Mitä mä nyt teen? Varastamisasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä on ollu kolikoita kupissa näkyvillä. Eilen katoin et siel on aika paljo. Aamulla otin sieltä euron, ja huomasin et muutama euro on hävinny. Mietin siinä sit ääneen miehelle et näinköhän eilen harhoja vai ono täältä hävinny rahaa. Kun tulin kotiin, oli puuttuneet rahat palautettu kuppiin. Meillä on mun sukulaisteini kylässä.

En oo sille puhunu asiasta, se oli tainnu kuitenki kuulla aamulla ku ihmettelin. Mä oon pettyny et tää sukulainen teki noin, oon aina luottanu siihen :( Jos olis kysyny niin olis saanu vaikka kaikki ne rahat ottaa. Omat lapset on niin pieniä, ettei ne edes pääse sille kupille ja miehen ei tartte omasta kupista varastaa. Kerronko mä sen äitille vai annanko olla ja toivon et oppi tästä kerrasta että varastelu huomataan kyllä? Mua niin harmittaa tää oikeasti. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Anna olla nyt, jos tulee samanlaista uudestaan vastaan niin sitten voi jo mainita asiasta.

sitä mäki mietin, et antaisin nyt olla et jospa oppi tästä kerrasta. En haluais olla inhottava. Sitä en tosin tiedä mitä mies sanoo jos huomaa asian, vai pitäiskö mun kertoa sille? Mutta mä oon kyllä niin pettynyt ettei mitään rajaa.

jos hilujen päällä on vaikka 2 kahden euron kolikkoa ja niitä ei yhtäkkiä olekaan, vaan pienempiä näkyy ja kun tuut töistä niin ne 2 kahen euron kolikkoa on taas päällimmäisenä, mistähän huomais :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Miten huomaat muutaman euron puuttumisen, jos kolikoita on paljon? Vai laskitko ne molemmilla kerroilla? :xmas:

siten, että siellä oli 2e kolikko ja 1e kolikoita useampi. Sekä pikkuhiluja. Aamulla siellä ei ollut kuin yksi 1e kolikko eikä ollenkaan 2e kolikkoa. Enkä normaalisti tutki tuolleen, mutta tänään tarvitsin juuri noita 1e kolikoita. Eli huomaamatta olis jäänyt jos olis ottanu joskus muulloin tai vaan pikkuhiluja.

Paha sanoa. Ehkä antaisin asian tällä erää olla, rahat on palautettu. mutta tietäisin jatkossa olla varuillani tän teinin suhteen. Jos olet reipas, kysyt teiniltä itseltään, oliko hän lainannut rahaa kupista. Puhut lainaamisesta ja teet selväksi, ettei kylässä niin voi tehdä.

Ja olethan nyt varma ettei mies ollut lainannut rahoja, tai laittanut sinne nyt lisää sen jälkeen kun valitit asiasta??? Otithan rahaa juuri itsekin, miksei siis mies.

Oikeudellisesti ajateltuna tuossa ei ole tapahtunut mitään väärää, koska näpistys, rikos, on tehty tekemättömäksi. Tämä nyt ei varmasti kuitenkaan auta sinua, mutta minä kannattaisin puhumista henkilön kanssa ja selvittämistä että asia on väärin. En menisi kertomaan henkilön äidille, ainakaan heti, vaan ensin pyrkisin selvittämään asian kyseisen henkilön kanssa ja jos hän selvästikin katuu ja ymmärtää tehneensä väärin, minusta asia olisi selvä.

Uhkailu (esim. uhataan kertoa vanhemmille) ei todellakaan auta loppupeleissä. Minua on juristina pyydetty muutaman kerran "pelottelemaan" lapsia lakiskeidalla, mutta kaikki tällaiset asiat liittyy henkilön arvoihin ja moraaliin. Lapsellahan ne ovat vasta kehittymässä, mutta senpä takia niitä saa vielä helposti muokattua.

Se ei ole tänään käyny missään, meidän vieras siis. Ja jos se tarttee rahaa niin se pyytää multa ja yleensä annan pyytämättä kyllä. Mies olis aamulla kertonut mulle, jos olis sieltä ottanu rahaa. Ja mä mieheltä kysyin. Ei sillä ole mitää tarvetta valehdella mulle, vaan se olis kertonu aamulla et on ottanu ne rahat ku sitä kerta ihmettelin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Miten huomaat muutaman euron puuttumisen, jos kolikoita on paljon? Vai laskitko ne molemmilla kerroilla? :xmas:

siten, että siellä oli 2e kolikko ja 1e kolikoita useampi. Sekä pikkuhiluja. Aamulla siellä ei ollut kuin yksi 1e kolikko eikä ollenkaan 2e kolikkoa. Enkä normaalisti tutki tuolleen, mutta tänään tarvitsin juuri noita 1e kolikoita. Eli huomaamatta olis jäänyt jos olis ottanu joskus muulloin tai vaan pikkuhiluja.

