Mitä mä teen anopille? Se kaatuilee yhä useammin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Foortti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Foortti harmaana

Vieras
Käly(t) kai meinaa, kun se asuu tossa, että me pidetään silmällä, mutta pidäppäs silmällä kun oot päivät ja osat illoistakin duunissa/kokouksissa/lasten harrastukset jne.

Ja se ei suostu ottaa kännyä mukaan kun lähtee kaupoille/metsään ja sitte kaatuilee ja elää toivossa, että joku kävelee ohi.
(Asutaan metsäisessä lähiössä)

Nyt se oli taas kaatun, kotonaan ja maanu kusilätäkössä abaut 4h.
Eikä voinu koputtaa vaikka lattiaan, että oltais kuultu!
(Ehkä oli taju kankaalla?? Ei tosta tiiä)

Ja on nyt flunssassa ja kuulemma ei voi ottaa ees Disperiniä,
kun tulee paha olo ja ne on kuolemaks.
Niinkö lääkäritkin...

Voi elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26087008:
Turvaranneke? Voi sillä hälyttää apua, jos tarvitsee. Ulkona liikkumiseen rollaattori.

Meinattiin joululahjaks sitä pyörillä olevaa potkukelkkaa, mut ne maksaa noin 400€...
Rollaattorista piti kälyn puhua, mä en uskalla, se suuttuu aivan satana. ;)
Mut ei oo puhun.

Eikä sen mun mielestä sitä periaattessa tarvis, kun kävelee ok, polvet on vähän huonot ja heittääks sitte päästäkin.
Mut ei se rollaattorin kanssa mettään pääsis, ja sinne sen on "pakko" päästä.

Ja turvaranneke, eiks ne toimi vaan sisällä?
Onhan se tossa seinän takana, mutta kun ei kato VOI koputtaa jos on hätä.

Ja ulkona EI voi ottaa kännyä mukaan.

Kohta se kaatuu ja lyö pään tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26087095:
Joo siis sisätiloihin se ranneke. Mutta jos on itsepäinen anoppi, niin sille ei kyllä oikein voi mitään :(

Joo sitä tuo kyllä on. =)

Mietin, että jos veis ees silmälääkäriin.
Kattois näön ja jos tarttis uudet lasit, noista
taitaa olla aikaa...
Jos se auttais, että NÄKIS eikä kompurois...

Verenpaineet vähän koholla.
Ei muuta vikaa, paitsi itsepäisyys ja lääkäri/lääkekammo.

Keittis, se oli vielä 3v sitte paremmassa kunnossa kun mä!
Mikä ei oo tietty kovin paljoa. ;)

Joo sitä tuo kyllä on. =)

Mietin, että jos veis ees silmälääkäriin.
Kattois näön ja jos tarttis uudet lasit, noista
taitaa olla aikaa...
Jos se auttais, että NÄKIS eikä kompurois...

Verenpaineet vähän koholla.
Ei muuta vikaa, paitsi itsepäisyys ja lääkäri/lääkekammo.

Keittis, se oli vielä 3v sitte paremmassa kunnossa kun mä!
Mikä ei oo tietty kovin paljoa. ;)
Silmälääkäri voisi olla ihan jees. Iän myötä voi tulla myös lieviä aivoverenkierronhäiriöitä, joiden myötä voi kaatua.

Mun isäni taitaa olla paremmassa kunnossa kuin minä :D

miten mahtais toimia uhkailu, lahjonta ja kiristys? ja tietysti jankutus ja viime kädessä vittuilukin. keskustelet sitkeästi asiasta muutaman päivän välein ikään kuin ensimmäistä kertaa joka kerta, kunnes viesti menee perille. Jos toinen kysyy, että miksi toistat itteäs kuin rikkinäinen äänilevy, niin sanot että siksi kun ei kuulijallakaan pelaa korvat.

Ja sitten voisi koittaa sitä, että esim. ilmoittaa ettei sua päästetä enää ulos ilman rollaa, ettei lähde henki. Ostatte sille niitä kaatumahousuja jne. Sitten kun toinen raivoaa aikansa, niin toteatte, että no olkoon, jos suostut pitämään kännykkää... mikä tietysti oli se alkuperäinen tavoite. Jokainen kokee voittaneensa...

Olen kyllä sitä mieltä, että viiskymppiset pitäis laittaa jästipäätarkastukseen, ja sieltä suoraan kurileirille joka vuosi, jos pisterajat ylittyy. Vanheneva jästipää on kamalin luonnonkatastrofi, minkä minä tiedän... Kun myöhäistähän sitä sitten on enää kouluttaa, kun kuolemanpelko alkaa voittaa.

[QUOTE="jaahas";26087388]miten mahtais toimia uhkailu, lahjonta ja kiristys? ja tietysti jankutus ja viime kädessä vittuilukin. keskustelet sitkeästi asiasta muutaman päivän välein ikään kuin ensimmäistä kertaa joka kerta, kunnes viesti menee perille. Jos toinen kysyy, että miksi toistat itteäs kuin rikkinäinen äänilevy, niin sanot että siksi kun ei kuulijallakaan pelaa korvat.

