Mitä mä oon tehny väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Mun 4v tyttö varastaa, valehtelee, lyö, potkii ja on muutenkin väkivaltainen. Varastamiset on aina selvitetty, lapsi on palauttanut mitä on varastanut ja pyytänyt anteeksi. Ja hänelle myös on selitetty monet kerrat miksi ei saa varastaa. Väkivaltaisuudesta pääsee jäähylle, aina. Tämän toimivuudesta ei ole kyllä näyttöä.. Tyttö ei pysy jäähyllä pitämättä, ja kun pitää kiinni niin raapii, puree, nipistelee jne. Tätä ei sallita tietenkään, mutta eikö jäähyllä tytön pitäs "luovuttaa" kun tajuaa että rangaistus kärsitään ja sitten pääsee pois?

Meillä ei väkivaltaa käytä kukaan, ketään kohtaan. Eli ei voi olla mallin ottamista. Paitsi joskus tyttöä on pakko pitää kiinni tiukasti niin ettei voi liikkua(ja satuttaa muita), mutta tämäkään ei satu tyttöön.

Vinkkejä?

pyydäpä päästä perheneuvolaan.Kuulostaa nuo puremiset ja potkimiset,nipistelyt aistiyliherkkyydeltä tms.Kuulostat järkevältä äidiltä,joten ymmärrät varmasti,että tutkimukset ovat tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja huihai:
pyydäpä päästä perheneuvolaan.Kuulostaa nuo puremiset ja potkimiset,nipistelyt aistiyliherkkyydeltä tms.Kuulostat järkevältä äidiltä,joten ymmärrät varmasti,että tutkimukset ovat tarpeen.

Aistiyliherkkyydeltä? Siis miten ne voi ilmetä nipistelynä?
Mulla on itselläkin aistiyliherkkyyksiä, ääni, kosketus, valo jne.
Siihen mä kai vinkkejä halusinkin, että onko ammattiapu tarpeen vai oonko mä vain unohtanut millaisia 4veet on. Mutta ei tuo vanhin poika ole ikinä ollut tälläinen. Toki uhmaa ja kokeiluja oli mutta hänelle meni ihan puhumalla ja muutamilla jäähyillä perille mikä on oikein ja mikä väärin. Tuntuu että tytöltä tämä puuttuu kokonaan... ja muutenkin on välistä uskomattoman myötätunnoton. :/

ADHD? Mulla on diagnosoitiin vasta 19 vuotiaana, vaikka selvät merkit jo lapsuudessa, ja käyntejä sieltä asti perhenauvolassa ym... Siellä mut vaan leimattiin huonostikasvatetuks.

Googleta toi AD/HD, ja lue sopivatko muut oireet lapseesi?

Vai onko hänellä tavanomaista pahempi uhma, mustasukkaisuus pikkusisaruksesta, jääkö hän vähemmälle huomiolle perheessä ja siksi hakee sitä noin?

onhan se aistiyliherkkyyttä,jos ei siedä kiinnipitoa ja alkaa nipistellä,purra,potkia.Ehkä se tuntuu lapsestasi juuri pahemmalta kuin onkaan.Veisin kuitenkin tutkimuksiin.

sieltä kautta mekin aikanaan päästiin liikkeelle ja tutkimuksiin sitten sairaalaankin, lapsella mm. asperger.
Olihan sitä aika äimänä miksi tosiaan muihin lapsiin tehoavat keinot eivät yhtään auta tähän tapaukseen. Parasta ekoissa käynneissä olikin se, että joku otti mun huolet tosissaan, kukaan ei ollut sanomassa että "se on vaan vaikeampi tapaus".

JOS mitään ihmeempää ei löydykään, niin eihän käynnit turhia ole, on sitten edes selvinnyt se että ihmeempää ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja huihai:
onhan se aistiyliherkkyyttä,jos ei siedä kiinnipitoa ja alkaa nipistellä,purra,potkia.Ehkä se tuntuu lapsestasi juuri pahemmalta kuin onkaan.Veisin kuitenkin tutkimuksiin.