Eli olisit itse varastanut sieltä kiposta!
Kun alkuperäisessä viestissäsi kerroit ettei miehen tarvitse sieltä kiposta varastaa, niin varastat sitten ite.

Ja minä tekisin niin, että jatkaisin puhumista kadonneista kolikoista miehelle sillon kun sukulaispoika kuulee.
Varmaan tyyliin näin... "kun puhuin sulle niistä kadonneista kolikoista, niin huomasin että nyt ne on tullu takasin, tainnut jollain alkaa omatunto kolkuttamaan" mutta kuitenkaan sukulaispoikaan katsomatta, mutta niin että hän varmasti ymmärtää...

Joo en todellakaan aio uhkailla tai olla ilkeä. Uskon, että katuu tekosta koska rahat tuli takas. Ja mä oon tämmöinen etten haluais saattaa sitä noloon tilanteeseenkaan joka tulis jos otan asian puheeksi. Ja se tietää, että tiedän rahojen tulleen takas koska lähetin sen äsken kauppaan ja annoin kupissa olleet setelit sille kaupparahaksi. Siellä siis oli myös kaks 5e seteliä kupissa. Et eiköhän tajua että huomasin rahojen tulleen takas..

Alkuperäinen kirjoittaja max:
Ja minä tekisin niin, että jatkaisin puhumista kadonneista kolikoista miehelle sillon kun sukulaispoika kuulee.
Varmaan tyyliin näin... "kun puhuin sulle niistä kadonneista kolikoista, niin huomasin että nyt ne on tullu takasin, tainnut jollain alkaa omatunto kolkuttamaan" mutta kuitenkaan sukulaispoikaan katsomatta, mutta niin että hän varmasti ymmärtää...

Mä en taas yhtään ymmärrä tuollasta nolaamista ja selän takana peen jauhamista! Se on vihonviimeistä, mitä jollekin teini-ikäiselle voi tehdä. Älytöntä tehdä niin, että levitellään asia ympäri muuta perhettä, mutta epäillylle tekijälle vaan vihjaillaan inhottavasti ja jätetään asia selvittämättä.

Mun mielestä ap:n olisi järkevintä keskustella asiasta kyseisen teinin kanssa, kuten Aaban tuolla mainitsikin. Keskustelu olisi hyvä saada liikkeelle syyttämättä.

Mun lapset on 2v ja 1v. Eli ne ei rahoja vieneet tai jos olisivat niin ne olis jotenki joutuneet kiipeämään kupille. Ja rahat palautui sillä aikaa ku olin lasten kans kerhossa. Enkä mä itse varastanu kupista, mä nimen omaan sanoin miehelle et otan kahvirahaa kupista kerhoa varten.

et taida itsekään tietää mitä siellä 'kupissa on' jos nyt koko kuppia onkaan,ettei olisi keksitty stoori kun rahat ensin häviää ja sitten taas lisääntyy ja taas......

Ok. Mä kerron tarinan alusta asti. En jaksanu alkaa eilisiä asioita selittää mutta kun täällä nyt ollaan varmoja, että mun 2v rahat vei niin aloitetaan alusta. Eli lapset leikki huoneessaan ja olin hetken pois. Sit tää 2v tuli mun luo rikkinäisen säästöpossun kans. Ne oli tiputtaneet sen hyllyltään ja meni halki. Vein sen possun keittiöön tiskipöydälle ja vilkaisin paljonko on rahaa. Siellä oli niitä 1e kolikkoja sekä 2e kolikko ja ne kaks 5e seteliä ja sit pikkuhiluja. Sen jälkeen me syötiin iltapala ja lapset meni nukkumaan. Olin niiden kans sen ajan eli ne ei ole ehtiny kiivetä possulle ja viedä rahaa. Aamulla sit oltiin kerhoon lähdössä ja mä muistin et tartten kahvirahaa. Kysyin onko miehellä, ei ollu. Mullakaan ei ollu. Muistin että hajonneessa possussa on kolikoita ja silloin huomasin puuttuvat rahat. Kun tultiin kerhosta, oli rahat taas siellä. Eli onko teidän mielestä muuta vaihtoehtoa ku tää sukulainen. Joka muuten on mun veli, että yhtä pettynyt olen kuin jos oma lapsi olis ollut asialla enkä olis ikinä uskonut hänestä moista.

Yhteistyössä