Ja sitten voisi koittaa sitä, että esim. ilmoittaa ettei sua päästetä enää ulos ilman rollaa, ettei lähde henki. Ostatte sille niitä kaatumahousuja jne. Sitten kun toinen raivoaa aikansa, niin toteatte, että no olkoon, jos suostut pitämään kännykkää... mikä tietysti oli se alkuperäinen tavoite. Jokainen kokee voittaneensa...

Olen kyllä sitä mieltä, että viiskymppiset pitäis laittaa jästipäätarkastukseen, ja sieltä suoraan kurileirille joka vuosi, jos pisterajat ylittyy. Vanheneva jästipää on kamalin luonnonkatastrofi, minkä minä tiedän... Kun myöhäistähän sitä sitten on enää kouluttaa, kun kuolemanpelko alkaa voittaa.[/QUOTE]

:D

Aika hieno idea.
(Mutta MULLA on abaut 10v tohon maagiseen 50v ikään, joten tietty se vähän kalahti nilkkaan)

..tuota..olkoonpa kuinka jäärä hän tahtojaan, niin kyllä mä veisin lääkärille ihan perusteelliseen tutkimukseen. Että katsottais ja otettas laaja verenkuva ja tehtäs kaikki mahdolliset poissulkevat tutkimukset, ellei niitä ole jo tuon kaatuilun vuoksi tehty...se kun voi olla oire melkoisestakin...vai onko tuota kaatuilua jo tutkittu vai onko ihan uusikin juttu? Onko hän muuten minkä ikäinen? Mitään perussairauksia ei tainnut hänellä olla, mainitsit tuossa vain verenpaineesta...

No lääkärin tutkimuksiin nyt ihan ensimmäisenä. Joku tulehduskin vaan saattaa aiheuttaa tuollaista vanhemmassa ihmisessä. Pissa- tai korvatulehdus esimerkiksi. Kysyisin anopilta soitetaanko lääkärin aika nyt vai ambulanssi seuraan kaatumisen yhteydessä...?

[QUOTE="minää";26087478]No lääkärin tutkimuksiin nyt ihan ensimmäisenä. Joku tulehduskin vaan saattaa aiheuttaa tuollaista vanhemmassa ihmisessä. Pissa- tai korvatulehdus esimerkiksi. Kysyisin anopilta soitetaanko lääkärin aika nyt vai ambulanssi seuraan kaatumisen yhteydessä...?[/QUOTE]

Se ON tutkittu, sen takia tiesin ton verenpaineen.

Kävi lääkärillä hmm viime vuonna, oli joku "joukkotarkastuspakko".
Ja nyt oli vasta sh samaisesta syystä.

Sitä ennen käynyt hmm, joo no pari haavaa on käyny näyttääs pakon sanelemana, mutta sitä ennen noin 40v sitten synnyttämässä kuopuksensa.

Että ei oo mitään perussairauksia yms.
Muuten ok, mut toi verenpaine vähä koholla ja jästipäisyys +
polvet renaa.

..tuota..olkoonpa kuinka jäärä hän tahtojaan, niin kyllä mä veisin lääkärille ihan perusteelliseen tutkimukseen. Että katsottais ja otettas laaja verenkuva ja tehtäs kaikki mahdolliset poissulkevat tutkimukset, ellei niitä ole jo tuon kaatuilun vuoksi tehty...se kun voi olla oire melkoisestakin...vai onko tuota kaatuilua jo tutkittu vai onko ihan uusikin juttu? Onko hän muuten minkä ikäinen? Mitään perussairauksia ei tainnut hänellä olla, mainitsit tuossa vain verenpaineesta...

No se kaatuu noin kerran kuussa normisti, esim maton kulmaan, kun Ainot jalassa liukastelee TAI mettään kun ei jalat nouse tarpeeksi ylös juuria/kiviä väistämään.

Että tavallaan tää on LIIAN normi juttu,
tää että rouva kaatuilee.

Jos olis eka kerta ja tolleen, niin ehkä olis pelästynyt.

No se kaatuu noin kerran kuussa normisti, esim maton kulmaan, kun Ainot jalassa liukastelee TAI mettään kun ei jalat nouse tarpeeksi ylös juuria/kiviä väistämään.

Että tavallaan tää on LIIAN normi juttu,
tää että rouva kaatuilee.

Jos olis eka kerta ja tolleen, niin ehkä olis pelästynyt.

Oukkei. Eli kompuroi itsensä nurin n. kerta kuukaudessa mutta - nyt sitten lisääntynytkö? Ymmärsinkö oikein?

Kyllä mä kuitenkin lähtisin nyt jostain vyyhtiä purkamaan, vaikka sitten silmälääkärin kautta. Jos sieltäkin saa sitten puhtaat paperit, niin sitten pienoisella - no, okei - taitanee tarvita tuhdin annoksen ;) - painostuksella laittaisin kännykkää tyrkylle ja vaikka sinne mettään kävelysauvat tukea antamaan, ne kun ovat muodikkaatkin ;)... Ja niitä mattoja lähtisin ihan tylysti hyllyttämään, poistaisin ne kokonaan, jotta eivät olisi siinä provosoimassa kaatumistyrkkyinä...

