiota ja aikaa perheeltään, hänellä on vähän vanhempi sisko myös. Päiväkodissa ongelmia tulee mm. siirtymätilanteissa, alkaa riehumaan silloin. On kotona ihan reipas ja tekee mitä pyydän yleensä ilman vastaanväittämistä, mutta joskus olen niin loppu tuon käytöksen kanssa. En kiitos kaipaa mitään diagnooseja, mutta haluaisin kuulla muiden 5-vuotiaiden vanhemmilta vinkkejä ja millaisia teidän lapset on??

Vinkkejä vaikea antaa mutta sellainen ajatustuli mieleen, että viihtyykö poika varmasti harrastuksessaan vai purkaako epämukavaa oloaan riehumisena. Oma poikani kävi 5-vuotiaana poikien jumpassa, jossa hyvin monipuolisesti pelejä, leikkiä ja jumppaa. Hän viihtyi siellä erinomaisesti ja totteli hyvin sääntöjä. Kannattaisikohan keskustella pojan kanssa, tykkääkö harrastuksesta,miksi riehuu,miksi ei tottele sääntöjä. En tarkoita mitään tenttaamista vaan sellaista mukavaa jutustelua.

Meillä on ollut samoja ongelmia nyt jo 10v pojan kanssa. Hänellä on ainakin osasyynä ollut puheen ymmärryksen vaikeus. Kun vilkas poika ei tiedä mitä pitäisi tehdä, mitä hän tekee? No tietty alkaa riehumaan.

Yhteistyössä