Ahaa... En siis älynnyt että tarkoitit juuri tuon kiinnipitämisen yhteydessä. Ja soitan huomenna kyllä perheneuvolaan. :)

Onko hän väkivaltainen vaan kotona vanhempia ja veljeä kohtaan, vai myös pihalla kavereiden keskuudessa?
Jos vaan kotona, sanoisin että joku huomionhakuun liittyvä juttu tuo käytös nyt on...
Onko tyttö horoskoopiltaan leijona? Älkää nyt ap tai muut ottako hernettä nenään kun kysyn horoskooppia, haluisin vaan tietää...

Tyttö on myös levoton, ei siis pysy paikallaan esim ruokaillessa. Hän alkoi nukkua yöt edes jotenkuten kun oli 3v. Hän myös loukkaantuu helposti...
Ja kaiken lisäksi mulla itelläni epäillään aspergeria... mutten ole tullut edes ajatelleeksi että tytöllä voisi jotain neurologista olla. Nyt kun tarkemmin mietin niin aika moni oire kyllä sopisi.

Aika selvä tapaus:
Lainattu Autismi- ja Aspergerliiton sivuilta:

Tyypillisesti Asperger-oireyhtymään liittyy seuraavia piirteitä:

sosiaalisten tilanteiden hahmottamisongelmat, kuten vetäytyminen tai aggressiivinen käytös
poikkeava puhetapa, mikä voi olla muun muassa enemmän yksinpuhelua kuin keskustelua
ei-kielellisten signaalien ongelmat, kuten poikkeavat ilmeet ja elehdinnät
kuullun ymmärtämisen vaikeudet
kuvainnollisen puheen tai huumorin ymmärtämisen vaikeudet
erityiskiinnostuksen kohteet, jotka ovat usein älyllisiä
kurinalainen rutiinien noudattaminen
aistiärsykeongelmat, kuten yli- tai aliherkkyys äänille
motoriset vaikeudet, kuten kömpelyys
prosopagnosia eli kasvosokeus, vaikeus oppia tunnistamaan ihmisiä kasvoista
keskittymisvaikeudet sekä toiminnan ohjaavuuden ongelmat sekä
nukkumis- ja unihäiriöt.

Asperger-oireyhtymän piirteissä on paljon yksilöllisiä vaihteluita. Edellä mainitut piirteet esiintyvät eri vahvuisina eri Asperger-henkilöillä ja kaikkia piirteitä ei välttämättä esiinny laisinkaan. Osa piirteistä liittyy suoraan Asperger-oireyhtymän diagnostisiin kriteereihin ja toiset ovat Asperger-henkilöille muuten yleisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Onko hän väkivaltainen vaan kotona vanhempia ja veljeä kohtaan, vai myös pihalla kavereiden keskuudessa?
Jos vaan kotona, sanoisin että joku huomionhakuun liittyvä juttu tuo käytös nyt on...
Onko tyttö horoskoopiltaan leijona? Älkää nyt ap tai muut ottako hernettä nenään kun kysyn horoskooppia, haluisin vaan tietää...

Joo, tyttö on leijona. Ja kyllä, tyttö on väkivaltainen myös esim mummilla, ulkona jos on muita lapsia...
Ja hoidossa on myös ilmennyt tätä varastamista, siellä ei ole väkivaltainen vaan ylikiltti ja -sopeutuva, liian miellyttämisenhaluinen. Lisäksi on todella väsynyt kun tulee hoidosta.
En usko että tuo on huomionhakua, tyttö saa huomiota kyllä ja pääsee mukaan touhuihin, ja myös joku hetki kaksin järjestetään joka päivä.

Olen samaa mieltä soun kanssa, oikea osoite on nyt lääkäri, sieltä pyytämään lähete eteenpäin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, perheneuvolassa keskitytään ( siis takerrutaan )perheen ongelmiin, ei niiden syihin. Vaikka olisivat siis fysiologisia/neurologisia.

Ok. Jännä juttu tuo horoskooppi. Miksi kaikki lapset, joiden tiedän olevan jotenkin käytökseltään muita vaikeampia, ovat juuri leijonia? Mukaan lukien oma 10kk poikani, joka jo nyt näyttää luonnettaan todella voimakkaasti.
Jos esim otan hänet syliin "pahanteosta", ja rauhallisesti kerron mitä hän "teki väärin", hän ottaa minua paidasta/naamasta kiinni ja murisee ja huutaa leukapielet väristen!

Mutta siis, minulla on AD/HD, se on varmasti periytynyt myös hänelle. Isälläni oli se myös.

