Mitä lihaa ostatte yleensä kaupasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meillä käytetään naudan jauhelihaa tai naudan paistijauhelihaa, naudan suikaleita joskus ja possun suikaleita ja broilerin rintafilettä tai fileepihvejä, broilerin suikaleet tökkii kun niitä tuli joskus paljon tehtyä. Tuntuu vaan kunnon liha niin kalliilta mut jauhelihakin alkaa tulla korvista ulos. Tuleeko esim. naudan semmonen iso lihapala halvemmaksi kun suikaleet, en vaan osaa semmosesta paistista mitään tehdä enkä tiedä kuinka liha kuuluu leikata.

Kyllä siitä naudan paistista saa ainakin paremmat suikaleet (kalvot ja muut saa pois) ja aika usein on halpaakin. Liha leikataan poikkisyyhyn :) Ja jos kaupassa on lihatiski, pyydä suikaloimaan siinä valmiiksi! Kysyvätkin nätisti että minkähän kokoisia paloja frouva haluaa :D. En mä ikinä ostakaan niitä valmiita suikalepaketteja jos tiski on (ja hinta kohdallaan).

Alkuperäinen kirjoittaja Ruokamaha:
Kyllä siitä naudan paistista saa ainakin paremmat suikaleet (kalvot ja muut saa pois) ja aika usein on halpaakin. Liha leikataan poikkisyyhyn :) Ja jos kaupassa on lihatiski, pyydä suikaloimaan siinä valmiiksi! Kysyvätkin nätisti että minkähän kokoisia paloja frouva haluaa :D. En mä ikinä ostakaan niitä valmiita suikalepaketteja jos tiski on (ja hinta kohdallaan).
Mikä on edullinen kilohinta naudan paistille? Entä sitten mikä on kunnollinen veitsi millä on hyvä leikata lihaa? Lapsille kun ruokaa tekee niin haluaa tarjota mahdollisimman terveellistä mut pakko myös katsoa mitä ostaa kun toinen vaan töissä. Lohta saadaan ihan tuoreena sukulaisen kalankasvattamolta joten sitä ei tarvi onneksi kaupasta ostaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meillä käytetään naudan jauhelihaa tai naudan paistijauhelihaa, naudan suikaleita joskus ja possun suikaleita ja broilerin rintafilettä tai fileepihvejä, broilerin suikaleet tökkii kun niitä tuli joskus paljon tehtyä. Tuntuu vaan kunnon liha niin kalliilta mut jauhelihakin alkaa tulla korvista ulos. Tuleeko esim. naudan semmonen iso lihapala halvemmaksi kun suikaleet, en vaan osaa semmosesta paistista mitään tehdä enkä tiedä kuinka liha kuuluu leikata.

Pitäis lailla kieltää hankkimasta lapsia jos ei osaa niinkin alkeellisia taitoja kun lihan leikkaaminen... ei voi olla todellista.

Mikä on edullinen kilohinta naudan paistille? Entä sitten mikä on kunnollinen veitsi millä on hyvä leikata lihaa? Lapsille kun ruokaa tekee niin haluaa tarjota mahdollisimman terveellistä mut pakko myös katsoa mitä ostaa kun toinen vaan töissä. Lohta saadaan ihan tuoreena sukulaisen kalankasvattamolta joten sitä ei tarvi onneksi kaupasta ostaa =)

Kilohinta riippuu siitä mitä paistia ostat - kulmapaisti on usein halvempaa mutta kelpaa hyvin sekin. Ainakin itse olen usein ostanut sitä samaan hintaan kuin paistijauhelihaa. Veitsi on hyvä olla ennenkaikkea terävä. Ja jos sitä terveysaspektia mietit niin itse olen hiukan neuroottinen noita halpoja etelä-amerikkalaisia paisteja kohtaan - muistelen jotain vanhoja hormonilihajuttuja varmaan...mutta ne on usein hyvin halpoja kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruokamaha:

Kilohinta riippuu siitä mitä paistia ostat - kulmapaisti on usein halvempaa mutta kelpaa hyvin sekin. Ainakin itse olen usein ostanut sitä samaan hintaan kuin paistijauhelihaa. Veitsi on hyvä olla ennenkaikkea terävä. Ja jos sitä terveysaspektia mietit niin itse olen hiukan neuroottinen noita halpoja etelä-amerikkalaisia paisteja kohtaan - muistelen jotain vanhoja hormonilihajuttuja varmaan...mutta ne on usein hyvin halpoja kyllä.

Joo meillä kyllä kaikki ostetaan kotimaista mikä vaan mahdollista. Ja aikoihin en ole ostanut valmiiksi marinoituja lihoja, ite ne marinoin mut tosiaan niitä suikaleita ja palapaisteja vaan olen ostanut vaikka joku tossa laittoikin jotenkin että jos ei osaa leikata lihaa niin ei pitäs tehä lapsia =). Siis ajatella et anoppikin aina ostaa niitä suikaleita eikä kyllä muutenkaan taatusti tee niin terveellistä ruokaa kun meillä tehdään =). Luulen et nykyään aika useat ostaa valmiiksi suikaloitua lihaa kun se on niin helppoa.

Tuosta lihan leikkaamisesta. Osta kunnon lihaveitsi. Poikkisyyhyn leikataan. Ei ees taas "hinkata" vaan viilto, tökkäse lihaa "auki", viilto jne. Näin mulle lihamestari opetti kun olin kesällä ja koulun ohessa töissä lihatiskillä.

Paistijauhelihaa, broileria, possun ulkofilettä, lohta, siikaa, kinkkua tai kalkkunaa (leivänpäälle).

Mutta joo, on kyllä kallista liha nykyään. Kun ostan sellaisen kerta-annoksen meidän 5 hengen perheelle, joista 1 ei edes syö lihaa, niin siinä 8-12 euron välissä se liikkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja höhlä:
on tainnut naisilla mennä lihat ja kalat nyt sekaisin :D

Onhan se lohikin lohen lihaa. Eli lihaa, lihaskudosta. Ei ole kasviskaan.

Mua aina ihmetyttää kun joku sanoo, ettei syö lihaa. Mutta syökin, kalaa. Eli mun mielestä kala on kalan lihaa eli se on lihaa.

Yhteistyössä