Mitä lapsi oikeasti tarvitsee ekalle luokalle mennessään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Ollaan hankittu reppu. Ja kontaktimuovia. Penaali on vielä hakusessa, kun ei löytynyt mieleistä.

Muutamia uusia vaatteita on hankittu.

Mutta pitääkö olla erikseen jumppapussi vai saako sen koulusta? Tai millaisia liikuntavehkeitä pitää olla? Sukset on, uudet monot pitää ostaa kun on pienet, ja luistimet on. Käyttääkö tytöt jumppapukua vai käykö jotkut shortsitrikoot ja t-paita? Sisäliikuntakengät?

Montako kynää ja kumia hankitte? MItä muuta penaaliin? Viivain, värikynät? Tussit vai puuvärit?

Meillä ei tarvinnut muuta kuin repun ja penaalin kouluun. Kaikki (väri)kynät, vihkot, kumit, liimapuikot sun muut annetaan koulusta, jopa jumppatarvikepussi meidän koulussa. Vaatteet ym. liikuntavarusteet (luistimet, sukset, monot, uikkarit...) on sitten eri juttu, ne pitää tietty hankkia itse. Sisäkenkinä lähes kaikilla on crocsit tms. saman tyyliset. Yleensä koulu jakaa oppilaille jonkinlaisen info-vihkosen, missä näitäkin asioita käydään läpi.

Sisäkengät ihan jotkut Crocsit tms pistokkaat ja meidän tytöllä oli ekalla Tohvelisankarista ostetut tossut.
Shortsit tai trikoot ja t-paita kyllä käy. Mä muistan että kun ekalla luokalla oli voikkaa, niin meidän tytöllä oli ballerinapuku :D Sisäliikuntakenkiä ei tarvi ennen kolmatta luokkaa, tossut tai paljain jaloin.
Jumppapussin on ainakin täällä saanut koulusta.
3 kynää oli meillä, ja pari kumia.
Koulusta jakavat kynän, kumin ja viivaimen. Lainatakin sieltä saa, jos unohtuvat välineet kotiin.
Myös puuvärit saavat koulusta, ei tarvitse ostaa.

Milloin se jaettiin teillä?

Olemme olleet kouluun tutustumassa, ja mitään ei jaettu. En vaan ehtisi silloin ekan päivän jälkeen niitä kasata joten nyt olisi se aika.

Vantaalla asutaan.

[QUOTE="Piipi";26816742]Meillä ei tarvinnut muuta kuin repun ja penaalin kouluun. Kaikki (väri)kynät, vihkot, kumit, liimapuikot sun muut annetaan koulusta, jopa jumppatarvikepussi meidän koulussa. Vaatteet ym. liikuntavarusteet (luistimet, sukset, monot, uikkarit...) on sitten eri juttu, ne pitää tietty hankkia itse. Sisäkenkinä lähes kaikilla on crocsit tms. saman tyyliset. Yleensä koulu jakaa oppilaille jonkinlaisen info-vihkosen, missä näitäkin asioita käydään läpi.[/QUOTE]

Anteeksi ap, nyt menee asian vierestä, mutta kysyn kuitenkin... itselläni on lapsi menossa esikouluun (+iltapäivähoitoon) ja mietin, että kun pieni kerhoreppu on entuudestaan, niin se varmaan palvelee myös eskarivuoden? Ei siis varmaan tarvitse vielä esikouluun sen isompaa reppua?

Sisäliikuntavaatteina on mun tytöllä & kavereillaan ollut esim. t-paita ja legginsit, tai t-paita ja shortsit. Sisäliikuntakengät myös, joko jumppatossut tai kenties vaaleapohjaiset tennarit tms. Luistelussa pitää olla kypärä.

Sisäkenkinä on näkynyt jumppatossuja, Ainoja/Reinoja, Crocseja, kaikenlaisia mahdollisia ja mahdottomia tossukoita. Lapseni koulussa sisäkengät ei ole pakolliset, mutta onhan ne tosi kivat ainakin talvella, kun lunta tulee ulkokenkien mukana sisään ja käytävän lattia voi olla märkä ja likainen.

