Mitä KUMMALLISIA fobioita sinulla on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmkm:
Minua puistattaa kun näen tai kuulen jonkun harjaavan hampaitaan hrrrr kamalaa. Tekee tiukkaa harjata lastenkin hampaita. Pelkään myös uida järvessä tai meressä, koska varmana jokin vaanii siellä pinnan alla :/

Mä muistan lapsena kun uitiin järvessä, jonne oli joku nainen hukuttautunu, eikä sitä vielä ollut löydetty. Ja me kiusattiin toisiamme kiskomalla jaloista, että se ruumis olis siinä :xmas:

Minuakin pelottaa uida järvessä etenkin, kun sinne pinnan alle ei näe..Vaikka tajuan kyllä ettei Suomen järvissä hirveesti mitään haita tai krokotiilejä oo :whistle:

Pimeää pelkään myös, joka ääni (ihan normaalitkin, mitä yleensäkin kuuluu asunnoissa) säikäyttää sydämen kurkkuun..Mielikuvitus laukkaa oikeen kunnolla :ashamed:
Ehkä tuohon pimeänpelkoon liittyy myös se, että kun oon menossa nukkumaan, kurkkaan aina sängyn alle ja kun valot oon sammuttanut niin loikkaan kiireellä sänkyyn ettei kukaan ota nilkasta kii sängyn alta.

mä en tiiä onko tää edes oikea fobia mutta mä pelkään että mä teen jotain ilman että haluun. esim. parvekkeella että esim. heitän jonkun alas. tai laivalla että hyppään. siis silleen että kroppa tekee jotain ihan itekseen. :whistle:

Kaikki fobiat on mielestäni kummallisia. En voi sanoa pelkääväni mitään niin, että se häiritsisi olemistani missään. Aikuisuuden myötä olen tullut varovaisemmaksi liikenteessä ja harrastuksissa, mutta se on varmaan se itsesuojeluvaisto. En myöskään pidä korkeista paikoista, mutta tähän asti on riittänyt, että pyrin olemaan katsomatta alas, eli ei liene vielä fobia?

Pelkään ja kammoan "moderneja" tuulimyllyjä, siis ISOJA tämmösiä :x

tuulimylly.jpg

Mä luulin et oon ainoo

Mua ällöttää varpaat ja paljaat jalat n. nilkkoihin asti, en pysty koskee kenenkään pljaisiin jalkoihin, enkä halua etes katsoa niitä. Saan hirveitä puistatuksia. En pysty etes kunnolla koskee omiin varpaisiin ja jalkoihin. Nilkan yläpuolelta lähtien voin koskea.

Pahin fobia on ötökkö ja hyönteisfobia. Pelkään kaikkia paitsi hyttysiä ja kärpäsiä, mutta kesäsin on vaikeeta. Kammoon myös luteita, täitä ja kihomatoja. Ampiaiset, mehiläiset jne. on pahimpia pelon aiheuttajia vaikka mua ei koskaan ole pistäny. Ylipäätään kaikki hyönteiset, koppakuoriaiset, ötökät jne. saa tuntemaan todella rajua pelkoa, joskus tullu tunne, että pyörryn sen pelon takia.

Korkeenpaikan kammo, onneks lievänä. Jalat tärisee, kädet hikoo, sydän tykyttää aika lujaa ja mies sanoo, että oon sillon myös kalpee.

Pelkään ihan hirvittävästi karhuja. Pehmonallet menee, mutta jos mainoksissa en esim animoituja karhuja niin mulle tulee tukala olo. Jos on oikeita raivostuneita karhuja, mä nipistän heti silmät kiinni ja lyön kädet korviin ja pumppuu hakkaa miljoonaa. Pelkään myös pellejä ja miimikkoja sekä maalattuja kasvoja.

Oudompi fobia on simpukat, kuten järvisimpukat. Sekä puutarhatontut. Mä aina ajattelen että ne ei oo oikeesti patsaita ja ne liikkuu kun en katso. Joidenkin mielestä tuo voi kuulostaa ihan naurettavalta. Mä en taasen pelkää yhtään pimeetä (tai pelkään että murran varpaan tms) ja voisin nukkuu vaiks jalat sängyn alla. En pelkää mitään mörköjä, en oo ikinä edes lapsena pelänny leikkiä hautausmaalla. Mutta auta armia kun jossain pönöttää puutarhatonttu tai kuulen että sirkus on saapunut kaupunkiin..

Pellet. Ne on kammottavia. Mikään muu ei pelota mutta ajatuskin siitä että joutuisin menemään sirkukseen tai muihin paikkoihin missä voisi nähdä pellen tekee pahan olon... Ja sirkusmainokset joissa on pellen naama... Nyt on taas se aika, hyi helvetti! :eek:

Ihan hieman vihreään taittava tumma sininen väri ahdistaa (ennen myös sähkönsininen mutta siitä olen päässyt yli). Tämä ei kumminkaan vaikuta elämään sen kummemmin eli aika lievä.

Ympyräsuiset eläimet (esim. jotkut ankeriaat), kuvottaa ja pelottaa. Uusimmassa King Kongissa (Spielbergin?) on ihan hirveä kohtaus missä tyypit putoaa jonkun vesipyörteen läpi jossa semmosia oikein hampaikkaita. Kädet silmille ja mies kertomaan millon kohtaus ohi....

Miimikoita enemmän inhoan kuin pelkään, reaktio on ennemminkin selittämätön ja melko hallitsematon raivo ja inho enkä pysty katsomaan todellakaan, mutta eiköhän tuokin fobiaksi luokitella

Yhteistyössä