Oukkei. Eli kompuroi itsensä nurin n. kerta kuukaudessa mutta - nyt sitten lisääntynytkö? Ymmärsinkö oikein?

Kyllä mä kuitenkin lähtisin nyt jostain vyyhtiä purkamaan, vaikka sitten silmälääkärin kautta. Jos sieltäkin saa sitten puhtaat paperit, niin sitten pienoisella - no, okei - taitanee tarvita tuhdin annoksen ;) - painostuksella laittaisin kännykkää tyrkylle ja vaikka sinne mettään kävelysauvat tukea antamaan, ne kun ovat muodikkaatkin ;)... Ja niitä mattoja lähtisin ihan tylysti hyllyttämään, poistaisin ne kokonaan, jotta eivät olisi siinä provosoimassa kaatumistyrkkyinä...

Matoista se vetäis herneet, kun jalat palelee.
No tietty JOS Ainot ottais mäkeen...

Ja tilais sen silmälääkärin.
Vaikka "äitienpäivälahjaks" ;)

Kävelysauvat on kyl hyvä idis.
Käyttäisköhän se. Hmm.

Mihin käteen se laittaa sitte kauppakassin...
(Käytetään kaupassa kun tarvis, mut eihän se VOI käydä kaupassa kun MEILLE sopii, vaan juoksee lähiSiwassa kun silmä vältää)

No MUTTA pitää nyt tehdä kuitenkin JOTAIN. =)

Matoista se vetäis herneet, kun jalat palelee.
No tietty JOS Ainot ottais mäkeen...

Ja tilais sen silmälääkärin.
Vaikka "äitienpäivälahjaks" ;)

Kävelysauvat on kyl hyvä idis.
Käyttäisköhän se. Hmm.

Mihin käteen se laittaa sitte kauppakassin...
(Käytetään kaupassa kun tarvis, mut eihän se VOI käydä kaupassa kun MEILLE sopii, vaan juoksee lähiSiwassa kun silmä vältää)

No MUTTA pitää nyt tehdä kuitenkin JOTAIN. =)

Hommaat sille anopillesi kauppakassiksi semmosen pyörällisen matkalaukkuhässäkkätsydeemin - loistavasti selitetty :D - jossa on semmonen teleskooppikantokahva...ja sitten toisessa kädessä menisi tukena ainakin se yksi sauva... Hankala tilanne kyllä muutoin, vallankin kun anoppisi vaikuttaa siltä, joka ei vielä mieleltään mikään vanha ole ;)...ja sen kautta kaikki muiden hössötys auttamisesta sun muusta on pahasta... Mutta voimia ja pitkää pinnaa :)...

Sanot anopille et tästä lähin pitää liikkua paikasta toiseen rullaattorilla, ellei halua et luut menee katki ja saa sit sen jälkeen viettää pitkiä aikoja terveyskeskuksen vuodepotilaana. Huonossa tapauksessa jää kokonaan vuoteen omaksi ku lihakset surkastuu. Se on sit hei hei itsenäiselle kotielämällä. (näin dramatisoituna)

Mun mummolla oli turvaranneke ja niin taisi olla miehenkin mummolla. Joskus noita on käytettykin. Oikeasti ovat tarpeen, jos usein kaatuilee. Ei munkaan mummo tuota ensin huolinut, mutta pari kertaa odoteltuaan hiukan liian kauan apua, suostui. Tuo pelottelu luiden katkeamiselle ja vuodepotilaaksi joutumisesta ei sitten ole mikään vitsi. Just niin siinä käy. Vanha ihminen ei kestä montaa kaatumista. Tn. tasapainoaisti alkaa heittää. Toki silmälasitkin on hyvä tarkistaa, mutta ei välttämättä vähennä kaatuilua. Kiva toki, että anoppisi on liikkuvainen. Siinä ei ole mitään huonoa.

Alkuperäinen kirjoittaja "vierailija:
Mun mummolla oli turvaranneke ja niin taisi olla miehenkin mummolla. Joskus noita on käytettykin. Oikeasti ovat tarpeen, jos usein kaatuilee. Ei munkaan mummo tuota ensin huolinut, mutta pari kertaa odoteltuaan hiukan liian kauan apua, suostui. Tuo pelottelu luiden katkeamiselle ja vuodepotilaaksi joutumisesta ei sitten ole mikään vitsi. Just niin siinä käy. Vanha ihminen ei kestä montaa kaatumista. Tn. tasapainoaisti alkaa heittää. Toki silmälasitkin on hyvä tarkistaa, mutta ei välttämättä vähennä kaatuilua. Kiva toki, että anoppisi on liikkuvainen. Siinä ei ole mitään huonoa.
Ai et olkoot kuluneilla rilleillä?