Jumppapussin saivat koulusta, MLL:n lahjoittama.

Kännykkä on mun mielestä ehdottoman tärkeä koululaisella, mutta jotkut pärjää ilmankin.

Koulusta sai kumin, viivottimen, kynän mutta omat on paljon kivemman näköisiä...oman maun ja kiinnostuksen mukaan niitä voi hankkia :). Muutama riittää ihan hyvin.

Meilläkin on ihan hyvä eskarireppu, mutta päädyttiin kuitenkin uuteen, koska siinä eskarirepussa on vain yksi iso lokero ja hyvin pieni se toinen lokero. Ja ymmärsin yhdeltä kaveriltani, että olisi hyvä jos olisi enemmän lokeroita. Siis että yhteen saa erikseen vaikka ne liikuntavehkeet tai vaikka varahanskat, on paikka hupparille ym.

Eskariin riittää kerhoreppu kyllä. Meillä oli silloinkin yksi sellainen metsäreppu, johon metsäretkipäivinä laitoin lapsen eväät ja istuinalustan, ylimääräiset hanskat ym. Ja hän siis otti retkelle pk:sta ja eskarista vain sen metsärepun mukaan.

Nyt noita "vanhoja" reppuja käytetään jatkossa vaikka pikku reissuilla tai retkillä, edikä koulureppua muuhun kuin kouluun.

[QUOTE="Miisa";26816786]Anteeksi ap, nyt menee asian vierestä, mutta kysyn kuitenkin... itselläni on lapsi menossa esikouluun (+iltapäivähoitoon) ja mietin, että kun pieni kerhoreppu on entuudestaan, niin se varmaan palvelee myös eskarivuoden? Ei siis varmaan tarvitse vielä esikouluun sen isompaa reppua?[/QUOTE]

Suurimman osan perustarvikkeista (kynät, kumit jne.) ekaluokkalainen saa koulusta. Monesti ekaluokkalaisille jaetaan myös esim. MLL:n sponsoroima jumppapussi. Ihan omia ja tarpeellisia juttuja siis ovat reppu ja penaali. Omille oppilailleni olen suositellut myös sellaista kulmalukkokansiota, jotta kotiinvietävät tiedotteet ja monisteet pysyisivät tallessa ja luettavassa kunnossa. Sisällä pärjää ihan sukillakin, mutta varsinkin sadesäällä koulun käytävät kastuvat myös, joten sisäkengät tai -tossut ovat tällaisina päivinä ihan tarpeelliset. Jumppatunneille käy ihan t-paita ja verkkarit tai shortsit. Sisäpelikenkiä ei tarvita, tossuja voi tietty käyttää.

Ensimmäisenä päivänä mukana olisi hyvä olla reppu ja penaali. Mitään muuta ei silloin tarvita, ellei sitten siitä ole erikseen etukäteen mainittu.

Yksi asia, mikä olisi hyvä tarkistaa, on vaatteiden ja kenkien sopivuus. Mikään ei ole niin kurjaa, kuin ekaluokkalainen joka tuskastelee hankalien kenkien kanssa kun muut jo viilettävät kovaa vauhtia ulkona. Kaikkia tietysti autetaan., mutta nopeammin pääsee välitunnille, jos saa omat kengät jalkoihin ja kiinni.

[QUOTE="Miisa";26816786]Anteeksi ap, nyt menee asian vierestä, mutta kysyn kuitenkin... itselläni on lapsi menossa esikouluun (+iltapäivähoitoon) ja mietin, että kun pieni kerhoreppu on entuudestaan, niin se varmaan palvelee myös eskarivuoden? Ei siis varmaan tarvitse vielä esikouluun sen isompaa reppua?[/QUOTE]

Kyllä täällä ainakin se eskarikirja on ihan kirjan kokonen eli ei mahdu kerhoreppuun.