Ei adhd ole aina selitys kaikkeen. MUTTA jos se diagnosoidaan, tieto on suuri apu. Se auttaa ymmärtämään, kuinka juuri kyseistä lasta ohjata ja auttaa. Addi kärsii itsekin päänsä sekamelskaisuudesta.

Trust me, I know what I'm talking about. F90.0

Alkuperäiseen kysymykseesi vastaus: et ole tehnyt mitään väärin.
Nyt kärjistän aika rankasti, mutten muuten osaa asiaa sanoa; lapsesi vain ei ole sellainen hajuton-mauton-äänetön-lapsi, jollaisia kaikkien lasten pitäisi yhteiskunnan mukaan olla.
Se että lapsesi on tällainen, ei ole välttämättä heikkous, vaan voi elämän viedessä eteenpäin muuttua vahvuudeksi. Siis tuo voimakas luonne.
Ja kuitenkin toisaalta; hän kykenee olemaan myös kiltti ja alistuva. Sanoisin että hemmetin fiksu tyttö loppujen lopuksi, vaikka nyt vielä ei ehkä osaa hallita käytöstään.

Saisin kirjoittaa tässä lopun päivää, että saisin kaikki rohkaisun sanat sanottua sinulle ap.
Tutki netistä eri vaihtoehtoja, varaa tarvittaessa lääkäriaika ja jatkakaa sieltä eteenpäin.

Ja vielä, toimit ap hienosti, kun anna tytölle aikaa kaksin, sillä se on hänelle ensisijaisen tärkeää, vaikka sinusta usein raskaalta tuntuisikin hänen muu käytös...
Kaikkea hyvää teille, ja varsinkin tytölle! =)

Jos täällä puhuu neuvolassa, ne lähettää perheneuvolaan. Ja sieltä voi saada terapiaa ja suosituksia eteenpäin... Ehkä tosiaan menen silti lääkärille puhumaan, tuonne perheneuvolaan on kuulemma jonoa ja aikoja saa varsinkin kesää kohti nihkeästi.

Tuo tyttö myös huutaa paljon, on kömpelö joissain asioissa, ei ymmärrä yhtään leikkiä, ja asiat pitää sanoa yksi kerrallaan ja moneen kertaan, muuten ei mene jakeluun. Lisäksi kun tyttö suuttuu ja alkaa huutamaan niin takeltelee/änkyttää, kuten mäkin. Tai mun selitys ja lauseet pätkii, tulee taukoja.

Ja Jonsered, mä tiedän ettei adhd/as ole selitys kaikkeen, mutta jos tässä jotain sen suuntasta on niin tieto auttas paljon. Kun ei tarvis miettiä mitä ite on tehny väärin ja jos ymmärtäs tyttöä paremmin niin olis ehkä helpompi keksiä keinoja miten saa arjen sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos täällä puhuu neuvolassa, ne lähettää perheneuvolaan. Ja sieltä voi saada terapiaa ja suosituksia eteenpäin... Ehkä tosiaan menen silti lääkärille puhumaan, tuonne perheneuvolaan on kuulemma jonoa ja aikoja saa varsinkin kesää kohti nihkeästi.

Tuo tyttö myös huutaa paljon, on kömpelö joissain asioissa, ei ymmärrä yhtään leikkiä, ja asiat pitää sanoa yksi kerrallaan ja moneen kertaan, muuten ei mene jakeluun. Lisäksi kun tyttö suuttuu ja alkaa huutamaan niin takeltelee/änkyttää, kuten mäkin. Tai mun selitys ja lauseet pätkii, tulee taukoja.

Ja Jonsered, mä tiedän ettei adhd/as ole selitys kaikkeen, mutta jos tässä jotain sen suuntasta on niin tieto auttas paljon. Kun ei tarvis miettiä mitä ite on tehny väärin ja jos ymmärtäs tyttöä paremmin niin olis ehkä helpompi keksiä keinoja miten saa arjen sujumaan.

En sinulle, ap, eriyisesti suunnannut sanojani, vaan ihan yleisesti muistutukseksi... Sillä vieläkin valitettavasti löytyy ihmisiä, joista adhd/add/as-diagnoosi on synninpäästö ja oikeutus kaikkeen.

Yhteistyössä