Unohtui laittaa että kännykkä on jo, hankittiin alkukesästä kun oli miehen kanssa kahden mummolassa niin saa soittaa mulle niin paljon kuin halusi :)

Sisäliikuntavaatteina on mun tytöllä & kavereillaan ollut esim. t-paita ja legginsit, tai t-paita ja shortsit. Sisäliikuntakengät myös, joko jumppatossut tai kenties vaaleapohjaiset tennarit tms. Luistelussa pitää olla kypärä.

Sisäkenkinä on näkynyt jumppatossuja, Ainoja/Reinoja, Crocseja, kaikenlaisia mahdollisia ja mahdottomia tossukoita. Lapseni koulussa sisäkengät ei ole pakolliset, mutta onhan ne tosi kivat ainakin talvella, kun lunta tulee ulkokenkien mukana sisään ja käytävän lattia voi olla märkä ja likainen.

Jumppapussin saivat koulusta, MLL:n lahjoittama.

Kännykkä on mun mielestä ehdottoman tärkeä koululaisella, mutta jotkut pärjää ilmankin.

Koulusta sai kumin, viivottimen, kynän mutta omat on paljon kivemman näköisiä...oman maun ja kiinnostuksen mukaan niitä voi hankkia :). Muutama riittää ihan hyvin.

Kiitos! Hommaan tuollaisen kulmalukkokansion ja sanon että siihen sitten kotioin tuleva posti :) Hyvä idea.

Me kuitenkin päädyttiin uusissa lenkkareissa (kun entiset jäivät just pieniksi) tarroihin, vaikka osaa kyllä solmia nauhat. Takki on helppo ja vetoketju toimiva :).

Pitääkö oata solmia itse luistinten nauhat? Tai kyllä meillä osaa solmia ne, mutta ainakin viime talvena se kiristäminen näytti vaikealta, kun sitä nauhaa on enemmän kuin tavan kengissä.

[QUOTE="ope";26816845]Suurimman osan perustarvikkeista (kynät, kumit jne.) ekaluokkalainen saa koulusta. Monesti ekaluokkalaisille jaetaan myös esim. MLL:n sponsoroima jumppapussi. Ihan omia ja tarpeellisia juttuja siis ovat reppu ja penaali. Omille oppilailleni olen suositellut myös sellaista kulmalukkokansiota, jotta kotiinvietävät tiedotteet ja monisteet pysyisivät tallessa ja luettavassa kunnossa. Sisällä pärjää ihan sukillakin, mutta varsinkin sadesäällä koulun käytävät kastuvat myös, joten sisäkengät tai -tossut ovat tällaisina päivinä ihan tarpeelliset. Jumppatunneille käy ihan t-paita ja verkkarit tai shortsit. Sisäpelikenkiä ei tarvita, tossuja voi tietty käyttää.

Ensimmäisenä päivänä mukana olisi hyvä olla reppu ja penaali. Mitään muuta ei silloin tarvita, ellei sitten siitä ole erikseen etukäteen mainittu.

Yksi asia, mikä olisi hyvä tarkistaa, on vaatteiden ja kenkien sopivuus. Mikään ei ole niin kurjaa, kuin ekaluokkalainen joka tuskastelee hankalien kenkien kanssa kun muut jo viilettävät kovaa vauhtia ulkona. Kaikkia tietysti autetaan., mutta nopeammin pääsee välitunnille, jos saa omat kengät jalkoihin ja kiinni.[/QUOTE]

Meillä eskarikirja oli pienen koulukirjan kokoinen ja kävi kotona vain saamassa kontaktimuovin päälleen ja sitten vuoden lopussa pääsi kotiin :)

Siitä ei siis tullut läksyjä eikä sitä kuljetettu kotiin kuin koulukirjoja.

[QUOTE="vieras";26816854]Kyllä täällä ainakin se eskarikirja on ihan kirjan kokonen eli ei mahdu kerhoreppuun.[/QUOTE]

Se olisi aivan tosi hyvä juttu, jos osaisi solmia luistinten ja monojen nauhat ja saisi monot vielä kiinni suksiinkin. Tämä on ihannetilanne, joka ei kyllä toteudu läheskään kaikkien eppuluokkalaisten kohdalla. :) Näillä "pikkujutuilla" on iso merkitys, kun luokalla on monta muutakin avuntarvitsijaa. Ei tarvitse aina olla jonossa odottelemassa omaa vuoroaan, jos pystyy jo itse hoitamaan omat varusteensa kuntoon. Ja jäähän sitä liikkumisaikaakin ihan eri tavalla, kun kaikki ovat suurin piirtein yhtäaikaa valmiita. Esimerkiksi jäälle en voi päästää oppilaita luistelemaan ennen kuin olen itse paikalla valvomassa ja tämähän ei onnistu, jos samaan aikaan pukuhuoneessa olen solmimassa luistinten nauhoja. Opettajalla kun ei läheskään aina ole avustajaa käytössä eikä isompia koululaisiakaan ole mahdollista joka liikkatunnille saada jeesaamaan.

Tässä on kuitenkin vielä pitkä syksy aikaa opetella näitä juttuja, ei mitään stressiä. Ja kaikki pääsevät kyllä hiihtämään ja luistelemaan, ei kukaan ope auttamasta kieltäydy.

Täytyy treenailla... Meillä on tarkoitus käydä nyt syksyllä jo luistelemassa niillä jäähallien yleisövuoroilla, niin tulee treenattua sitäkin.

Monot lapsi saa itse jalkaan, mutta se saako ne suksiin... munkin laittamana se vaatii painamista, joten voimat ei ehkä riitä :(.

[QUOTE="ope";26817118]Se olisi aivan tosi hyvä juttu, jos osaisi solmia luistinten ja monojen nauhat ja saisi monot vielä kiinni suksiinkin. Tämä on ihannetilanne, joka ei kyllä toteudu läheskään kaikkien eppuluokkalaisten kohdalla. :) Näillä "pikkujutuilla" on iso merkitys, kun luokalla on monta muutakin avuntarvitsijaa. Ei tarvitse aina olla jonossa odottelemassa omaa vuoroaan, jos pystyy jo itse hoitamaan omat varusteensa kuntoon. Ja jäähän sitä liikkumisaikaakin ihan eri tavalla, kun kaikki ovat suurin piirtein yhtäaikaa valmiita. Esimerkiksi jäälle en voi päästää oppilaita luistelemaan ennen kuin olen itse paikalla valvomassa ja tämähän ei onnistu, jos samaan aikaan pukuhuoneessa olen solmimassa luistinten nauhoja. Opettajalla kun ei läheskään aina ole avustajaa käytössä eikä isompia koululaisiakaan ole mahdollista joka liikkatunnille saada jeesaamaan.

Tässä on kuitenkin vielä pitkä syksy aikaa opetella näitä juttuja, ei mitään stressiä. Ja kaikki pääsevät kyllä hiihtämään ja luistelemaan, ei kukaan ope auttamasta kieltäydy.[/QUOTE]

[QUOTE="aapee";26816896]Kiitos! Hommaan tuollaisen kulmalukkokansion ja sanon että siihen sitten kotioin tuleva posti :) Hyvä idea.

Pitääkö oata solmia itse luistinten nauhat? Tai kyllä meillä osaa solmia ne, mutta ainakin viime talvena se kiristäminen näytti vaikealta, kun sitä nauhaa on enemmän kuin tavan kengissä.[/QUOTE]

Meillä viestit on kulkenut reissuvihkossa ja mahdolliset paperit on sitten sen välissä olleet taitettuna tai liimattuna. Tuollaiselle kansiolle ei olisi ollut mitään käyttöä.

Luistimet on hyvä osata itse sitoa, tosin kaveriapu toimii, kaverin on monesti helpompi kiristää ne kuin itse. Ekalla on välistä kutoset olleet apuna luistinten kanssa, ei yksi opettaja oikein ehdi luokallisen luistimia sitomaan.

[QUOTE="vieras";26821851]Meillä viestit on kulkenut reissuvihkossa ja mahdolliset paperit on sitten sen välissä olleet taitettuna tai liimattuna. Tuollaiselle kansiolle ei olisi ollut mitään käyttöä.

Luistimet on hyvä osata itse sitoa, tosin kaveriapu toimii, kaverin on monesti helpompi kiristää ne kuin itse. Ekalla on välistä kutoset olleet apuna luistinten kanssa, ei yksi opettaja oikein ehdi luokallisen luistimia sitomaan.[/QUOTE]

Ja meillä taas viestit kulkevat kulmalukkokansiossa, mutta sen ovat saaneet koulun puolesta :) Kaikilla on oranssi kansio repussa. Senkin puolesta repun pitää olla melko iso.

Täällä on myös koulukummisysteemi, eli eskarilaiset saavat nelosista koulukummit. Ekaluokalla kummit tulevat solmimaan luistimia (ja tekevät toki paljon muutakin).

Meillä jo keskimmäinen aloittaa koulun, joten aika hyvä tuntuma oli siihen mitä tarvitaan. Me käytiin juuri tytön kanssa ostoksilla. Mukaan lähti
- reppu
- penaali
- lyijykyniä (koulusta toki saa ja sillä tehdään koulussa, mutta kotona läksyt pitää tehdä omalla, kun koulun kynä jää pulpettiin)
- puuvärejä (koulusta saa, mutta ne pitää jättää pulpettiin ja jossain esim matikan tehtävissä tarvitaan värejä)
- kumeja
- terotin
- kulmalukkokansio (esikoinen sai sellaisen koulusta, mutta oli niin huonoa materiaalia, että meni nopeasti rikki, nyt ostettiin sellainen muovitettu ja nätti :) )
- uusi kirjoitusalusta viime vuonna ostetulle koulupöydälle
- uusi kännykkäpussi (kännykkä hankittu 6kk sitten)
- sisätossut
- ensimmäisen koulupäivän vaatekerta

Meillä ei kyllä koulusta saanut värikyniä, ne piti itse hankkia. Sakset, liimapuikon, kaksi lyijykynää per vuosi ja 2 kumia on lapset saaneet ja viivottimen.

Kenkiä täällä on kans ollut kaikenlaisia ja meillä myös niitä suositeltiin sen takia, että sukat niin helposti kastuu. Meillä oli ekaluokan opeilla myös toiveena, että olis repussa varasukat, ettei tartte märissä olla, jos kastuu. Kun niitä sisäkenkiä ei välttämättä aina "muista" laittaa jalkaan. ;)

Liikunnassa meillä on ollut ihan shortsit ja t-paita. Jumppapussin sai ainoastaan yksi lapsista. Meillä päin ei niitä siis ole jaettu, kun yhtenä vuonna.

Kulmalukkokansio on ollut tosi hyvä!! Paperit kulkee siistinä ja ehjinä kotiin, niillä ketkä sinne viitsii paperinsa laittaa... :D Meidän yläastelainenkin halusi sellaisen, kun sanoi, että siinä on kivempi ne kuljettaa kotiin. Ja on sitten läksymonisteetkin ehjinä, kun ne niin helposti hajoaa kirjojen välissä.

Meillä on sama systeemi niin kun joku tuossa jo aiemmin kirjoitti, että koulukummit auttaa ekaluokkalaisia sitomaan luistimet. Ja meillä oli tässäkin kohtaa toive, että jokaisella olis luistimissa tupit, niin saavat laittaa ne koulun sisällä kiinni. Meillä toki on lyhyt matka kävellä niiden luistimien kanssa. Myös monoissa ope auttoi. Tokihan se on ite hyvä ne osata laittaa kiinni, mutta luistimet on tosi vaikeet ite kiristää ja sitten on nilkat tosi kovilla, jos ne ei tue kunnolla. Niistä on sanottu, että luistimia ei ekaluokkalaisen tartte osata sitoa.

Mukavia koulun alotus päiviä!! :) On se alku aina jännittävää, mutta hyvin se siitä lähtee sujumaan. :)

Yhteistyössä